Citat:
Ursprungligen postat av
Svinfarm
Folket får den regering dom förtjänar...
Uppriktigt besviken på mina landsmän att bara 17% ca stod upp för sverige..
Är jag förvånad över detta ? Nää.
Vi bevittnar början på slutet för vårt land..
Rest in peace
...det är nog en fråga om hur du definierar dina landsmän...
Av de ca 10.000.000 personer som anses bo här så hade 2017 (enligt SCB) ca 25% utländsk bakgrund (då avses utrikes födda eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar, räknar du in de med en utrikesfödd förälder så är det än större andel. Sedan 2017 har utöver detta ett ytterligare antal nya svenskar tillkommit.
Min matematiska gissning är att utav de då kanske 6-7 milj kvarvarande "svenskarna" med längre rötter härifrån än en generation så röstar* i vart fall ca 25% på SD (detta innebär ca 17% utslaget på alla "svenskar"). Så var fjärde flergenerationssvensk röstade sannolikt SD redan i senaste valet.
Gör vi antagandet att män ev röstar SD i något större omfattning än kvinnor så kanske det på riksplanet blir hela 30% av männen men "bara" 20% av kvinnorna. Detta har enligt mig uppmärksammats för lite i valanalyserna.
*jag vet att man måste vara 18 år för att rösta och att det är skillnad på rösträtt avseende de olika valnivåerna så hela befolkningen äger inte rätten att rösta men i stora drag är %-satserna riktiga.