• 1
  • 2
2019-09-02, 21:18
Medlem
Hej FB!

Har sparat ca 1 miljon och vill att pengarna ska växa/investeras på bästa sätt men vet ej vad som är bäst. Fond/Aktier tar för långt tid så vet ej. Bostad letar jag efter nu utan bra resultat än.

Jag äger inget. Inte ens bil då jag har använder föräldrarnas och bor hemma.

Vad skulle ni rekommendera att spendera på? Öppna restaurang eller något? Öppna företag?
Vad är rimligt pris att lägga i typ aktier/fonder om det är tipset?

Lite förvirrad.
Citera
2019-09-02, 21:23
Medlem
SYSTEMexes avatar
Lägg det på något som ger dig verklig livskvalité
Citera
2019-09-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrskarn
Hej FB!

Har sparat ca 1 miljon och vill att pengarna ska växa/investeras på bästa sätt men vet ej vad som är bäst. Fond/Aktier tar för långt tid så vet ej. Bostad letar jag efter nu utan bra resultat än.

Vad skulle ni rekommendera att spendera på? Öppna restaurang eller något? Öppna företag?

Lite förvirrad.
Fastigheter!

Alla dagar i veckan. Investera millen i någon bra brf. Det kommer löna sig bäst.
Citera
2019-09-02, 21:39
Medlem
Gissar du är ung eftersom du bor hemma. Grattis du har skapat en fantastisk grund att stå på. Börja läs på om aktier, lär dig själv, lita inte på någon annan. Ett alternativ kan vara att sikta på aktier med bra och stigande aktieutdelning. Markus Hernhag har skrivit en bra bok i ämnet. Dagens Industri har satt ihop en modellportfölj som om du har 7-8 mkr får 25000kr i månaden. Med din miljon bör du få 3000-3500/ månad - en fantastisk start. Fortsätt jobba, investera i portföljen och du har snart en extra inkomstström som betalar ok del av din levnadskostnad och du lägger bara några timmar i månaden på uppföljning.
Vad du än gör, spekulera inte i något du inte vet nått om, inte alla ägg i en korg, du har en fantastisk grund att stå på -var klok och långsiktig!
Citera
2019-09-02, 21:42
Medlem
Gå in på fondforumet och läs tråden "strategier för fonder". Välj en strategi där och håll dig till den. Lycka till!
Citera
2019-09-02, 22:09
Medlem
Bostad, jag skulle lånat så lite som möjligt(helst inget). Bostäder stiger i värde.
Citera
2019-09-02, 22:19
Medlem
tuffkatts avatar
Om du tycker aktier/fonder tar för lång och du letar efter bostad just så är det svaret enkelt: du ska inte investera det alls, annat än i en eventuell bostad.

Om du vill spendera pengar så finns det en mängd saker du kan göra, du kommer säkert på något.
Citera
2019-09-02, 22:20
Medlem
Grundregeln för all kapitalförvaltning är att veta vad man håller på med! Om folk begrep att en läkare studerar i minst 5 år för att utföra sitt yrke så blir det bisarrt att slänga ut sitt livs besparingar på ett område där man inte ens öppnat grundboken. Att lägga anspråk på kapitaltillväxt i en sådan sits kommer bara att leda till lidande.

Citat:
Ursprungligen postat av torrskarn
Hej FB!

Lite förvirrad.
Citera
2019-09-02, 22:22
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Sluta bo hemma, din infantila parasit. Börja med att ge dina föräldrar en ansenlig slant för att de låtit dig parasitera på dem och flytta sen snarast till eget. Har du lyckats spara en mille så kan du med lätthet spara mer när flytten är avklarad.
Citera
2019-09-02, 22:25
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag sitter i samma båt, och vet inte vad jag skall göra med min miljon

Jag har dock en villa utan belåning. Mitt råd till dig är att försöka
ta dig in på bostadsmarknaden.

Själv väntar jag på börskraschen, och bevakar även Hemnet för eventuell uthyrning.
Citera
2019-09-02, 22:27
Medlem
Isnatts avatar
Öppna inte restaurang din galning. Perfekt sätt att bli av med pengarna.
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Gissar du är ung eftersom du bor hemma. Grattis du har skapat en fantastisk grund att stå på. Börja läs på om aktier, lär dig själv, lita inte på någon annan. Ett alternativ kan vara att sikta på aktier med bra och stigande aktieutdelning. Markus Hernhag har skrivit en bra bok i ämnet. Dagens Industri har satt ihop en modellportfölj som om du har 7-8 mkr får 25000kr i månaden. Med din miljon bör du få 3000-3500/ månad - en fantastisk start. Fortsätt jobba, investera i portföljen och du har snart en extra inkomstström som betalar ok del av din levnadskostnad och du lägger bara några timmar i månaden på uppföljning.
Vad du än gör, spekulera inte i något du inte vet nått om, inte alla ägg i en korg, du har en fantastisk grund att stå på -var klok och långsiktig!
Bra tips.
Citera
2019-09-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak

Ja exakt. Läser börsen är skakig just nu och börsen är lite tvek? Och saken är jag behöver flytta ut snart om ca 2 år ska jag försöka köpa bostad då? Jag är kortsiktig människa vill tjäna mycket på så lite tid men vet det är dumt och inte hållbart. Hur mycket ska jag gå på aktier? Har aldrig gjort det förr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in