2019-09-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
AB ikväll www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q04x9/paret-vigdes-av-lena-wesstrom--nu-sitter-bada-haktade-for-mord

Tack för länk Ulanna!

Syns som att Aftonbladet står på sig gällande att ÅH numera skulle anse att de har bevis för att uppnå sannolika skäl.
Stör mig dock på att den informationen inte står i citat-form, Aftonbladet kan mycket väl ha använt sin tidigare artikel som källa i detta.

Citat ur artikeln:

”Att bevisläget har förbättras efter polisens tillslag bekräftas av att åklagaren numera anser att det finns sannolika skäl för häktning även för kvinnan. Till en början häktades hon skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden, för mord.
Båda personerna nekar fortfarande till brott, enligt åklagare Åsa Hiding.”

Bonuscitat då detta diskuterats i tråden:

”Letar ni efter ytterligare någon misstänkt person?
– Det vill jag inte kommentera.”
Senast redigerad av Zymbal 2019-09-02 kl. 23:15.
Citera
2019-09-02, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Luktar klassisk svartsjuka lång väg, eller att mannen försöker ställa allt till rätt genom att "städa" bort rivalen till sitt ex. Lite som fallet med den u ga tjejen i Hammarbybacken tror jag det var.. Ska bevisa sin kärlek....
Tragisk hur som.
Det håller jag med dig om, ett svartsjukedrama med dödlig utgång.
Citera
2019-09-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Tack för länk Ulanna!

Syns som att Aftonbladet står på sig gällande numera sannolika.

”Att bevisläget har förbättras efter polisens tillslag bekräftas av att åklagaren numera anser att det finns sannolika skäl för häktning även för kvinnan. Till en början häktades hon skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden, för mord.

Bonuscitat då det diskuterats i tråden:

Kanske JG också tänker tanken att han kan bli hämtad?
Citera
2019-09-02, 22:51
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag var också inne på att hon kanske legat i ett förråd eller liknande och sedan dumpats på platsen (efter man antagit att närområdet genomsökts?). Men enligt åkllagaren ska fyndplatsen vara mordplatsen. Oklart dock om det är konstaterat efter fynd på platsen (exempelvis blodstänk på trädstam eller liknande) eller undersökningen av kroppen (att likfläckar samstämmer med kroppens position).

Är det inte obegripligt hur hennes kropp legat vid bullerplanket i flera dagar? E18 precis intill och inte en jäkel som sett en kropp ligga där?
De borde synts under själva dådet rent av kan jag tycka. E18 är upplyst rätt rejält.
När jag åker förbi på motorvägen tittar jag alltid mot planket nu för tiden och jag tycker att förare borde sett människor där om en misshandel ägde rum.
Citera
2019-09-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag gillar dina inlägg. Du skriver väldigt bra, utförliga beskrivningar såsom ingredienserna till "svartsjukesoppan". HD har alla skäl i världen att känna svartsjuka. Lägg till några teskedar svek, en msk förnedring , en liter förolämpning, två kg social skam och avsluta med en msk kränkt självkänsla så får du en mix av svartsjukesoppa.

Fast jag delar inte din teori om att mordet skulle varit planerat. Jag tycker att det fetade i din text snarare tyder på att mordet var tämligen oplanerat. Borde inte GM valt ett bättre ställe att ta LW:s liv på isåfall? Om det är SD som är GM rörde han sig ju mycket ute i skog & mark "om han ville komma undan med det". Nu har han förvisso "kommit undan med det" dryga 15 månader, vilket måste klassas som "tur" med tanke på var BO hittades.

Ok, du tänker så. Ja vad kan man säga om mordplatsen. Mellan ett plank och en väg, dold av buskage ut mot vägen. Nära HD och offrets bostad. 161 m bort enligt Jokermannen, som inte är den trovärdigaste i tråden. Jag tänker så här. Av de närliggande platser som finns i förhållande till bostaden, finns det en bättre strategiskt vald plats när Lilleman ligger och sover hos LW, kan du då förväntas lyckas lura ut henne på några längre strövtåg, vid midnatt? Dessutom är hon upptagen med att förbereda Lillemans födelsedag, till dagen därpå. Detta känner mördaren till, därför ska de bara sammanstråla en kortis, och gå iväg en kort sträcka i ett syfte som mördaren iscensatt.

