2019-09-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hur kan du ha missat det??

Du verkar inte särskilt insatt i fallet om du inte ens hört om och trakasseriannälningen och misshandelsanmälningen.

Läs gärna på litegrann iallafall innan du diskuterar så slipper du en onödiga missförstånd.

Hår står om just det i dessa artiklar:
https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

https://www.na.se/artikel/uppgifter-tidigare-anhallen-for-lena-wesstroms-forsvinnande-anmald-for-att-ha-misshandlat-henne

https://www.na.se/artikel/polisen-bekraftar-mordmisstankt-man-samma-som-tidigare-satt-anhallen-och-har-anmalts-for-misshandel

Läs gärna hela sammanfattningen:
https://myfile.is/R4D2Kf4dn5/mystery_murder_-_pdfp
Schysst där! Här går det undan med att läsa in. Vissa grejer som ni delar med er borde in på förstasidan nu när ärendet är superaktuellt igen. Annars lär det komma fler som jag som inte har en clou av vad detta handlar om och har svårt att läsa in sig.
Citera
2019-09-03, 11:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag har hela tiden haft svårt att få in skriken som trovärdiga. Om det nu var så höga, panikslagna skrik som Dalaan vill få det till, borde inte fler hört det då? Det ligger hus bara några meter från BP. Det var en varm kväll, folk borde kunnat rört sig ute den tiden eller haft fönster öppna.
Är det inte märkligt att endast EN person (eller 2 inklusive Daalans sambo) hör det? EN person med reggat konto på Flashback dessutom..
Om någon hade anmält dessa skrik efter att mordet (eller försvinnandet) hade blivit känt så skulle man kunna vara skeptisk.

Men dalaan ringde polisen när skriken hördes och ingen var då medveten om att LW saknades eller var mördad.
I mina ögon gör det rapporten om skriken fullständigt trovärdig.

Dalaan har också deltagit i tråden och ger ett mycket trovärdigt intryck.
Citera
2019-09-03, 11:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så är det kanske, jag har för mig att jag läst att det skulle ha varit under 6 år, vilket är tämligen länge att smyga utan att bli påkomna. Kanske var det till och från under några år.
Ja, det är nog svårt att säga vad som är sant i den här historien. SD:s advokat Ingvar Backman menar alltså i Expressens artikel jag länkade till att det här kan ha att göra med "den motivbild som åklagaren vill måla upp". Här är en äldre SVT-artikel om en helt annan örebroutredning där det kan ha läckts information:

Helt klart är väl att det måste ha varit de här två gamla anmälningarna om ofredande och misshandel som fick polis och åklagare att misstänka SD för mordet på LW ett och ett halvt år senare. Sedan angående vad som faktiskt hände där vid årsskiftet 2016/2017 så fanns det tydligen två olika versioner, varav den ena versionen tycks ha fått betydligt större spridning än den andra.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-03 kl. 11:27.
Citera
2019-09-03, 11:26
Medlem
Snor-Johans avatar
Var eviga gång vi alla blivit förbaskade på NFC,s så,, ,

För att få perspektiv på NFC,s handläggningstider kommer här en mycket förenklad beskrivning om hur handläggningsprocessen ser ut på NFC.
----------------------
Under 2017 utförde NFC fler än 150 000 forensiska undersökningar och analyser.

Materialet anländer till NFC. Det registreras i Forum och paras ihop med den digitala begäran som kommit in vid en
tidigare tidspunkt.

Begäran om undersökning skickas till berörda sektioner. En ärendeansvarig handläggare utses för det aktuella ärendet.
Den ärendeansvarige handläggaren svarar för att undersökningsmaterialet distribueras till alla berörda grupper och sek-
tioner inom NFC.

Ärendeansvarig handläggare, forentsiska medarbetare vid NFC och upp dragsgivaren kommer i dialog överens om hur spåren och materialen ska hanteras. Ibland är det nödvändigt att utföra flera olika analyser av ett enskilt material (exempelvis dna, fingeravtryck och fibrer) och det är viktigt att dessa genomförs i den ordning som ger bäst resultat.

