2019-09-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kanske är JMs egna sms.

Hur kunde du lista ut det❔
Citera
2019-09-02, 10:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om detta stämmer, så fokuserade man förmodligen i första hand på spår efter en levande person eftersom man vid den tidpunkten misstänkte människorov.

De förstod nog redan då att det inte handlade om ett människorov. Den rubriceringen används när man misstänker mord men ej har en kropp. Så gör man för att kunna få tillgång till alla de tvångsmedel som behövs och som inte går att få tillgång till vid exempelvis "försvunnen person".
Citera
2019-09-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Tror snarare att notknapparen försöker förstå och smälta HD inblandning. De av oss förstod för längesedan blir det en annan sak för. Att tänka om och placera MGM i ett nytt läge och helt annat ljus än man kunde ana har nog chockat fler än man kan ana. Notknapparen delar med sig av sina tvivel och sina tankar och det tycker jag är helt ok, faktiskt till och med bra. Vi bör vara ödmjuka och försöka förstå och hjälpa till tycker jag. Tycker du inte det är bättre än att bli irriterad?

Jag tror inte att stoppa huvudet i sanden är samma sak som ödmjukhet. Det är bra att vara empatisk och inkännande däremot hjälper det knappast att leva i förnekelse då man försöker klura ut hur ett brott begåtts. Blir du aldrig trött när människor vägrar se det uppenbara? Du har själv insett att HDs motiv som bedragen hustru och mor
är relativt intakt. Dessutom av grannen och hennes vigselpräst vid sidan av din dåvarande make. Klart som korvspad att HD inte är en stackars rädd kvinna som lever utsatt och hotad av sin make, hon är en arg, besviken och försmådd kvinna som söker efter hämnd på sin rival. Svartsjukan är svart. Hatet likaså.
Citera
2019-09-02, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormedkoll
Eller mellan SD och JG eller HD och JG...

Mellan SD och JG !?!? 🤣
Citera
2019-09-02, 10:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jag har funderat mycket på det där, verkligen försökt känna/sätta mig in i den situationen och beroende på utgångsläge men det är svårt att få ihop det! Jag lutar också mer åt att det brister för att hon fattar att det är kört - men har ändå svårt att förstå hur hon kan sänka sig till att skrika å härja, försöka komma undan i ett sådant läge, å i åsyn av grannar t ex.
Varför kan inte detta bara vara som en Netflixserie och jag kan trycka igång nästa avsnitt..jag vill veta mer!

Dock är det ju så att väldigt många som aldrig gjort något olagligt får hjärtklappning när de passerar tullen bara det står någon tulltjänsteman där och glor lite slött.
Citera
2019-09-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
"Om min fru ringer dig, låtsas att du inte känner mig"

Hmm vem skulle kunna skriva detta?
Inte SD till LW i alla fall - LW vigde ju honom och HD, klart hon vet att han också känner LW.
JG kanske skulle kunnat skriva det till SD eller LW- men det var väl ingen hemlighet att han kände SD väl....? Och kände LW?

Sillen till HD - men han var väl skild?

Borde vara JG, han var tidigare gift med sina barns mamma.
Citera
2019-09-02, 11:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Man får väl hoppas att de har bevisning som räcker ända fram så att säga. Men argumentet att åklagare i sin egenskap av åklagare inte skulle kunna ha fel är lite tunt. Har du hört talas om Anders Helin? Utöver de kända fallen med MOP och styckmordet finns Linnas och Quicks, älgmördaren och något antal fall som inte rönt lika stor massmedial uppmärksamhet. Det händer tråkigt nog då och då att man för tidigt låser sig vid någon specifik misstänkt.

Det är naturligtvis inte möjligt att generalisera hur som helst. Man måste, beklagtligtvis kanske, inse att det skiljer på olika fall å ena sidan och olika polis- och åklagarmyndigheter å andra sidan. Så är det alltid. Det är inte den enskilde åklagaren det handlar om, utan gruppen som arbetar med ett särskilt fall och det fallets karaktär. Det finns säkert andra hänsyn som väger in.

