2019-09-02, 23:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att SD skulle ha påverkat JG att unfrienda är inte svårt att förstå, men att LW skulle ha haft ett hemligt förhållande med SD tycker jag inte har lagts fram någon mer övertygande bevisning om. Att däremot SD till vissa personer kan ha velat ge sken av ett förhållande med henne är betydligt lättare att köpa.

Min uppfattning är att LW har blivit ofredad, misshandlad och baktalad. Något förhållande med den här asexuelle stollen kan hon svårligen ha haft. Dessutom tror jag att SD med hjälp av lögner har försökt få HD svartsjuk/intresserad (precis som han i samma syfte använt sin mugglarvän).

Man kan nästan följa stämningsläget via de frukostevents som anordnats:

Fast på någon bild där de är på väg hem från någon cache så sitter hon på passagerarsidan och SD kör och hon håller handen på hans lår på ett sätt som är lite mer intimt än någon som bara är kompis. För övrigt var det väl någon vän till LW i tråden som berättade om att LW initialt hade hoppats på att det skulle bli hon och SD på ett mera öppet och "legitimt" sätt.
Det verkar förvisso också än mer märkligt att hon skulle bjudit på fika och vägrat gå ur bilen vid händelsen som föranledde anmälan om misshandel om det "bara" var vänskap.
Nej, jag det är lite sent för en "whitewash" beträffande deras förhållande.
Citera
2019-09-02, 23:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, kroppen låg väl inne i ett buskage? Platsen hon hittades på såg väl ut att vara som en liten glänta intill planketsom var omgiven av buskar och träd.
Ja kanske närmare planket har väl någon sagt. Jag läste förresten någon tidigare teori om att kroppen skulle kunna ha hivats över planket, men det ser ju ganska högt ut. Har också funderat över varför HD har plockats i scenariot nu, och om de verkligen anser sig ha bevis mot båda nu, eller egentligen bara mot den ene.

En möjlig förklaring till skiftet av teori skulle kunna vara att någonting i det tänkta händelseförloppet kräver två personer för att fungera. T.ex. skulle man kunna ha hittat teknisk bevisning mot den ene, men förstått att den andra också måste ha varit med. Kanske för att en person aldrig skulle orka hiva kroppen över planket själv.

Det här var alltså bara ett exempel, men min tanke är alltså att införandet av HD i ekvationen skulle kunna ha föranletts av en insikt om att en enda gärningsperson inte räcker till för att få ihop det nya tänkta scenariot.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-02 kl. 23:54.
Citera
2019-09-02, 23:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men då borde hon ju inte ha sagt att hon anser att det finns sannolika skäl för att häkta HD? Det är väl att ropa hej innan hoppet?

Och är alla häktade skyldiga?

Troligen inte ;-)
Men i just detta fall är jag säker på att häktad no1 är skyldig som synden
Citera
2019-09-02, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att SD skulle ha påverkat JG att unfrienda är inte svårt att förstå, men att LW skulle ha haft ett hemligt förhållande med SD tycker jag inte har lagts fram någon mer övertygande bevisning om. Att däremot SD till vissa personer kan ha velat ge sken av ett förhållande med henne är betydligt lättare att köpa.

Min uppfattning är att LW har blivit ofredad, misshandlad och baktalad. Något förhållande med den här asexuelle stollen kan hon svårligen ha haft. Dessutom tror jag att SD med hjälp av lögner har försökt få HD svartsjuk/intresserad (precis som han i samma syfte använt sin mugglarvän).

Man kan nästan följa stämningsläget via de frukostevents som anordnats:

Haha! Jag har många gånger tittat på SD både på kort och filmsnuttar och undrat vad i hela friden LW kan ha fallit för så där får du en poäng av mig! Sen är jag förstås medveten om att vi alla har olika smak å det är jättebra osv
helt klart tror jag på att LW är en person som triggar olika känslor hos både män och kvinnor. Hon hade d e t. Snygg, rolig, begåvad, duktig, sportig och massa energi -- avund, svartsjuka, respekt, missunnsamhet, beundran etc
När SD säger att LW är oskicklig med män så var det väl en intäkt för att bete sig som han gjorde mot henne.
Citera
2019-09-02, 23:36
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Jadu, allt är möjligt! Men det ska väl ha hörts samma kväll som LW blev mördad (om jag nu fattat det rätt), vilket talar för att det kan ha varit hon som skrek... Men vi vet ju inte, egentligen...

Jag tänkte mer på en mördares tonårsbarn som skrek av rädsla över vad hen såg sin förälder göra
Citera
2019-09-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quillin
Jag har tidigare varit av den uppfattning att mordet inte kan ha varit planerat eftersom det i så fall skulle vara usel planering att utföra dådet vid planket.

Men efter HD också blev häktad har jag börjat tänka om.