Totalt antal inkomna ärenden
2018. 155 400 varav personprover DNA 30 500. Fortfarande öppna ärenden 10 400.
2017. 152 300 varav personprover DNA 30 100. Fortfarande öppna ärenden 8 800.

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/
-----------------------

Att dom prover som analyseras på Åkl och &,s begäran i "vårat" ärende finns bland dom 10 400 öppna ärenden från 2018 är nog inte att ta miste på.

För att återknyta till paret D*avidsson.

Misstänker att en utökad analys på något sätt binder SD vid brottsplatsen vilket föranledde insatsstyrkans stormning av hans hem. Det föranleder att SD vid förhör nödgats avslöja att hans koppling till BP består i städandet efter HD som utfört mordet vilket motiverade det senare dramatiska anhållandet av henne.

Det är svaret på varför inte paret inte greps samtidigt. Det är också svaret på den tvekan som framförts av postare om att SD öppnat sig och inte nekat i sten som vore fallet om han var GM. Utan detta scenario instämmer jag med dom som framfört om att SD aldrig skulle erkänna. (iaf, enligt mig inte så tidigt som nu)

SD,s iskalla bekymmerslöshet och "dom har inget på mig" kan sin grund i att han de facto inte utförde mordet.

Denna spekulativa analys bör läggas till MirandaMirages utmärkta beskrivning av händelseförloppet här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Om möjligt ännu mer spekulativt om påföljder då det inte ens framkommit vem som gjort vad. Dvs, vilda gissingar:

Gissar att blir H*anna D*avidsson i Tr blir dömd till ett tidsbestämt träff om 14-16 år (normalstraffet 2018) för mordet på Lena Wesström. Såtillvida inte något förmildrande framkommer eller att hon efter utförd P7 döms till rättspsykiatrisk vård.

S*tefan D*avidsson blir dömd för medhjälp för att såväl fysiskt som psykiskt främjat till mordet på Wesström till 12-14 års fängelse. När vilda spekulationer ändå är igång så förefaller inte heller helt osannolikt SD döms som en lill-Fossmo till ett längre straff än HD.

Förmodar det är fler än mig som saknar knivskarpa pennan Carina78.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-09-03 kl. 11:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om någon hade anmält dessa skrik efter att mordet (eller försvinnandet) hade blivit känt så skulle man kunna vara skeptisk.

Men dalaan ringde polisen när skriken hördes och ingen var då medveten om att LW saknades eller var mördad.
I mina ögon gör det rapporten om skriken fullständigt trovärdig.

Dalaan har också deltagit i tråden och ger ett mycket trovärdigt intryck.

Jag hade för mig att det var så. Frågan är om polisen sedan kopplade skriket till att det kunde ha ett samband med LW direkt när hon anmäldes försvunnen...

Och om det kom in fler anmälningar. Det är det jag ifrågasätter egentligen, att inte fler hört skriken. Om det kommit in fler anmälningar borde dom koncentrerat sökandet i närområdet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Varför är du så kräkig i alla dina kommentarer?
Varför tramsar du hela tiden?

Vad är det du vill säga då du kallar oss som följt fallet och skrivit under 15 månaders tid för ”mobb”?

Detta handlar om ett mord och jag tycker att det är opassande att du hela tiden raljerar.

Vill inte du också att mordet löses?
Tycker du att fel personer sitter häktade?

Jag förstår inte vad du hålet på med.

Kräks på den sortens mobbeteende som till exempel du mästerligt uppvisar. Har ingen aning om fel personer sitter häktade men man kan inte som du häckla, mobba, anklaga utan tillräckliga bevis.
Det får enorma konsekvenser för de anklagade när de senare släpps ut.

Du och några till uppvisar vidriga pöbelfasoner. Kanske är svårt all låta bli om man står så nära de inblandade och som du verkar göra samt veta exakt vad som har hänt och varför.

