2019-09-03, 11:49
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vad gäller Kevinfallet (som jag har bra koll på, inte minst via dokumentären men även andra "källor") så kan jag inte hitta något påtagligt "osannfärdigt" som du skrivit. Jag läste igenom dina inlägg och det mesta du skrivit där stämmer, den "hädangångne" pojken hette faktiskt Kevin, vi fick även veta namnen på föräldrarna och andra släktmedlemmar. Jag hoppas du återvänder till den tråden så vi får upplösningen, så här skrev en skribent:
"Vad gäller FUP:en och alla hemliga dokument kan du vara lugn. SvammelMannen har tillgång till alla hemliga polisdokument i hela världen, och han kommer snart att - kort och koncist - delge tråden dessa fakta. Det har han ju lovat, i jättemånga inlägg. "

Haha. Undrar om det inte är undertecknad du citerat där?
Har följt den här tråden men inte skrivit, och kan inte annat än förundras över att den gode Jokern fortfarande lyckas lura folk. Den forne "utredaren av Kálamarks-fallet", "Fallet Kevin-auktoriteten"...vars "utredningar" enbart består i att hänga i trådar där hen misstänker att GM/personer med insyn huserar och medelst antydningar, gissningar och svammel försöka kartlägga skribenter och "lösa gåtan".

Vild gissning: FUP kommer inte att visa att LW:s knäskålar krossats. Ej heller kommer den "jätteautentiska" sms-konversationen som JM skrev om igår återfinnas. Fast det är klart, JM var ju noga med att inte berätta vem som skrev, eller ens vilket år. Fascinerande att vissa skribenter trots det gick i spinn och började spekulera.

Och, just det: för att få fram avståndet mellan LW:s hus och FP/MP är det ju viktigt att vara där med sin kollega Mållgan, och (iförda trenchcoats kan man tänka?) noga stega. Det är ju jättesvårt att bara köra flygfoto i Eniro + mätfunktionen.
Citera
2019-09-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är nog svårt att säga vad som är sant i den här historien. SD:s advokat Ingvar Backman menar alltså i Expressens artikel jag länkade till att det här kan ha att göra med "den motivbild som åklagaren vill måla upp". Här är en äldre SVT-artikel om en helt annan örebroutredning där det kan ha läckts information:

Helt klart är väl att det måste ha varit de här två gamla anmälningarna om ofredande och misshandel som fick polis och åklagare att misstänka SD för mordet på LW ett och ett halvt år senare. Sedan angående vad som faktiskt hände där vid årsskiftet 2016/2017 så fanns det tydligen två olika versioner, varav den ena versionen tycks ha fått betydligt större spridning än den andra.

Misstankar kan även uppstå pga andra orsaker. Tex när någon erbjuder sig att hjälpa polisen på ett överdrivet sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Om du inte litar på mig så borde du iallafall lita på SOS?

Jag litar på Dig! Ber om ursäkt.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Ja, HD skapade sitt konto 5 juli -17. Nånstans runt feb/mars -18 slutade hon använda introt om att hon skapat ett eget nick och ville behålla de gamla loggningarna i sitt nya konto.
Hon började lägga ut bilder först i april -18 när hon var med syster och mamma till Grekland.

Den 21 mars -18 är hon skriven i nya bostaden.

HD var ute och cachade en hel med Sillen under våren och bl a var de ute på Geoevent när SD satt häktad. Det hölls en tyst minut för Lena på eventet, men HD och hennes cachepartner tycks ha varit ute i sista minuten till eventet, så frågan är om de hann vara med i den tysta minuten.
På hennes logg ses iaf en bekymmerslös text.

HD logg 2 juni -18:
Vilken sommar och vilket gäng som samlats för att städa i omgivningen. Men sanningen är att det måste ha varit någon där innan och städat för skräp var det ont om. Dessto fler trevliga människor fanns det. Tack hela eventgänget för att att ni anordnar denna dag för oss!

http://coord.info/GLW32535

Sillens logg 2 juni -18:
Jag har sett fram mot dagen på Ängsö. Nu kom vi iväg lite sent men var nästan i tid till starten av eventet, vi kom inte sist dit i alla fall.

