Gärningsmannen sitter häktad för grovt rån och skadegörelse möjligtvis även narkotikabrott. GM är 19 år och har smådomar som tex narkotikabrott bakom sig. Rånets tillvägagångssätt var mycket grovt.
GM torterade BO med grov misshandel, skendränkning, hot.
Blev tagen med kokain på krogen. Hade på mig ca 0,8g och fick lämna urinprov vilket blev positivt. Fick även sova i fyllecell i väntan på förhör.
Jag har tidigare blivit omhändertagen LOB tidigare och då var jag även misstänkt för narkotikabrott men hade den gången inte gjort något. Hade inget på mig och kissade rent.
När de vägde påsen sa de att det var 2,5g vilket omöjligt kan stämma.
Jag talade sanning, att jag fått det av en bekant på krogen och att jag inte hade tänkt behålla det utan skulle lämna tillbaka påsen efter jag varit på toan. Jag var lugn och hjälpsam från att de tog mig till att de släppte mig.
Undrar vad det kan bli för straff. Jag är 23 och studerar och det känns orimligt att det skulle kunna ge fängelse. Tacksam för svar.
Har gått tre veckor nu och fortfarande inte fått något besked, hur lång tid brukar sånt här ta?
"§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder."
"§ 119 stk. 3. Lægger nogen ellers de nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes han med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Ved fastsættelse af straffen skal det indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted."
Går jag fri av paragraf i "11. kapitel" gällande preskribtion? Specifikt §93 1) & med hänvisning att jag varit behjälplig att infinna mig på plats enligt § 94 stk. 6? Medveten om att det sannolikt är "§ 93 2)" som gäller vid 18 mån. fängelse. Men ett år är ett år, straffvärdet benämns i straffeloven som ett år. Lite drömsk tanke.
§ 92. En lovovertrædelse straffes ikke, når der er indtrådt forældelse efter §§ 93-94.
§ 93. Forældelsesfristen er 1) 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 1 år for overtrædelsen.(det finns inget motsvarande 1,5 år, alltså är detta motsvarande straffsatsen i brotten?)
2) 5 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 4 år.
3) 10 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 10 år.
4) 15 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel på bestemt tid.
Stk. 2. Forældelsesfristen er i intet tilfælde mindre end 5 år for
1) overtrædelse af denne lovs § 296, stk. 3, § 297, stk. 2, og § 302, stk. 2,
2) overtrædelse af skatte-, told-, afgifts- eller tilskudslovgivningen, hvorved der opnås eller kan opnås uberettiget vinding.
*klipp*
§ 94
Stk. 6. Frafaldes forfølgningen, uden at beslutningen herom omgøres af overordnet anklagemyndighed inden for den almindelige omgørelsesfrist, løber forældelsesfristen videre, som om forfølgning ikke havde fundet sted. Dette gælder også, når forfølgning standses på ubestemt tid. Skyldes standsningen, at sigtede har unddraget sig forfølgningen, medregnes forfølgningstiden dog ikke ved beregningen af forældelsesfristen."
Vidare undrar jag vad rimlig procentsats det är att begära, om brottet skall utdömas som begånget och ej preskriberat, i domstol. Detta med hänvisning av straffelovens
"§ 82, stk. 1 13) at straffesagen mod gerningsmanden ikke er afgjort inden for en rimelig tid, uden at det kan bebrejdes gerningsmanden," samt
"14) at der er gået så lang tid, siden den strafbare handling blev foretaget, at anvendelse af den sædvanlige straf er unødvendig."
Det rör sig om böter, fängelse är uttalat av rätten: uteslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av BenimIV
Påse+kokain = 2,5g. analys hos NFC bör säga korrekt mängd. Har du erkänt detta innehav så är det dock inte nödvändigt mer än snabbanalys. Om du skulle eller inte skulle göra dig av med påsen är ju helt ointressant gällande brott, du blir tagen med en påse vilket tyder på att du haft uppsåt att göra något med den. Skulle du spelat det smart så skulle du inte tagit blodsdrogen kokain. Du kommer få dagsböter för narkotikabrott, 3500-femsiffrigt beroende på inkomst.