Jag tycker mig bara finner vaga motiv. Man mördar inte bara för att kärleksrelationer går snett. Det måste vara något mer något betydligt mer vidrigt.
Citera
2019-09-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är nog svårt att säga vad som är sant i den här historien. SD:s advokat Ingvar Backman menar alltså i Expressens artikel jag länkade till att det här kan ha att göra med "den motivbild som åklagaren vill måla upp". Här är en äldre SVT-artikel om en helt annan örebroutredning där det kan ha läckts information:

Helt klart är väl att det måste ha varit de här två gamla anmälningarna om ofredande och misshandel som fick polis och åklagare att misstänka SD för mordet på LW ett och ett halvt år senare. Sedan angående vad som faktiskt hände där vid årsskiftet 2016/2017 så finns det tydligen två olika versioner, varav den ena versionen tycks ha fått betydligt större spridning än den andra.

Du skall se att både SD och HD kommer att försättas på fri fot inom en snar framtid, Ingvar Backman är mycket skicklig i detta fallet.
Citera
2019-09-03, 11:29
Medlem
Honan6s avatar
På Rätt*revägen 5 bor mannen JK och kvinnan MK. Deras vita hus är i två plan och har fönster ut mot E20/E18. Utifrån bilder som tagits vid FP/MP som Sommarljum delat tidigare i tråden ser man klart och tydligt till familjen K:s hus. De bör alltså från sin 2:a våning ha haft den "bästa" utsikten av alla i området. Kanske de också har hört skriken, men det är inget som har offentliggjorts i tråden.

P g a all grönska som Lena kan ha legat låg dold i, var det nog inte möjligt att skymta hennes kropp från deras hus, men däremot kan de ha gjort väldigt viktiga iakttagelser under kvällen den 14 maj.

Jag vill minnas att det har länkats till en drönarfilm från området innan Lena hittades, men det inlägget tror jag försvann från tråden. Journalisten OF (Osk*r F*rsberg) och hans kollega från AB publicerade drönarfilmer över området den 18 maj -18 och dessa har nog varit intressanta för utredningen. OF har nog fått till sig en hel del intressant information under den veckan han bevakade försvinnandet. Därför är jag intresserad av vad han förtäljer vidare om fallet.

----------

Länk till inlägg med Sammanfattning för nytillkomna:
www.flashback.org/sp68585916
Citera
2019-09-03, 11:29
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du skall se att både SD och HD kommer att försättas på fri fot inom en snar framtid, Ingvar Backman är mycket skicklig i detta fallet.
Har vinden vänt, Spyflugan ?
Citera
2019-09-03, 11:30
Medlem
Citat:
Nix, jag tror icke på att det skulle varit förutbestämt och planerat. Risken var ändå stor att någon granne skulle fått syn på dom om dom nu promenerade tillsammans till BP. Det var en varm kväll, någon kunde varit ute & rastat hunden tex. "Risken" att hon skulle hittas fort var oxå stor, ur den aspekten.

Eller kanske skickade SD ett meddelande till LW, att dom skulle träffas på BP? Det kan ju ha varit ett ställe dom brukade träffas på ´´i smyg´´ efter HD:´s utformade kontaktförbud.

Allt tyder på ett bråk som gick överstyr, det är vad jag trott hela tiden. Vad bråket skulle handlat om kan vi ju bara spekulera i. Jag tror som flera andra i tråden att SD hade invändningar mot LW:s Norgeresa och att hon börjat dejta andra. Det måste stuckit i hans ögon att se bilder på henne tillsammans med andra män. Kort därefter skulle han själv resa iväg med HD. Eventuellt pratade dom igenom sin relation, var dom nu stod. Det är ett märkligt sammanträffande annars.

Och var kommer då HD in i bilden? Jag har fortfarande svårt att ta in henne som delaktig i själva mordet. Tanken på att hon skyddat och hjälpt SD efteråt känns mer trolig.

