2019-09-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dalaan skrev såhär:

”Extremt höga panikslagna skrik som kom i omgångar under några minuter. Varken jag eller min sambo har hört något liknande och önskar inte göra det igen.”

Jag har hela tiden haft svårt att få in skriken som trovärdiga. Om det nu var så höga, panikslagna skrik som Dalaan vill få det till, borde inte fler hört det då? Det ligger hus bara några meter från BP. Det var en varm kväll, folk borde kunnat rört sig ute den tiden eller haft fönster öppna.
Är det inte märkligt att endast EN person (eller 2 inklusive Daalans sambo) hör det? EN person med reggat konto på Flashback dessutom..
Citera
2019-09-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag anser generellt att många områden i livet är neutrala begrepp, snarare än värdeladdade, frågan är bara hur du använder dem. Ta Internet exempelvis. Positiva effekter är informationssökning, men det kräver att du kan sålla, i källorna, annars riskerar du att bli felunderättad. Negativa effekter är spridningen av pedofila inslag, eller Darknet som helhet etc. Vi brukar, eller missbrukar något som i grunden gett oss goda förutsättningar att förkovra oss och handla ansvarsfullt i någon mening.

Så till poängen, i LW-fallet finns så många värdeladdade parametrar och teman och de stora frågeställningen hur och varför:

1. Två till det yttre vanliga medelklassfamiljer med barn. Omsorgsyrken, projektdrivande, handlingskraftiga med teknisk bakgrund och friluftsälskande äventyrsmänniskor med stora sociala nätverk. Men under ytan bubblar en parallell verklighet som döljer många osynliga skär i mörkret. En vulkan som till slut får sin eruption.

2. Otrohet och svek. Ibland fattar människor beslut som på längre sikt kommer bli förödande och ödesdigra för många fler personer än dem själva. När man ser tillbaka i backspegeln tycks besluten som togs då, inte adekvat spegla följderna det sedermera fick. Ändå överensstämmer orsak och verkan, i betydelsen att man själv var delaktig att lägga grunden i det bygge som senare kom att rasa ner över dig själv och andra. Man kom att bli sin egen värsta fiende utan att vara medveten om detta.

6 år, är en evighet, kanske inte ens att likna vid en affär, snarare en form av förhållande, vad vet jag? 6 år av dubbelliv, kanske förhoppningar, löften och svikna sådana? Besvikelser, bitterhet och grämelse, längtan men också ensamhet. En relation på oklara grunder, men jag tror att den som är ensamstående förr eller senare kommer i ett slags underläge, då den andra parten är gift. En har något att falla tillbaka på, en garanti, som den andra saknar. Så maktfördelningen är sällan jämnfördelad. Inte heller investeringen i förhållandet brukar vara det. Sedan, med tiden kan förhoppningar och önskningar förändras, avta, avstanna helt, och starta om med ökat bränsle på brasan, med följden att du eggad fastnar i åtrån ett varv till. Det brukar gå i perioder.

Vad gäller bitterhet, tror jag det är en intern, inre upplevelse mellan de tu, som djupast sett bottnar i avsaknad av tillit kopplat till deras eget dubbelliv. För hur kan du förlita dig på eller förtjäna någon annans tillit då du själv inte håller måttet som pålitlig och sanningsenlig. Det blir ett intern dom med hyckleriet som grundstomme som båda måste förhålla sig till. Ett slags destruktivt självskadebeteende, som aldrig kan ge dig rättigheter du inte själv lever upp till. Ett matematiskt problem som förblir olöst.

Dubbelhet tror jag i längden bryter ner människor som en destruktiv kraft för gränserna suddas ut allt mer och du förlorar dig själv någonstans på vägen, en nedgående spiral utan ände, som att vara under en förbannelse, du tycks till slut oförmögen att fatta vanliga sunda beslut, och börjar tvivla på dig själv och din egen föreställning om vad som är rätt och fel i många fler situationer än den du faktiskt befinner dig i. Den plattformen är nog svår att längre förstå och verka utifrån, då den bygger på en falsk grund. Även om den inledningsvis kanske startade som en förhoppning.