Senast redigerad av JotIdiot 2019-09-03 kl. 21:46.
Kan någon snälla bedöma min tolkning i dansk lag ...
För brottet ifråga kan man dömas till ett och ett halvt års fängelse varför du förmodligen bör fokusera på 93 § 2) (i och med att brottet inte kan ge fängelsestraff på över fyra år). Inte 93 § 1) som gäller brott där maximalt straff är ett års fängelse.
Blev tagen med kokain på krogen. Hade på mig ca 0,8g och fick lämna urinprov vilket blev positivt. Fick även sova i fyllecell i väntan på förhör.
Jag har tidigare blivit omhändertagen LOB tidigare och då var jag även misstänkt för narkotikabrott men hade den gången inte gjort något. Hade inget på mig och kissade rent.
Jag talade sanning, att jag fått det av en bekant på krogen och att jag inte hade tänkt behålla det utan skulle lämna tillbaka påsen efter jag varit på toan. Jag var lugn och hjälpsam från att de tog mig till att de släppte mig.
Undrar vad det kan bli för straff. Jag är 23 och studerar och det känns orimligt att det skulle kunna ge fängelse. Tacksam för svar.
Har gått tre veckor nu och fortfarande inte fått något besked, hur lång tid brukar sånt här ta?
Blir narkotiabrott av normalgraden, allt över 0.6g på kola är normalgraden. Det är således ett artbrott som kan ge fängelse men du kommer naturligtvis inte attfå fängelse utan snarare samhällstjänst, böter eller i värsta fall villkorligt.
För brottet ifråga kan man dömas till ett och ett halvt års fängelse varför du förmodligen bör fokusera på 93 § 2) (i och med att brottet inte kan ge fängelsestraff på över fyra år). Inte 93 § 1) som gäller brott där maximalt straff är ett års fängelse.
Värt att ducka med sjukdom och flytta samt ducka delgivningsman 1,5år?
Tjabba, tjena, hallå!
Jag tänkte att Jag kan ju lika bra ge Er en liten historia om hur allting gick till..! :P
För lite mindre än en månad sen tillbaka så bestämde Jag Mig för att lämna Min hemstad pga. olika omständigheter.. :/
Jag valde att åka för att hälsa på en kär vän.
Det var ett tågbyte i Sthlm med 40 minuters väntan på att nästa skulle åka.
Jag hade ju ändå bra tid på Mig så Jag kom på idén att införskaffa Mig lite av Min "medecin" (dvs. Heroin.
Affären gick utan problem men sen när Jag satt på kundtoalett och gjorde Min grej så stormade säkerhetsvakterna in och tog Mig på bar gärning.. nåja Dom kom in bara nån enstaka sekund för sent efter att Jag fick blodsvar och hade tryckt i Mig fixen.. så Jag var ändå rätt nöjd.. slapp vara sjuk iaf.! :P
Aja sen hände det väl lite saker till men inget nämnvärt eller som har betydelse.
Jag har åkt fast två gånger tidigare, båda gånger för ringa narkotikabrott: ena gången Amfetamin och andra Ksalol & Amfetamin och det har varit EXTREMT låga doser. :P
Denna gång var det som sagt Heroin och 0,45 gram vilket är ju varken ringa brott eller grovt utan mer mittemellan om man säger så.. :P
Tullverket har den 20 juli 2019 beslagtagit en postförsändelse innehållande narkotika från utlandet och med dig som mottagare.
Postal tulldeklaration alternativt anmälan saknas eller är felaktig.
Narkotikan togs i beslag med stöd av 22§ andra stycket lagen (2000:1225) om straff för smuggling (smugglingslagen). Det misstännkta smugglingsbrottet enligt 6§ andra stycket smugglingslagen, bedöms som ringa.
I annat fall kommer varorna att förverkas enligt 16§ lag (2000:1225) om straff för smuggling 3§ fjärde stycket lag (1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande m.m
Fick detta i ett brev idag fattade inget, skickat mail om att jag inte visste vem som beställt eller skickat något till mig. Sitter jag i skiten nu eller vad kan jag förvänta mig. Om någon vänlig själ här kan, shed som light on this please