Rättvisan är en kamp varje gång och varje ögonblick mot det som gör att rättvisa inte uppnås, och ytterst inte kan förbli i sig själv. Strukturerna som finns ska hjälpa att en viss nivå kan uppnås, men av olika skäl går det ibland bättre och ibland sämre. Och så vidare.

Givet detta och vad som är känt i detta fall så kan man uttrycka sig som jag gjorde.

Fall som fanns innan fb och lgwp och NFC och digitaliseringen av kommunikatiober, minskad hänsyn till mördares civila integritet och lite andra samhällsförhållanden som kan ha påverkat. kommer i framtiden förhoppningsvis inte vara jämförbara, skulle jag gissa. Saker döms inte i sitt eget härad längre. En centralisering av vissa förhållanden ökar insynen och höjer ribban för vad som är acceptabelt.

Men givet detta kommer en Örebroåklagare inte att sitta i en villakvarterstrebarnsmördares knä i femton månader när brottet också liksom utesluter 99 procent av jordens befolkning som GM. Inte efter møllergate heller kanske, där man sjabblade på väldigt många nivåer för att offret var finne, undersätsig och lite skruttig och det trots allt var kräftpremiär. Men kanske till sist inte på åklagarnivå, åtminstone inte vad gällde rättegången och utredningen.

Glädjs istället åt att det blir bättre. Sen ska bara hundarna upp i nivå också.... och springarna.

Men det kommer alltid finnas den mänskliga (och hundliga) faktorn, brister, anpassningar för anpassningar, kontingens och prestige och sånt där annat som gör att folk slår ihjäl varann från början. Det är inte ett problem utan verkligheten som den måste adresseras av myndigheterna.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-02 kl. 11:06.
Citera
2019-09-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Såg bussen men sedan om den innehöll SD eller HD vet jag ej.. Kom körande på ”huvudleden” genom området o jag mötte den precis mellan SD o HDs bostad ungefär så troligast de vart borta vid SD om det ens rör sig om detta men som sagt slumpen som GW brukar säga skall man undvika

Jag tänker som ett alternativ till varför HD blev så förbannat och tillintetgjord vid gripandet möjligen beror på att hon misstänkt att dagen skulle komma då SD skulle skylla på henne, och att han planterat saker hemma hos henne //uppgiften att hon försöker fly är dock motsägelsefull i den bemärkelsen. Misstänker att om de vallat någon så är det hon som försöker förklara sig ur allt och skylla på SD/möjligen någon annan--
kan vara han också som valt linje att skylla på HD..så det blir lite å ena sidan och å andra sidan hm de har nog bråda dagar i polishuset. Vem vill inte vara en fluga där.
Citera
2019-09-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hur kunde du lista ut det❔

Whaaaat ?? Eller försöker du vara ironisk? Bör vi ta sms konversationen på allvar?
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
SD och LW stämmer träff, för ett romantiskt möte eller tvärtom att reda ut något inför stundande resor? Någon av dem ringer in HD till mötet (för att visa att det är slut eller för att visa att exmannen är ett slime?) och mötet slutar i tjafs som eskalerar till våld?

Ja ungefär så. Träffen planerad, men mordet skett i affekt.
Med tanke på typen, mängden och placeringen av LWs skador i ansiktet finns här nog en hel del undertryckt hat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Det kan ju vara ett uttryck de hade sinsemellan.

Jag tror det är JG som tidigare var gift..det bör varit någon gång innan hon inledde sin relation med SD.
Citera
2019-09-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Eller bara litet längre? HD kanske har blivit helt knäckt av otrohet och skilsmässa, ätit för mycket lugnande och lurats ut av SD? Skulle kunna vara en tablett+alkoholpåverkad HD som bägaren såg efter mordet?

Exakt. Jag tror inte att HD är kuvad i grunden på så vis, utan det har hänt henne saker som säkert kan knäcka även den bäste. Det har också sagts att HD lidit av utmattningssyndrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in