3. Svartsjuka och besatthet. Svartsjuka är ett talande namn, för den går att likna vid ett sjukdomstillstånd. Svartsjuka brukar framkalla alla möjliga former av gränslösa beteenden, av kalibern svart natur och dess innehavare brukar växla och avlösa varandra. Att konstant vara svartsjuk suger nämligen en oerhörd energi och ork, den är som en parasit som käkar upp dig inifrån. Men lika mycket som den dränerar dig, lika lite tillför den av tillfredställelse och förnöjsamhet. Den är som ett tomt hål som slukar dig levande, men du kan aldrig överlista eller besegra dess drivkrafter så länge du matar den.

Du har bara ett sätt att bli fri från den destruktiva kraften, du måste välja att släppa greppet och kontrollen om det du försöker behärska och styra som ligger utanför dig själv och din egen horisont. Du ersätter den med självkontroll istället, goda och sunda vanor, val och bruk. Objekten får tillåtelse att välja och verka som de subjekt de i realiteten är och var och en får själv ta konsekvenserna av sina egna val och beslut. Om du inte når dit kommer besattheten leda till en cyklisk gränslöshet, som upprepar sig i absurdum, utan att ta dig till nästa utvecklingsnivå. Blir du kvar där för länge kommer du börja tänka och agera som ett barn, som upprepar: Min nalle...

4. Hatet kommer göra entré och växa till oanade höjder, då du inte lyckades återfå nallen. Eller får behålla nallen för dig själv. Därför måste du hitta en lösning på ditt problem, och gränslösheten kommer inte hjälpa dig processa informationen du har till hands och fatta ett gott beslut. Ett gott beslut där du markerar en gräns, bygger upp ditt staket och blir verksam utövare av integritet och nykterhet. Sörj och var besviken, försök inte tävla och vinna segerbucklan. Se saken klart, segerbucklan är ovärdig och du har tillåtelse att behålla självrespekten istället.

5. Skulden kan sällan fördelas jämnt, det måste juridiken bedöma, men på ett personligt plan tror jag ingen av de inblandade idag är speciellt stolta över sin delaktighet. Huruvida deras inre rationaliserat gärningen är svårt att säga, men knappast otroligt.

Tack för ett bra inlägg!!!
Citera
2019-09-03, 11:05
Medlem
Honan6s avatar
( Korrigerade icke fungerande länkar m m )

SAMMANFATTNING 2019-09-03

B2705-18

Två personer är vid dags dato häktade för mordet på Lena Wesström.
Båda nekar till mord.

Åtal ska vara väckt senast 27 september.

Förhör och teknisk utredning har lett fram till detta, har åklagare Åsa Hiding sagt till media.

SAMMANFATTNING för anonym nedladdning: www.filedropper.com/mysteriet

Den på Sannolika skäl misstänkte Stef*n D*vidsson (a) = SD
Född 5/5 -74
Uppväxt i Västerås
Har teknisk utbildning från MDH
Föräldrarna lever och bor kvar i Västerås
Har tre syskon, två bröder och en syster
Arbete som projektkontrollant vid Tyr*ns AB (e)
Flyttade hem till Hann* i Örebro -97
Varit aktiv simmare, skidåkare, är geocachare, dykare och haft flygcertifikat för mindre plan
SD på Facebook: www.facebook.com/saabstefan
SD Geocaching: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=profile#profilepanel
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/2mtmabrl0za222yj5b2fjdye
Bild på misstänkt: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi
Kalla fakta: www.bildtagg.se/bild/wow0xtmk2piyppvl3pgosux

Hans beskrivning på sitt geo-konto:
" A happy guy from Örebro, Sweden. Earlier we used to be two, husband and wife, in the team, but nowdays we have separate accounts. Some of the logs from the period before splitting the account may have been done by just one of us. I've decided to keep all the logs since those days since they are a part of my/our geocaching history and life. Because that is what the account is for, to keep track of all the wonderful memories. See you out there! "

Den Skäligen misstänkte Hann* D*vidsson (a) = HD som låg i skilsmässa med SD vid tiden för mordet
Född 7/9 -74
Uppväxt i Örebro
Föräldrarna bor kvar i ett småhusområde närliggande Vivalla, de har även sommarstuga i Odensbacken
Har en syster
Är sjuksköterska på USÖ
HD Facebook: www.facebook.com/hanna.davidsson74
HD Geocaching: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=cff31ba0-d706-43f1-bdfb-1436734a7b5e
Bildmix på HD: www.bildtagg.se/bild/ct1ugh4bq7ry4j0iyos2b3v
Bild på SD och HD: www.bildtagg.se/bild/fixzfnyt2h1jfgmt3xyawzi

