2019-09-01, 19:40
Avslutad
Det jag funderar över är, vad har dessa klubbar som går upp från Superettan för chanser egentligen?

Det känns som att de är dömda att slåss för att överleva bara..

Känner att Svensk fotboll just nu börjar mer och mer bestå av penningstinna klubbar (vilket jag ser som positivt) som vanligtvis krossar dessa mindre klubbar varje gång.

Vad skulle kunna ske för att en nyuppflyttad klubb att faktiskt hota i toppen? Jo pengar naturligtvis, men dessa mindre klubbar kan ju inte konkurrera i biljett intäkter som de större lagen har, ett undantag från regeln tycker jag är Häcken, inte speciellt många i publiken men lyckas ändå ha ett riktigt bra lag, kanske deras strategi kan vara något att titta på för mindre klubbar?

Sedan Malmö som badar i miljoner, vad tror ni?
Citera
2019-09-03, 00:32
Medlem
JonasIndes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Det jag funderar över är, vad har dessa klubbar som går upp från Superettan för chanser egentligen?

Känner att Svensk fotboll just nu börjar mer och mer bestå av penningstinna klubbar (vilket jag ser som positivt) som vanligtvis krossar dessa mindre klubbar varje gång.

Vad skulle kunna ske för att en nyuppflyttad klubb att faktiskt hota i toppen? Jo pengar naturligtvis, men dessa mindre klubbar kan ju inte konkurrera i biljett intäkter som de större lagen har, ett undantag från regeln tycker jag är Häcken, inte speciellt många i publiken men lyckas ändå ha ett riktigt bra lag, kanske deras strategi kan vara något att titta på för mindre klubbar?

Om man följer Östersunds exempel går det uppenbarligen, man får använda lite okonventionella metoder och halv-mygla sig fram. AFC kanske kommer med nåt liknande, tyvärr, de var ju trots allt i cup-finalen.
Citera
2019-09-03, 01:47
Medlem
Money talks. Annars är det viktigt med en bra ungdomssatsning och scoutingverksamhet.
Citera
2019-09-03, 11:26
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasInde
Om man följer Östersunds exempel går det uppenbarligen, man får använda lite okonventionella metoder och halv-mygla sig fram. AFC kanske kommer med nåt liknande, tyvärr, de var ju trots allt i cup-finalen.

Vill man nå kortsiktiga resultat ska man köra på de vägarna som låtsas klubbarna ÖFK och AFC. Vill man bli långvarig så är det nog bästa att titta på andra lösningar.
Citera
2019-09-03, 11:43
Medlem
Il.Malizias avatar
Kul att Brage och ÖIS är så högt uppe.
Hade gärna sett att de båda tar sig upp; klassiska lag som hör hemma i toppen.
ÖIS kanske blir svårt, men hoppas Brage klarar det.
Citera
2019-09-03, 12:02
Medlem
Keldons avatar
Känns som riktigt stor chans att det blir 4 lag som flyttas upp från Superettan i år p.g.a. ÖFKs mygel och dåliga kassaflöde. Hade ju varit så episkt att få upp fyra gräslag. Alla lag i topp5 utom Brage spelar väl på Gräs?
Citera
2019-09-03, 12:15
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Känns som riktigt stor chans att det blir 4 lag som flyttas upp från Superettan i år p.g.a. ÖFKs mygel och dåliga kassaflöde. Hade ju varit så episkt att få upp fyra gräslag. Alla lag i topp5 utom Brage spelar väl på Gräs?

Intressant tanke.
Hur skulle det gå till rent konkret? Skulle det bli tre lag som åker ut direkt och ett som kvalar?
Som det ser ut idag skulle alltså ÖFK, Sundvall & AFC åka ur direkt så får Falkenberg kvala?
Och då skulle Mjällby, J-Södra & Varberg gå upp direkt så får Brage kvala mot Falkenberg?
Citera
2019-09-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon

Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Intressant tanke.
Hur skulle det gå till rent konkret? Skulle det bli tre lag som åker ut direkt och ett som kvalar?
Som det ser ut idag skulle alltså ÖFK, Sundvall & AFC åka ur direkt så får Falkenberg kvala?
Och då skulle Mjällby, J-Södra & Varberg gå upp direkt så får Brage kvala mot Falkenberg?

