2019-09-03, 07:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Får se om det stämmer. De som sköt frias, insatschefen döms för tjänstefel. Klart är ju ingen som var inblandad i det här passar som poliser.

Citat:
GW om Eric Torell-rättegången: Poliserna som sköt kommer frias
”En jävla tafflig insats, faktiskt”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-kommer-frias
Citera
2019-09-03, 07:19
Medlem
Nu handlar visserligen rättegången om utifall poliserna hade rätt att hävda nödvärn när de sköt de sista skotten i ryggen på Erik, men visst borde den som larmade polisen också ha åtalats för vållande till annans död. Den personen måste ha kunnat avgöra om det handlade om en pojke med dows syndrom lika väl som poliserna.
Citera
2019-09-03, 07:31
Medlem
Tror vi alla kan vara överens om at det var många faktorer som spelade in.

Erics föräldrars ansvar:
Eric fick ett leksaksvapen.
Eric kunde gå ut obehindrat mitt i natten.
(Eric var inte en femåring till kroppen.)
Vitnena som larmade såg ej det var en ung man med DS.
Det fanns en man i det här området som tidigare haft skjutvapen och sprängmedel och var känd av polisen och ett hot.
Poliserna trodde det var denne de var ute efter.
Den polis som Erics pappa pratade med och troligen blev ivägschasad då det pågick viktiga saker
och allmänheten skulle hållas borta.
De poliser som var där var kanske lite för oerfarna.
Polisledningen kanske skulle ha skickat erfarna poliser på ett ärende som detta.
Det borde ha varit en erfaren polis i gruppen (var det det?)

Om polisen inte kommit snabbt och det hade varit den kände mannen med vapen och sprängmedel och som hyste agg til någon i detta området och denna hade skjutit/sprängt.
Då mina vänner hade polisen blivit anklagad för slapphet.
Citera
2019-09-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Nu handlar visserligen rättegången om utifall poliserna hade rätt att hävda nödvärn när de sköt de sista skotten i ryggen på Erik, men visst borde den som larmade polisen också ha åtalats för vållande till annans död. Den personen måste ha kunnat avgöra om det handlade om en pojke med dows syndrom lika väl som poliserna.

Skjuten i ryggen anser jag kan betyda att han vände på sig då skott gick av.
Citera
2019-09-03, 07:37
Medlem
Soterns avatar
” Enligt uppgifter till Aftonbladet har en man visat en pistol för boende på adressen, varefter polis har tillkallats.”

Jag undrar hur den personen som ringde in anmälan till polisen om att det går en beväpnad man lös, känner sig idag?
Även om den personen inte på något sätt kan lastas för vad som sedan hände, är den ju ändå orsaken till att det slutade i tragedi.
Måste ändå vara hemskt att leva med det.
Citera
2019-09-03, 07:38
Medlem
MeanMEs avatar
Det kan aldrig under några förutsättningar vara rätt att tre poliser skjuter ihjäl en kille med downs syndrom och utrustad med en leksakspistol.

Det finns inga ursäkter i världen som håller att man skjuter iväg 25 skott mot pojken.
Citera
2019-09-03, 07:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Poliserna har åtminstone utbildning. Måste ju finnas uppsåt där om det kan vara brottsligt, dvs de som larmade visste innan att det var en ofarlig kille med ett leksaksvapen. Något som inte framkommit men det är väl klart att även de måste må pyton över hur det gick.

Jo åtalet är ju baserat på att de hade rätt att hävda nödvärn och skjuta och det kommer enbart handla om det sista och de skott som faktiskt träffade när Erik hade vänt ryggen mot dom. Utifrån det så är det nog som GW förutspår de blir friade. Sedan dömer man insatschefen lite lätt för att tillgodose folkets vilja så att säga.
Citera
2019-09-03, 07:42
Medlem
Citat:
Det kanske är lätt att avgöra om en person har Downs syndrom, men hur ska du kunna avgöra om pistolen är riktig och laddad eller aktuell person avsikter och sinnesstämning?

Det handlar ju inte om vem som står med pistolen i handen, utan det faktum att denne står med en pistol/pistolliknande leksak i handen.

Läs även www.lagen.nu/1969:84. I andra paragrafen, tredje punkten finns även polismans rätt att använda skjutvapen mot person som lider av allvarlig psykisk sjukdom vid omhändertagande under vissa omständigheter. Detta bortsett från nödvärnsregeln. Uppenbart har lagstiftarna ansett att det finns grund för våldsanvändning under vissa situationer när det gäller personer med allvarlig psykisk sjukdom.

Led Eric av en allvarlig psykisk sjukdom? Hur ska man veta det? Att han beter sig annorlunda skulle kunna vara ett tecken. Vifta med en pistol skulle vara ett annat tecken.

Man måste se till de objektiva omständigheter som fanns på plats. Att sitta på läktare och göra "expert"-utlåtanden är lätt om man låter sig vara subjektiv.
Citera
2019-09-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
” Enligt uppgifter till Aftonbladet har en man visat en pistol för boende på adressen, varefter polis har tillkallats.”

Jag undrar hur den personen som ringde in anmälan till polisen om att det går en beväpnad man lös, känner sig idag?
Även om den personen inte på något sätt kan lastas för vad som sedan hände, är den ju ändå orsaken till att det slutade i tragedi.
Måste ändå vara hemskt att leva med det.

Om denne inte larmat och det var den skjutglade hämnaren som smög omkring då hade denne sagt: varför tusan ringde jag inte?
Om dessa personer inte såg at det var en person med DS hur ska poliserna se det?

De som jag anser kan lastas är föräldrarna som har gett honom ett leksaksvapen och inte låser dörren på natten.
Citera
2019-09-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det kan aldrig under några förutsättningar vara rätt att tre poliser skjuter ihjäl en kille med downs syndrom och utrustad med en leksakspistol.

Det finns inga ursäkter i världen som håller att man skjuter iväg 25 skott mot pojken.
Om man vet om det du skriver, så håller jag med dig. Då ska man dömas hårt som tusan.

Men så är ju uppenbart inte fallet. Kliv ner från läktaren och försök förstå situationen.
Citera
2019-09-03, 07:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Jag anser att 82% av Sveriges röstberättiga befolkning bär skulden till det här. De har i många år röstat fram en riksdag som gjort polisyrket till ett låglöneyrke utan status. Det har i sin tur medfört en kravlös antagning och utbildning där i stort sett vem som helst kan bli polis. Ett visst ansvar ska även läggas på Erics föräldrar.

De stackars poliserna som sköt fick bli poliser trots att de inte hade vad som krävdes för yrket och de agerade på det sätt som vilken annan person som helst hade gjort som inte var lämpad för yrket.
Citera
2019-09-03, 07:49
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om denne inte larmat och det var den skjutglade hämnaren som smög omkring då hade denne sagt: varför tusan ringde jag inte?
Om dessa personer inte såg at det var en person med DS hur ska poliserna se det?

De som jag anser kan lastas är föräldrarna som har gett honom ett leksaksvapen och inte låser dörren på natten.

Jag håller med. Ett jävla dilemma. Ja, jag har också tänkt att ett leksaksvapen var väl inte den genialaste presenten till en utvecklingsstörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in