SD och HD har två döttrar - födda -04 och -06
De blev grannar med LW och hennes dåvarande man UW -05
SD och HD är inbitna Geocachare och har tillsammans med LW drivit ett uppmärksammat GC-projekt i samarbete med Region Örebro
LW vigde paret - 08
Under vinter/våren -18 begärde paret skilsmässa och HD flyttade till en brf-radhuslägenhet 21 mars där hon och LW kunde se till varandras uteplatser.

När LW upptäcks vara försvunnen är SD så aktiv och hjälpsam att han tas in till förhör som Skäligen misstänkt för människorov. Efter ett par timmars anhållande släpps han som Skäligen misstänkt utan restriktioner. Han och HD flyger till USA, men får vända tillbaka till Sverige eftersom de inte släpptes in där.

Lenas kropp hittas av privatpersoner den 19 maj ca kl 14.30 bakom ett bullerplank vid E20. Fynd- och tillika mordplatsen ligger endast ca 150 meter från hennes hem.

Den 29 maj anhölls SD igen som Skäligen misstänkt. Åkl ansåg det fanns Sannolika skäl, men TR tyckte annorlunda vid häktningsframställan 1 juni. SD blev utredningshäktad en vecka och åklagaren gjorde framställan om fortsatt häktning för Sannolika skäl den 8 juni, men TR ansåg återigen att det inte höll, så SD släpptes på fri fot som Skäligen misstänkt utan restriktioner.

Åklagaren har tålmodigt fortsatt utredningsarbetet med SD som Skäligen misstänkt. Polisen går ut och efterlyser vittnen via massmedia och det ska vara en gråhårig kvinna i 70-årsåldern och två tjejer som setts leda två cyklar i området

I oktober görs en ny finkamning i området där Lena hittades och nya fynd skickas iväg för analys på NFC.

I november -18 berättar åklagaren att Lena har dödats med kraftigt våld och att fyndplatsen är tillika mordplatsen. Det sägs ingenting om tillhygge har använts vid mordet.

Utredningen har fortsatt med locket på och den 27 augusti slog insatsstyrkan till tidig morgon vid SD:s hem och han blir anhållen på Sannolika Skäl. TR biföll åklagarens begäran om häktning fredagen den 30/8.

Den 28 augusti anhölls HD Skäligen misstänkt för mord och lördagen den 31:a bifölls jouråklagares begäran om utredningshäktning en vecka. Åkl har enligt mediauppgifter uttryckt att det egentligen finns Sannolika skäl.

De misstänkta har en väldigt nära vän som tidigare även var vän med Lena Wesström. Han bör kunna förse utredningen med viktiga informationer.

SD och HD:s nära vän J*rry Gr*y (e,a) = JG som var först ut att sörja LW offentligt på Facebook fast han året innan hade unfriendat offret (många i tråden tror att han vet en del eller i värsta fall hjälpt till medvetet eller omedvetet)
JG har varit en väldigt nära vän till LW, men av någon anledning valde han att stå vid SD och HD:s sida efter att han fått veta att LW och SD haft en hemlig relation.
Bildmix på de forna kamraterna: www.bildtagg.se/bild/o09qcgrrid7gj9l6fs4pkmq4

JG är från USA, kom till Sverige och Örebro -89
Engagerad i Geocaching och har tidigare varit styrelseledamot
Arbetar som översättare på Örebro Universitet
Har ett tidigare långt samboförhållande - de har två barn
Sambo med LI (Len* Ingm*n - *a) som är lärare
De bor i lägenhet i en bfr-förening i Almby

JG på Facebook: www.facebook.com/jerry.gray
JG på Geocaching: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=d5bea925-771f-47f1-be71-9c6694e9d77a&wid=659b69fc-f597-4099-88d5-2a3b68722d0f&ds=2
JG på Youtube: www.youtube.com/user/YankeeDudeII
JG på twitter: http://twitter.com/yankeedude
JG på jobbet: www.oru.se/personal/jerry_gray
JG:s hemsida ”In other words”: www.inotherwords.se