Att dörren står på glänt ser jag som en fingervisning, eller en signal på att LW bara ska ut en snabbis, en liten bit bort, och sedan raskt tillbaka för att stänga om sig och fortsätta med presentinslagning. Jag tror hon är helt ovaksam och ingenting misstänker. Att hon ingenting vet om hur hatad hon är av de inblandade. Det har inte kommit till hennes kännedom, då hade hon inte följt med. Att brottet sker så sent är medvetet, mörkret eller skymningen skyddar, begränsat med folk ute. Bollplanket bollar tillbaka hennes skrik till motsatt sida av vägen, istället för till hennes egna kvarter. Då blir det svårare att orientera varifrån ljuden uppkommit.

Risken med att välja skog och mark som brottsplats är nog problematisk, med en person som LW eftersom hennes sociala kontaktnät är gigantiskt, och hon kan ju chatta med vem som helst att hon och Stefan ska ut i skogen. Om hon aldrig återkommer medan Stefan gör det blir han höggradigt misstänkt. Det förstår han säkert.
Senast redigerad av Mirandamirage 2019-09-02 kl. 23:22.
Citera
2019-09-02, 22:53
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Jag håller med!!! Det var precis det som jag syftade på i mitt inlägg! Där är vi överens!

Gällande skrikandet från en kvinna i området den aktuella kvällen... Har vi fått bekräftat att skrikandet hördes under flera minuter? Vad jag kommer ihåg så framkom det väl endast uppgifter om att man hade hört ”fruktansvärda skrik” från en kvinna, och inte under hur långt tid?

Jag kan ha missat den detaljen isåfall...

Kan det ha varit en annan kvinnas skrik? Eller ett tonårsbarn som skrek och som misstagits för en kvinna?
Och som hållit tyst under hela denna tiden fram tills nu..
Citera
2019-09-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Tack för länk Ulanna!

Syns som att Aftonbladet står på sig gällande numera sannolika.

Bonuscitat då det diskuterats i tråden:

Antingen svarar man:
- Nej, i nuläget letar vi inte efter nån ytterligare gärningsman.
Eller så svarar man:
- Det vill jag inte kommentera.

Är det nån som vet var JG är.?
Loggar han nån Geo.?
Få en "skyddande av brottsling" i registret på äldre dar hade ju suttit som en smäck, när man träffar chefen på et PU samtal.
Citera
2019-09-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Hur menar du nu? Tror du att någon annan bragt livet om LW, och att om dom hittat hudavskrap under LWs naglar så skulle det bevisa att SD och HD är oskyldiga, eftersom det då skulle tillhöra någon annan? Eller hur menar du?

Mitt inlägg syftade lite på att om det varit en utdragen kamp, om hon haft en chans att ”försvara sig”, då borde det funnits massvis med spår på hennes kropp och på platsen från GM... Hittar man t.ex då hudavskrap från SD eller HD under LWs naglar, så är dom körda! Men det borde inte tagit så långt tid att isåfall skickat iväg det på analys, och sedan få svar på detta...

Jag tror på ett snabbt förlopp, kraftigt övervåld mot LWs huvud och ansikte, och att attacken kom plötsligt! Att hon inte hann göra något typ av motstånd överhuvudtaget...

Jag plägar inte befatta mig med osannfärdigheter och ämnar inte få mig begynt åt den sidan heller. Det är fullt förståeligt ifrån min sida att vi har divergerande meningar i detta fallet, det är inte på något sätt oförhappandes och det är vad som i sin tur leder diskussionen framåt.

Inom polisen i Örebro är man mycket säkra på vem eller vilken person som ligger bakom det begångna mordet på Lena Wesström, nu handlar det helt enkelt sagt om att kunna ställa allt utom rimlig tvivel. Inom polisen i Örebro har man också sagt att det är den mest brutala och hänsynslösa misshandel man har fått sett och att det handlar om en själsligt sjuk individ som opererat mot offret med kraftfullt hat som bakomliggande orsak och att ett tillhygge av någon form brukats av Gärningspersonen.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-09-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kunnig är jag inte, men googla kan jag .

Husrannsakan får göras hos annan än den som är skäligen misstänkt för brott som kan ge fängelse och om det finns synnerliga skäl. Det kan handla att man misstänker att brottet har skett där eller att den misstänkte gömmer sig där. Det kan också handla om föremål eller annat som har med brottet eller utredningen att göra.

-------------------------------------------------------------
Husrannsakan hos "annan"

Från Lawline:
(Mina fetningar)
"Om man över huvud taget får göra en husrannsakan beror på vilket brott som begåtts. Enligt kapitel 28 § 1 stycke 1 får en husrannsakan hos den som är skäligen misstänkt för brottet endast ske om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Det är viktigt att det finns en misstanke om att brott har begåtts; en husrannsakan får inte genomföras för att förebygga eller upptäcka brott. Det måste också finnas förutsättningar för att inleda en förundersökning för att husrannsakan ska få genomföras.

