Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Svartsjuka är ett av världens äldsta motiv, sedan Kain dödade sin bror Abel. Tycker du att skribenter i tråden är gränslösa som känner igen svartsjuka som ett motiv? Gränsöshet och gränsöverskridande beteende sammanfaller däremot med de inblandades verksamhet:
1. SD sviker sin fru och sina barn, säkert Lena också i bemärkelsen att han kanske ngn gång under de sex åren lovat mer än en hemlig rendevous.
2. Lena svek sin vän HD, och som hennes vigselpräst dubbelt upp.
3.SD gick över en gräns om han mördade LW ensam eller tsm med Hanna..
4. Hanna gick över en gräns om hon mördade LW ensam eller tsm med Stefan.
En del människor tar lätt på otrohet, men de flesta inte. Människor blir olika mycket sårade. Vad man bör beakta i sammanhanget är att det inte går att utgå från att människor reagerar som en själv. Det bör du ha i åtanke när du beräknar kostnaden för eventuell otrohet eller andra typer av integritetskränkningar.
Hade SD och LW förstått möjliga konsekvenser av sin affär hade naturligtvis inte inlett en affär, utan bevarat det vid en magisk vänskap istället. Nu är istället alla förlorare med barnen i förgrunden.
HD dumpade inte SD på riktigt och flyttade till en ny stad, istället gjorde hon en skenmanöver vad gäller äktenskapet, och flyttade i stället till Lenas kvarter. Det ser jag snarare som en markering, en revirmarkering.
Mycket bra skrivet!
Det fetade borde vi alla ha i åtanke, att inte alltid utgå från oss själva när vi försöker sätta oss in i en annan människas tanke- och känslovärld.
Vi som läser mycket i krimtrådar och FUP har verkligen fått lära oss detta.
Vem hade kunnat ana alla vidrigheter som lurade bakom fasaden hos tex småbarnspappan Edvin Gyllensvaan i Mantorpfallet, eller hos ubåtsbyggaren Peter Madsen i fallet Kim Wall?
Det sistnämnda fallet nådde, i mina rätt härdade ögon ialfall, nya vidriga höjder...
Än idag har jag svårt att se en fogsvanssåg med orange handtag utan att tänka på stackars Kim 🥺