Länk till ett klipp på JG:s Youtubekanal där SD kan ses och höras: www.youtube.com/watch?v=GKInWdWT59M

Den mördade 45-åriga 3-barnsmamman Lena Wesström
Född 10/1 -73
Adoptivbarn från Syd-Korea
Uppväxt i Ljunga utanför Norrköping, hade då efternamnet Johansson
Har en bror, också adopterad
Föräldrarna bor kvar i hennes barndomshem och sörjer djupt sin mördade dotter
Tidigare gift med UW som bor kvar i huset som ligger om hörnet på samma gata som MGM
Har två pojkar och en flicka tillsammans med UW
Har tidigare varit Pastor i en Equmeniaförsamling och praktiserade ibland som vigselförrättare
Jobbade vid ett utslussningsboende för unga flyktingar
Levde ett väldigt aktivt liv med geocaching, cykling, skidor o s v
Beskrivs av andra som glad, energisk, utåtriktad, kreativ och attraktiv
Levde officiellt som singel, men sägs ha haft några såväl kortare som längre förhållanden sen sin skilsmässa - bl a sägs det att den mordmisstänkte ska ha haft en relation med LW när han var gift

Den misstänkte SD introducerade Lena i det stora fritidsintresset Geocaching i oktober -12. Hobbyn kom att uppta en stor del av hennes liv.
Lenas ord på hennes GC-konto:
" Found my first geocache in October, 2012, forced by a friend. I was a true slow starter and logged my second cache in February. It took me eighteen months to reach my #100.

In 2015, I hid my first own geocache and it is only getting more and more funny - both to create and hide and to solve and log.

Nobody needs to force me any longer, geocaching has become a part of the air I breathe. So much fun, so exciting places, so good friends. Still much more to explore, more to learn, more to experience, more to love.

Happy caching! /Softpocahontas/Softis/Soft/SP "

LW på Facebook: http://www.facebook.com/Softpocahontas
LW på Geocaching.com: www.geocaching.com/p/default.aspx?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa
LW på Instagram: http://www.instagram.com/softpocahontas
LW på Twitter: http://twitter.com/softpocahontas
Bildmix på LW: www.bildtagg.se/bild/akkk0foxtbklz824flveummc
Citera
2019-09-03, 11:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Känner inte alls till den delen som rör hot och trakasserier. Kan ju vara hans sätt att svara på anklagelser han är oskyldig till. Rätt osmart men att bli uthängd och misstänkliggjord och sedan få leva med det är inte heller roligt. Dömd för det ja om det finns i text på andra ställen än på FB kanske.

Hur kan du ha missat det??

Du verkar inte särskilt insatt i fallet om du inte ens hört om och trakasseriannälningen och misshandelsanmälningen.

Och om du inte ens känner till fakta är det ju dumt att avskriva dokumenterade polisanmälningar som ”Kan ju vara hans sätt att svara på anklagelser han är oskyldig till. ”.

Läs gärna på litegrann iallafall innan du diskuterar så slipper du en onödiga missförstånd.
Här står om just det i dessa artiklar:

https://www.expressen.se/nyheter/lena-wesstroms-oro-infor-misshandelsanmalan/

https://www.na.se/artikel/uppgifter-tidigare-anhallen-for-lena-wesstroms-forsvinnande-anmald-for-att-ha-misshandlat-henne

https://www.na.se/artikel/na-avslojar-mordade-lena-wesstrom-anmalde-man-for-misshandel-nu-ar-han-misstankt-for-mordet

https://www.na.se/artikel/polisen-bekraftar-mordmisstankt-man-samma-som-tidigare-satt-anhallen-och-har-anmalts-for-misshandel

Läs gärna hela sammanfattningen:
https://myfile.is/R4D2Kf4dn5/mystery_murder_-_pdfp
Senast redigerad av T34Panzer 2019-09-03 kl. 12:03.
Citera
2019-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag har hela tiden haft svårt att få in skriken som trovärdiga. Om det nu var så höga, panikslagna skrik som Dalaan vill få det till, borde inte fler hört det då? Det ligger hus bara några meter från BP. Det var en varm kväll, folk borde kunnat rört sig ute den tiden eller haft fönster öppna.
Är det inte märkligt att endast EN person (eller 2 inklusive Daalans sambo) hör det? EN person med reggat konto på Flashback dessutom..