Polisen har rätt att genomföra en husrannsakan om man tror sig kunna påträffa föremål som kan tas i beslag och som har med våldsbrottet att göra, exempelvis ett vapen som haft med brottet att göra. Dock ska misstanken om att kunna hitta något relevant vara väldigt stark. Om husrannsakan går alltför långt, till exempel om polisen börjar gå i låsta lådor utan egentlig tro om att hitta något relevant där, gör de sig skyldiga till olaga intrång enligt kapitel 4 § 9 i brottsbalken.

En husrannsakan får ske på brottsplatsen samt hos annan person än den som är skäligen misstänkt om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen ska anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt kapitel 36 § 1b i brottsbalken."

https://lawline.se/answers/16268

Stort Tack!

Har förstått att det krävs mindre s a s för husrannsakan än för en kroppsbesiktning men känns bara lite lurt eftersom att man var så snabb med att genomföra en husrannsakan hos HD - redan första dagen LW saknades, 15/5 (om jag minns rätt nu förstås). Man arbetade utifrån människorov, som innebär att personen förväntas vara utsatt för fara, och så genomför man en husrannsakan hos HD liksom. Man gjorde det ju inte i vartenda hushåll i Hjärsta eller hos alla i bekantskapskretsen, så jag undrar verkligen vad som så väldigt snabbt föranledde det för att kunna förstå varför enbart en sedermera blev skäligen misstänkt när det begav sig. Kanske HD stannade på det absolut lägsta ”kan misstänkas”.

Jag fann detta också (har markerat lite med fetat):

Senast redigerad av lndigo 2019-09-02 kl. 23:01. Anledning: .
Citera
2019-09-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag gillar dina inlägg. Du skriver väldigt bra, utförliga beskrivningar såsom ingredienserna till "svartsjukesoppan". HD har alla skäl i världen att känna svartsjuka. Lägg till några teskedar svek, en msk förnedring , en liter förolämpning, två kg social skam och avsluta med en msk kränkt självkänsla så får du en mix av svartsjukesoppa.

Fast jag delar inte din teori om att mordet skulle varit planerat. Jag tycker att det fetade i din text snarare tyder på att mordet var tämligen oplanerat. Borde inte GM valt ett bättre ställe att ta LW:s liv på isåfall? Om det är SD som är GM rörde han sig ju mycket ute i skog & mark "om han ville komma undan med det". Nu har han förvisso "kommit undan med det" dryga 15 månader, vilket måste klassas som "tur" med tanke på var BO hittades.

Ja han är häktad, men om han döms är en annan femma.
Citera
2019-09-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag plägar inte befatta mig med osannfärdigheter och ämnar inte få mig begynt åt den sidan heller. Det är fullt förståeligt ifrån min sida att vi har divergerande meningar i detta fallet, det är inte på något sätt oförhappandes och det är vad som i sin tur leder diskussionen framåt.

Inom polisen i Örebro är man mycket säkra på vem eller vilken person som ligger bakom det begångna mordet på Lena Wesström, nu handlar det helt enkelt sagt om att kunna ställa allt utom rimlig tvivel. Inom polisen i Örebro har man också sagt att det är den mest brutala och hänsynslösa misshandel man har fått sett och att det handlar om en själsligt sjuk individ som opererat mot offret med kraftfullt hat som bakomliggande orsak och att ett tillhygge av någon form brukats av Gärningspersonen.

Mvh/ @JokerMannen

Kan inte låta bli att tänka på LWs stackars barn och övriga anhöriga som kommer/ har vetskap om att någon ville deras mamma, dotter etc så illa..det vrider sig i magen på mig vid tanken. Det gör mig också ont att GMs barn och anhöriga kommer ha samma vetskap om att deras förälder, barn har varit förmögen till att göra detta dåd. Mkt sorgligt.
Citera
2019-09-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Antingen svarar man:
- Nej, i nuläget letar vi inte efter nån ytterligare gärningsman.
Eller så svarar man:
- Det vill jag inte kommentera.

Är det nån som vet var JG är.?
Loggar han nån Geo.?
Få en "skyddande av brottsling" i registret på äldre dar hade ju suttit som en smäck, när man träffar chefen på et PU samtal.

Något har gjort att JG tog bort SD från vänskapslistan och städade sin Facebook ev mer, så helt oförberedd är han nog inte. Åtgärderna upptäcktes nyligen av ngn i tråden. Vem kommer jag inte ihåg.
Senast redigerad av Remark 2019-09-02 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in