Trevligt att träffa många bekanta ansikten och vi hade tid att umgås då det inte var mycket att städa på platsen.

På eventet deltog många vänner till Lena och bl a JH=Beh*lderX som hon skulle ha åkt till Norge med.
JH:
med allt som hänt så visste jag inte om jag skulle vilja åka

Först vill jag bara säga att det var vackert med den tysta minuten. Tungt men vackert.

Eventet:
http://coord.info/GC7JW0K

Jag fick en bild av att HD menade allvar med skilsmässan eftersom hon semestercachade med Sillen, men efter sommaren började hon umgås flitigt med SD och åkte till Holland med honom.

Länk till sammanfattning för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68579639

Tack för dina enormt fina sammanfattningar!
Vilket jobb du har lagt ner på dom!

Funderar på om HD någonsin i någon logg skrivit ett ord om LW?
Visserligen kan man förstå henne om det inte har gjorts, och det skulle förvåna mig om det fanns något.
SD skrev väl något, men det var väl mycket sent och då bara på någon efterkonstruerad logg text. Och i det fallet, blir det nästan konstigt att skriva något, eftersom han varit skäligen misstänkt för mordet.
Citera
2019-09-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
När det gäller dig råder inga missförstånd. Din inblandning verkar djup och du använder flashback för att schavottera de misstänkta.
Om du läser den sista länken hos den du citerade, så kommer du märka att det är en otroligt insiktsfull sammanfattning. Helt fantastiskt hur man lyckas hålla en röd tråd genom alla de sidorna.

Stort tack @T34Panzer!
Citera
2019-09-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det ska även bli intressant att se vad personerna i det sk ”Järngänget” ( (FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)) haft att säga, och om deras utsagor förändrats från förhör till förhör. Att de blivit förhörda mer än en gång det vet jag. Det är ju möjligt att de blir förhörd ännu en omgång nu på slutet då mycket har förändrats... då den kvinna de umgåtts så frekvent med sen mordet, och eventuellt tidigare sett som oskyldig, nu sitter häktad för mord.

Kommer lusläsa den med stort intresse! Längtar tills jag får hugga tänderna i den, finns mycket som behöver få sin förklaring.

Spännande blir det på fredag/lördag! HDs inklivande i detta ökade kompexiteten betydligt.
Citera
2019-09-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kommer lusläsa den med stort intresse! Längtar tills jag får hugga tänderna i den, finns mycket som behöver få sin förklaring.

Spännande blir det på fredag/lördag! HDs inklivande i detta ökade kompexiteten betydligt.
Ja, jag funderade lite på det också. Varför plockade dom in henne? Är det att hon vet om att SD begick mordet? Var hon med och städade efter mordet? Har de hittat mailkonversation/sms mellan de båda makarna (ex-makarna)? Kan det vara så att de båda är exakt lika medskyldiga? SD var ju, så vitt jag nu begripit, otrogen HD med LW. Det kan inte ha setts med blida ögon från HDs sida.
Citera
2019-09-03, 12:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
( Korrigerade icke fungerande länkar m m )

SAMMANFATTNING 2019-09-03

B2705-18

Två personer är vid dags dato häktade för mordet på Lena Wesström.
Båda nekar till mord.

Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Förhör och teknisk utredning har lett fram till detta, har åklagare Åsa Hiding sagt till media.