Jag/vi tycker också det är märkligt men å andra sidan finns det ju inget som säger att ingen annan har hört det eller hur? Bara för att ingen annan skrivit om det här eller i tidningar så betyder ju inte det att vi är de enda.

Ett konto jag skapade av en anledning jag inte minns, 2008 för övrigt.
Citera
2019-09-03, 11:10
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Kan vara adrenalinet som påverkar. Så att till exempel underkroppen rör sig i en takt (slowmotion) och överkroppen i en annan (hyperaktiv). Tvärtom med, kanske. Lite som man kan uppleva i drömmar om man blir jagad av en mördare eller dylikt i drömmen.
Mötet mellan bilen och personen var ju över på en nanosekund, föraren rapporterade bara att det gick en person på motorvägen, hur han rörde sig hann nog knappast föraren se. Jag tänker att personen, om det nu är Stefan, efter avslutat uppdrag går ner på vägrenen, går mot trafiken i södergående körfält mot Vivalla, tar vänster efter 50-60 meter upp på Färdemansgatan i rikting mot Byalagsgatan där han bor. Då har ingen sett honom i närheten av brottsplatsen eller fyndplatsen om ni så vill. Telefonen är uppkopplad mot samma mast hela tiden.
Citera
2019-09-03, 11:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det var nog min bild isåfall :-)
Det var jag som på eget bevåg, alltså gissning, ritade in konturer:

https://cdn-06.minfil.com/E2of88e9b6/71215dcf-1567501110/IMG_0920.JPG
Det var den bilden jag tänkte på.
Kanske någon minns konturerna och tror att det var bilden av en kropp.
Jag kan inte påminna mig att LW har synts på någon bild.
Citera
2019-09-03, 11:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Bilden ni syftar på hade konturer av en kropp. Men det var bara naturens nycker, lite brunare gräs i ett område, som man kan tolka som en kropp.

Intressantast är dom drönarbilder som filmade området. Det redigerade klippet som läggs ut, startar precis när kameran svänger ifrån MP och stur mot LW:s hem. Mycket troligt att det oredigerade har med kroppen och hur det såg ut på plats torsdag eller om det var redan onsdagen det filmades.
Drönaren startar precis vid planket där gatan svänger och stiger rakt upp.

Kan det vara denna bild du menar, med konturer?

https://minfil.com/w7V574e3ba/IMG_0915.JPG
Citera
2019-09-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Skäligen misstanke om brott får man göra husrannsakan, och kroppsbesiktning har jag kollat upp idag, ska dubbelkolla med min mamma om detta stämmer som är pensionerad polis.

Tack för svar! Ja, tack, gör gärna det.
Citera
2019-09-03, 11:14
Medlem
Citat:
Jag har också följt fallet från dag 1, och varit en av dom som lagt upp mest bilder. Men minns ingen bild med kropp. Någon annan som sparat översikts bilder?

Kam det vara någon av dessa?

https://cdn-18.myfile.is/md94K644n3/00601005-1567499972/25E4466F-FC18-4DBA-A917-63A3D6C5DD4C.jpeg

https://cdn-17.myfile.is/l196K641n6/7a360f9d-1567500036/CC3BA37C-A848-464F-A2B0-4425DF58226F.jpeg

Nej, de enda bilder som funnits har varit med en inritad illustration av en kropp.
Citera
2019-09-03, 11:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det finns en uppgift om att en assistansbil som vid tidpunkten i anslutning till samtalet om skriket ringer polisen för han ser en person gå norr ut på den södra vägbanan i tron att det kan vara en berusad person.

Ja det minns även jag. Ska bli intressant att se om det finns med i FUP...
Citera
2019-09-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Jag/vi tycker också det är märkligt men å andra sidan finns det ju inget som säger att ingen annan har hört det eller hur? Bara för att ingen annan skrivit om det här eller i tidningar så betyder ju inte det att vi är de enda.

Ett konto jag skapade av en anledning jag inte minns, 2008 för övrigt.

Förvisso inte. Men jag tänker om fler hört skriket så borde det anmälts in till polisen direkt eller åtminstone när det kom ut att LW var försvunnen. Nu har jag iofs ingen aning om det kom in några anmälningar eller inte. Men isåfall borde sökandet koncentrerats i närområdet direkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in