Jag funderar på kotaktförbudet. Om det var så att HD förbjudit SD att ha kontakt med LW, vad hade det spelat för roll för SD:s del när HD ändå flyttat? Eller separerade dom på prov? För annars kan man tycka att SD var en fri man att göra som han nu ville med hans och LW:s relation? Eller tappade LW intresset för SD i samma veva? Utifrån sociala medier att döma, lutar det ändå mot att det var LW som gått vidare. Hon sökte sig till andra catchinggäng osv.
Ok, I see your point. Men var inte planket väldigt dolt av lummiga träd och buskar om jag inte missminner mig?Själva brottsplatsen gick väl inte identifiera varken från vägen sett eller från Lws kvarter. Brottsplatsen hintar om lokalkännedom av mördaren tänker jag. Mördaren är bekant med området, och väljer den platsen delvis för att den är dold, och nära. Bl.a. måste mördaren själv fly fort från platsen utan att observeras av någon person som rastar hunden ovanligt sent eller liknande.

Där jag bor möter jag ingen vid midnatt, och inte alls på varken en vardag eller helg, söndagar brukar vara helt dött både innan och under semestertider. Trots att jag bor i stadens största bostadsrättsförening. Vet dock inte hur läget är vid 00-snåret i Hjärsta. Tror 14 maj var väl en måndag om jag minns korrekt? Brottet skedde väl natten mot måndag den 14 eller liknande?

Om Hanna, är delaktig i någon form, vilket jag tror, då står hon och väntar dold vid insidan av planket. Jag kan föreställa mig att de inre gränser som barrikaderrar och innesluter hennes växande hat, på slutet krackelerat, och behöver strax få sitt utlopp,.Hela härvan för henne är en högst personlig upplevelse av integritetskränkning och jag antar inte att hon upplever LW som ett viljelöst offer utan ett hungrigt rovdjur som slukar allt i sin väg.

Hanna känner sig som offret här för Lws rovgirighet och Lw ska sorteras bort och läggas till handlingarna en gång för alla.Jag antar svarsjukan gjort henne nästintill fysiskt sjuk, och hon vill få bort den känslan ur sin kropp genom vedergällning. Jag tror hon brottar ner henne, både sparkar, stampar och avslutar med strypning Det klaras inte av i en handvändning, utan pågår några minuter tills Lenas skrik avtar. HD är sjuksköterska, och lämnar inga levande vittnen efter sig. När du stryper någon, brukar det höras en sista rosslig, och sedan vet du att det är fullbordat.

Jag tror Lena de sista minuterna av sitt liv drabbades av djupare insikter och klarhet om vad hon egentligen varit inblandad i och den påverkan det haft, utan att hon tidigare förstod omfattningen. Samtidigt förstod hon att ånger och förlåt, inte längre räckte. Ångestskriken, tyder på att hon visste att hon hamnat i underläge och att hon skulle dö. Men Lena ville inte, hon var inte förberedd, att släppa greppet om livet frivillig. Så skriken, var samtidigt ett rop på hjälp, och Daland och hans sambo hörde och larmade. Men de förmådde inte orientera skrikens källa när de åkte ut och sökte med bilen.

Som jag sagt tidigare, tolkar jag uppbrottet mellan Stefan och Hanna, som en kuliss, för att dölja ett brott. Deras förhållande fortsätter om än inte i juridisk mening. Du vet Stefan är kanske en smartjäkel, som någon i utredningen ska ha yttrat, med några rävar bakom öronen.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-03 kl. 11:38.
Citera
2019-09-03, 11:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Svårt att gissa hur det kommer att sluta, men det vore ju mycket olyckligt om det inte blev något åtal. Vi får väl hoppas att åklagaren rycker upp sig nu så att ingen börjar tro att hon sitter och förhalar.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-03 kl. 11:34.
Citera
2019-09-03, 11:35
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden haft svårt att få in skriken som trovärdiga. Om det nu var så höga, panikslagna skrik som Dalaan vill få det till, borde inte fler hört det då? Det ligger hus bara några meter från BP. Det var en varm kväll, folk borde kunnat rört sig ute den tiden eller haft fönster öppna.
Är det inte märkligt att endast EN person (eller 2 inklusive Daalans sambo) hör det? EN person med reggat konto på Flashback dessutom..

Dessutom var det inringt och anmält långt innan LW hittades. Uppgiften är solid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in