Nej, kan inte hända. Max 3 lag flyttas upp, även om t ex Östersund skulle sparkas ut. Om så sker och Östersund inte blivit direktnedflyttade (vilket fortfarande kan hända), så kommer såklart den vakanta platsen gå till det lag som förlorar kvalet mellan lag 14 i Allsvenskan och lag 3 i Superettan.
Citera
2019-09-03, 12:38
Medlem
Keldons avatar
Vad trist. Hade hoppats att vi skulle få upp riktigt många gräslag.
Citera
2019-09-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan

Häcken är en av Sveriges rikaste klubbar pga Gothia Cup-miljonerna som rullar in varje säsong. Pengar är viktigt men ändå inte allt. I alla fall inte om man pratar om att vinna Allsvenskan en enskild säsong eller att etablera sig som åtminstone mittenlag. Det finns massor med klubbar som skulle kunna göra "en Leicester" och få ihop en maximal säsong med hjälp av nyförvärvsfynd och maxflyt.

Allt handlar inte om storstäderna i Sverige och det är bara att kika på senaste 10-11 åren. Norrköping, Kalmar och Elfsborg har alla vunnit sedan 2008.

Jönköping är en lika stor stad som Norrköping. Klart J Södra har underlag för att teoretiskt kunna bli lika bra som Norrköping inklusive nån titel. Borlänge är större än Kalmar, så varför skulle inte Brage kunna etablera sig som Kalmar och ta en titel nån gång? Och Mjällby ligger bra till geografiskt och konkurrensmässigt, dvs finns inga andra större klubbar i närheten, så inte helt uteslutet att de skulle kunna bygga sig så starka att de etablerar sig i Allsvenskan.

Så visst kan många lag i Superettan etablera sig i Allsvenskan via bra ungdomsverksamhet i ett stort upptagningsområde och med stöd från lokala företagare. Dock spelar såklart kultur och tradition in. I vissa städer/områden är andra sporter större än vad fotbollen är och det kommer aldrig vara möjligt att skapa ett långsiktigt intresse för ett Allsvenskt fotbollslag. (ex då Östersund, men även Ängelholm är ett bra exempel där Rögle/ishockey är klart störst).
Senast redigerad av Burkgurka 2019-09-03 kl. 12:42.
Citera
2019-09-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
I vissa städer/områden är andra sporter större än vad fotbollen är och det kommer aldrig vara möjligt att skapa ett långsiktigt intresse för ett Allsvenskt fotbollslag. (ex då Östersund, men även Ängelholm är ett bra exempel där Rögle/ishockey är klart störst).
Det är 15 min bilkörning från ÄFF/Rögle till Helsingborg, som har 150 000 invånare. Upptagningsområdet är stort, inom 6-10 mil har man städer som Malmö, Lund, Landskrona, Halmstad, Öresund, Köpenhamn osv. Det är inga dåliga förutsättningar för fotbollen/hockeyn i Helsingborg/Ängelholm. Östersund ligger mitt i ingenstans och är dödsdömda på sikt.
Senast redigerad av highforthis 2019-09-03 kl. 13:35.
Citera
2019-09-03, 14:11
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highforthis
Det är 15 min bilkörning från ÄFF/Rögle till Helsingborg, som har 150 000 invånare. Upptagningsområdet är stort, inom 6-10 mil har man städer som Malmö, Lund, Landskrona, Halmstad, Öresund, Köpenhamn osv. Det är inga dåliga förutsättningar för fotbollen/hockeyn i Helsingborg/Ängelholm. Östersund ligger mitt i ingenstans och är dödsdömda på sikt.

Jo upptagningsområde är ju bra men de konkurrerar om talangerna med Helsingborgs IF, Landskrona Bois, Halmstad BK, Malmö FF, FC Köpenhamn osv. Som är 1000 gånger mer etablerade och statusfyllda att spela i jämfört med lilla ÄFF.
Östersunds konkurrens bleknar ju betydligt i en jämförelse. Men där är nog snarare problemet brist på tradition och brist på råmaterial. Konkurrensen är ju helt obetydlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in