Kan det vara så att mordet var planerat, men att det inte blev som planerat? Kanske planen var att utföra det på annat ställe - exempelvis i skogen där ett fynd (mobilen?) hittades? Eller att det skulle göras på annat sätt än det blev? Kanske reagerade LW på ett oväntat sätt, kanske kunde man inte ta den rutt som planerats, kanske blev det förseningar så tidplanen inte höll och eftersom bollen var i rullning fick GMs improvisera och det är därför allt skedde bakom planket?
Inte planerat tror jag, de lockade ut henne och sedan blev det bråk, ett snabbt förlopp, undra hur paret kan ha behållit fasaden sedan morden i maj 2018.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
De kan ha gått ut för att leka knutgubbe alla tre och eftersom ingen kunde tänka sig att förlora så krockade de till sist så hårt med Lena att hon svimmade. Och sen skämdes de så mycket för att de tog i på liv och död nu igen så de tyckte det var bäst att slå ihjäl henne....

Eller så hade HD lurat de andra att leka knutgubbe så hon skulle kunna slå ihjäl SD med hjälmen sin och sen hoppas lägga skulden på LW. Men SD fuskade och gömde sig i en buske så HD slog ihjäl LW av misstag istället.... Vilket gjorde att det omedelbara behovet att slå ihjäl SD minskade något...
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ja, precis, att det inte är HD på bilderna är väl helt klart.

Ja det fel! Ber om ursäkt (Fast dom är rätt lika tycker jag)

Får skylla på att jag läser och skriver via mobilen, med massor av flikar öpna, och samtidigt försökt läsa ikapp, legat minst 5 tim back, medan tråden fortsatt växa , fortare än nånsin!
Citera
2019-09-02, 23:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, kroppen låg väl inne i ett buskage? Platsen hon hittades på såg väl ut att vara som en liten glänta intill planketsom var omgiven av buskar och träd.

Jasså gjorde den? Jag mindes bilderna där forensiker var på plats med kroppen på marken och att de var helt synliga från vägen, men jag har förmodligen fel då.
Citera
2019-09-02, 23:39
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har inte hängt med alls i det är ärendet. Nu är det två häktade, och jag vet att hon vigde de båda. Och att brudgummen och Lena tydligen haft en relation. Men var ligger motivet nånstans.

Ja, det är grymt rörigt och förmodligen inte logiskt i den bemärkelsen att någon utomstående kan relatera till besluten som fattats. Det är helt ärligt svårt att förstå helheten om man inte försökt ta del av de inblandades liv och personligheter, för jag tror att anledningarna till stor del går att finna där.

Den extremt korta versionen är att det handlar om svartsjuka, otrohet och svek. Det som gör det så speciellt är alla övriga detaljer.
Det rör sig om personer som på många sätt befinner sig i ett parallellt samhälle, så som man ofta ser gällande frikyrkliga människor. I detta fall har de dessutom haft ett maniskt intresse för vissa fritidsintressen som kretsar kring Geocaching (Googla det om du är osäker). När jag säger maniskt så är det en underdrift. Under de månader som jag plöjde genom deras album och loggar blev jag förvånad över att vuxna människor ens har den tid de ägnat åt detta. Vi snackar ett enormt fokus - Varje ledig stund. Skridskor, skidor, ut i skogen, iväg på resor för att leta "burkar". Man kan utan överdrift säga att hobbyn var deras liv, mer än något annat.

LW verkade i alla hänseenden ha varit en speciell människa i livet. En sån där tjej man kan låna ett tag men inte tämja eller fånga. Det måste varit som en fyr i mörkret för vissa typer av män, som man mycket riktigt kan se genom alla år av bilder, likt nattfjärilar cirklande runt en låga. Jag har stött på typen några gånger, men med åldern kommer insikten om att eld kan brännas.

Förhoppningsvis får vi svar om vad som hänt, men det finns naturligtvis inga vinnare i detta oavsett. Vad som än händer har redan livet förändrats för flera familjer och barn.
Jag tror på något vis att HD varit den minst drivande i händelseförloppet, och att hon mest "åkt med" i karusellen helt mot sin vilja, men vi får väl se vad åklagaren lägger fram.

Det finns en anledning till att i princip alla religioner håller äktenskapet högt, och det är för att det skapar stabilitet för barnen. När vi glömmer det och sätter oss själva främst brukar det gå illa. Det är väl den lärdomen man kan dra.

Utöver det hoppas jag att barnen får all den hjälp och stöd de behöver.
Citera
2019-09-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Kan inte låta bli att tänka på LWs stackars barn och övriga anhöriga som kommer/ har vetskap om att någon ville deras mamma, dotter etc så illa..det vrider sig i magen på mig vid tanken. Det gör mig också ont att GMs barn och anhöriga kommer ha samma vetskap om att deras förälder, barn har varit förmögen till att göra detta dåd. Mkt sorgligt.

Det är enbart själsligt sjuka individer som begår brottsliga handlingar som mord, bedrägeri och rån så som våldtäkt, och deras själsligt sjuka handlingar lämnar svåra emotionella spår till offrets anhöriga och bekanta, framför allt när det handlar om mord.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
inte så oskyldig heller kan man då vidare tänka..

Kanske kommit till insikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in