SAMMANFATTNING för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD
Född 5/5 -74
Uppväxt i Västerås
Har teknisk utbildning från MDH
Föräldrarna lever och bor kvar i Västerås
Har tre syskon, två bröder och en syster
Arbete som projektkontrollant vid Tyr*ns AB (e)
Flyttade hem till Hann* i Örebro -97
Varit aktiv simmare, skidåkare, är geocachare, dykare och haft flygcertifikat för mindre plan
SD på Facebook: www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=profile#profilepanel
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/2mtmabrl0za222yj5b2fjdye
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Kalla fakta: www.bildtagg.se/bild/wow0xtmk2piyppvl3pgosux

Hans beskrivning på sitt geo-konto:
" A happy guy from Örebro, Sweden. Earlier we used to be two, husband and wife, in the team, but nowdays we have separate accounts. Some of the logs from the period before splitting the account may have been done by just one of us. I've decided to keep all the logs since those days since they are a part of my/our geocaching history and life. Because that is what the account is for, to keep track of all the wonderful memories. See you out there! "

Den Skäligen misstänkte Hann* D*vidsson (a) = HD som låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
Född 7/9 -74
Uppväxt i Örebro
Föräldrarna bor kvar i ett småhusområde närliggande Vivalla, de har även sommarstuga i Odensbacken
Har en syster
Är sjuksköterska på USÖ
HD Facebook: www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=cff31ba0-d706-43f1-bdfb-1436734a7b5e
Bildmix på HD: www.bildtagg.se/bild/ct1ugh4bq7ry4j0iyos2b3v
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

SD och HD har två döttrar - födda -04 och -06
De blev grannar med LW och hennes dåvarande man UW -05
SD och HD är inbitna Geocachare och har tillsammans med LW drivit ett uppmärksammat GC-projekt i samarbete med Region Örebro
LW vigde paret - 08
Under vinter/våren -18 begärde paret skilsmässa och HD flyttade till en brf-radhuslägenhet 21 mars där hon och LW kunde se till varandras uteplatser.

När LW upptäcks vara försvunnen är SD så aktiv och hjälpsam att han tas in till förhör som Skäligen misstänkt för människorov. Efter ett par timmars anhållande släpps han som Skäligen misstänkt utan restriktioner. Han och HD flyger till USA, men får vända tillbaka till Sverige eftersom de inte släpptes in där.

Lenas kropp hittas av privatpersoner den 19 maj ca kl 14.30 bakom ett bullerplank vid E20. Fynd- och tillika mordplatsen ligger endast ca 150 meter från hennes hem.

Den 29 maj anhölls SD igen som Skäligen misstänkt. Åkl ansåg det fanns Sannolika skäl, men TR tyckte annorlunda vid häktningsframställan 1 juni. SD blev utredningshäktad en vecka och åklagaren gjorde framställan om fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8 juni, men TR ansåg återigen att det inte höll, så SD släpptes på fri fot som Skäligen misstänkt utan restriktioner.

Åklagaren har tålmodigt fortsatt utredningsarbetet med SD som Skäligen misstänkt. Polisen går ut och efterlyser vittnen via massmedia och det ska vara en gråhårig kvinna i 70-årsåldern och två tjejer som setts leda två cyklar i området

I oktober görs en ny finkamning i området där Lena hittades och nya fynd skickas iväg för analys på NFC.

I november -18 berättar åklagaren att Lena har dödats med kraftigt våld och att fyndplatsen är tillika mordplatsen. Det sägs ingenting om tillhygge har använts vid mordet.

Utredningen har fortsatt med locket på och den 27 augusti slog insatsstyrkan till tidig morgon vid SD:s hem och han blir anhållen på Sannolika Skäl. TR biföll åklagarens begäran om häktning fredagen den 30/8.

Den 28 augusti anhölls HD Skäligen misstänkt för mord och lördagen den 31:a bifölls jouråklagares begäran om utredningshäktning en vecka. Åkl har enligt mediauppgifter uttryckt att det egentligen finns Sannolika skäl.

