Citat:
Ursprungligen postat av
izzisbell
Jag gillar dina inlägg. Du skriver väldigt bra, utförliga beskrivningar såsom ingredienserna till "svartsjukesoppan". HD har alla skäl i världen att känna svartsjuka. Lägg till några teskedar svek, en msk förnedring , en liter förolämpning, två kg social skam och avsluta med en msk kränkt självkänsla så får du en mix av svartsjukesoppa.
Fast jag delar inte din teori om att mordet skulle varit planerat. Jag tycker att det fetade i din text snarare tyder på att mordet var tämligen oplanerat. Borde inte GM valt ett bättre ställe att ta LW:s liv på isåfall? Om det är SD som är GM rörde han sig ju mycket ute i skog & mark "om han ville komma undan med det". Nu har han förvisso "kommit undan med det" dryga 15 månader, vilket måste klassas som "tur" med tanke på var BO hittades.
Ok, du tänker så. Ja vad kan man säga om mordplatsen. Mellan ett plank och en väg, dold av buskage ut mot vägen. Nära HD och offrets bostad. 161 m bort enligt Jokermannen, som inte är den trovärdigaste i tråden. Jag tänker så här. Av de närliggande platser som finns i förhållande till bostaden, finns det en bättre strategiskt vald plats när Lilleman ligger och sover hos LW, kan du då förväntas lyckas lura ut henne på några längre strövtåg, vid midnatt? Dessutom är hon upptagen med att förbereda Lillemans födelsedag, till dagen därpå. Detta känner mördaren till, därför ska de bara sammanstråla en kortis, och gå iväg en kort sträcka i ett syfte som mördaren iscensatt.
Att dörren står på glänt ser jag som en fingervisning, eller en signal på att LW bara ska ut en snabbis, en liten bit bort, och sedan raskt tillbaka för att stänga om sig och fortsätta med presentinslagning. Jag tror hon är helt ovaksam och ingenting misstänker. Att hon ingenting vet om hur hatad hon är av de inblandade. Det har inte kommit till hennes kännedom, då hade hon inte följt med. Att brottet sker så sent är medvetet, mörkret eller skymningen skyddar, begränsat med folk ute. Bollplanket bollar tillbaka hennes skrik till motsatt sida av vägen, istället för till hennes egna kvarter. Då blir det svårare att orientera varifrån ljuden uppkommit.
Risken med att välja skog och mark som brottsplats är nog problematisk, med en person som LW eftersom hennes sociala kontaktnät är gigantiskt, och hon kan ju chatta med vem som helst att hon och Stefan ska ut i skogen. Om hon aldrig återkommer medan Stefan gör det blir han höggradigt misstänkt. Det förstår han säkert.