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till medvetet eller omedvetet)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige och Örebro -89
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har ett tidigare långt samboförhållande - de har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=d5bea925-771f-47f1-be71-9c6694e9d77a&wid=659b69fc-f597-4099-88d5-2a3b68722d0f&ds=2
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M

Den mördade 45-åriga 3-barnsmamman Lena Wesström
Född 10/1 -73
Adoptivbarn från Syd-Korea
Uppväxt i Ljunga utanför Norrköping, hade då efternamnet Johansson
Har en bror, också adopterad
Föräldrarna bor kvar i hennes barndomshem och sörjer djupt sin mördade dotter
Tidigare gift med UW som bor kvar i huset som ligger om hörnet på samma gata som MGM
Har två pojkar och en flicka tillsammans med UW
Har tidigare varit Pastor i en Equmeniaförsamling och praktiserade ibland som vigselförrättare
Jobbade vid ett utslussningsboende för unga flyktingar
Levde ett väldigt aktivt liv med geocaching, cykling, skidor o s v
Beskrivs av andra som glad, energisk, utåtriktad, kreativ och attraktiv
Levde officiellt som singel, men sägs ha haft några såväl kortare som längre förhållanden sen sin skilsmässa - bl a sägs det att den mordmisstänkte ska ha haft en relation med LW när han var gift

Den misstänkte SD introducerade Lena i det stora fritidsintresset Geocaching i oktober -12. Hobbyn kom att uppta en stor del av hennes liv.
Lenas ord på hennes GC-konto:
" Found my first geocache in October, 2012, forced by a friend. I was a true slow starter and logged my second cache in February. It took me eighteen months to reach my #100.

In 2015, I hid my first own geocache and it is only getting more and more funny - both to create and hide and to solve and log.

Nobody needs to force me any longer, geocaching has become a part of the air I breathe. So much fun, so exciting places, so good friends. Still much more to explore, more to learn, more to experience, more to love.

Happy caching! /Softpocahontas/Softis/Soft/SP "

LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Geocaching.com: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc

Bokmärker inlägget så att det lätt hittas när jag ska tipsa andra nytillkomna i tråden! Kommer man i en tråd som pågått i över 15 månader och med 56.000 inlägg så krävs det att man snabbt läser in sig på fallet om man ska lyckas hänga med i diskussionerna!
Du gör ett kanonjobb! 👍🏻
Citera
2019-09-03, 12:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Misstankar kan även uppstå pga andra orsaker. Tex när någon erbjuder sig att hjälpa polisen på ett överdrivet sätt.
Det skulle säkert också kunna vara en del av förklaringen, men jag har inte sett någonting som talar för att SD skulle ha erbjudit sig att hjälpa polisen "på ett överdrivet sätt". Möjligt att polisen på plats kan ha tolkat det så i och för sig, om man redan kände till det här med anmälningarna och därför redan var inne på att han kunde var gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-03 kl. 12:03.
Citera
2019-09-03, 12:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Först: stort välkommen till tråden! Dina inlägg är fantastiskt bra skrivna. Och dina insikter och spekulationer tillför mycket till debatten! 👍🏻

Jag kan inte annat än hålla med!
Många insiktsfulla och välformulerade tankar som är intressanta att få ta del av!
Citera
2019-09-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, jag funderade lite på det också. Varför plockade dom in henne? Är det att hon vet om att SD begick mordet? Var hon med och städade efter mordet? Har de hittat mailkonversation/sms mellan de båda makarna (ex-makarna)? Kan det vara så att de båda är exakt lika medskyldiga? SD var ju, så vitt jag nu begripit, otrogen HD med LW. Det kan inte ha setts med blida ögon från HDs sida.

Nu har ju åklagaren HD som skäligen misstänkt för Mord. Vi får se vad som händer vid stundande förhandling.
Citera
2019-09-03, 12:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Jag/vi tycker också det är märkligt men å andra sidan finns det ju inget som säger att ingen annan har hört det eller hur? Bara för att ingen annan skrivit om det här eller i tidningar så betyder ju inte det att vi är de enda.

Ett konto jag skapade av en anledning jag inte minns, 2008 för övrigt.

De flesta av oss härinne tror på din utsaga. Och det kommer snart en FUP, och då blir det nog tyst på de som ifrågasatt och attackerat dej. Tycker det är strongt av dej att orka bemöta alla inlägg 👍🏻
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in