2019-09-01, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Låter obehagligt. Menar du att bakom olika nick finns samma person men att något då skrivit till dig med typ info och sen invaggat dig att tro att ni är på samma sida? Luskat också kanske?

Nä, inte riktigt så.
Allt är bara misstankar men misstänker dock att någon/några har utgett sig i tråden för att vara på "ena sidan", men i själv verket varit på andra.

Att det kan ha varit flera som typ samarbetat och bollat olika uppgifter mellan sig och fiskat. Tyvärr kan jag fallit i den tron att någon "opålitlig" var pålitlig. Det är en teori jag har av flera.

Jag är mycket glad för att jag inte har lämnat några uppgifter till någon endaste om något. Varken då eller efter. Det hade varit väldigt jobbigt med tanke på vad som hänt i tråden.

Så det jag kan anklagas för att jag varit naiv och trott gott om personer i tråden.
Det kommer inte att hända lika lätt i framtiden.
Jag är ledsen över att det finns så ondsinta människor som kan skada andra på detta sätt.
Citera
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja jag tror också att Lena tappade intresset när SD väl lämnade fru och barn. Jakten var nog mer spännande än själva fångsten om man säger så.

Det kanske var just den egenskapen hos LW som SD kallade "oskicklig" när han insåg hur det låg till
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja jag tror också att Lena tappade intresset när SD väl lämnade fru och barn. Jakten var nog mer spännande än själva fångsten om man säger så.
Detta är också ett tänkbart motiv till varför just SD skulle vilja ha LW död... Det hade nog kunnat göra många extremt förbannade... Man riskerar hela sitt äktenskap för någon, och sedan när det går åt helvete, så blir man senare avvisad av den kvinna man offrat allt för...

Men det känns som SD hade planerat ett mord på LW, bättre än såhär... Antingen rann det över totalt för honom, och han fick psykbryt på LW den aktuella kvällen, eller så försökta han skydda HD, som också har ett starkt motiv till att ta livet av LW.

Klart är nog att båda är inblandade! En för mord, och den andra för medhjälp!? Att SD och HD i samförstånd ska ha slagit ihjäl LW tillsammans, det tror jag inte på! Men visst, det är inte omöjligt det heller...

Känns iallafall som dom har fått fast rätt personer! Men jag är fortfarande lite misstänksam mot JG, och ifall han också är inblandad på något sätt...
Senast redigerad av Manda96 2019-09-01 kl. 19:24.
Citera
2019-09-01, 19:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Det är mycket som är skumt med hela den här historian.

* Mordet, var dåligt planerat. Troligtvis inte planerat alls. Alltså var det något som hände i stundens hetta!

*Mordet skedde en liten bit från kvinnans hem (enligt uppgift ca. 100m).

* Man har ej flyttat på kroppen, utan fyndplatsen är samma plats som mordet skedde på.

* Hon hittades bakom ett bullerplank, totalt sönderslagen (kraftigt övervåld), och detta har troligtvis gjorts med ett tillhygge av nåt slag.

* Det tog flera dagar innan dom hittade kroppen (trots att fyndplatsen var så nära LWs hem).

* SD har under en längre tid varit misstänkt. Han har också betett sig lite märkligt, men samtidigt också väldigt iskallt... Han har klarat pressen bra.

* HD har flugit under radarn, trots att hon nog har haft störst motiv att röja LW ur vägen, samt också hatar LW.

* SD och HD har umgåtts allt mer intensivt tiden efter mordet på LW

* SD och HDs vän JG, har också betett sig märkligt...

* Insatsstyrka slår till mot SD, och griper honom, han sitter nu häktad...

* Dagen efter griper man HD under dramatiska former, och hon ska enligt utsago skrika hysteriskt och ”kämpa emot”. HD sitter nu också häktad.

Både SD och HD sitter häktade för mord! Om nu inte mordet har varit planerat (vilket jag inte tror det är), så är det mycket märkligt att dessa två ska ha bragt livet om LW i samförstånd (sånt kräver väl lite planering åtminstone), och är SD verkligen så korkad att han skulle utföra ett mord på detta sätt!? Om nu SD ensam skulle ha dödat LW, varför skulle HD då hjälpa honom? Det är ju HD som blivit bedragen och förnedrad av både SD och LW... Äktenskapet gick åt helvete...

Återigen, jag tror på följande scenario...
SD går över till LW den aktuella kvällen, och vill prata ut, dom går på en liten promenad precis i närheten, varför LW inte bryr sig om dörren etc...

HD ser SD och LW tillsammans den aktuella kvällen (HD ska tydligen bo nära LW och ha viss insyn). Något gör att det rinner över för HD (hon kanske ser dom kyssas?)... Hon tar med sig någon form av tillhygge och följer efter SD och LW.

HD kommer ikapp LW precis i närheten av planket, och använder tillhygget för att slå ihjäl henne. I all hat och ilska hon känner mot LW, kan hon helt enkelt inte kontrollera sig... LW måste ha blivit överrumplad av attacken från HD, den måste ha kommit plötsligt, och har minimala chanser att försvara sig (hon skriker ut sin dödsångest).

SD blir chockad av vad som nu utspelar sig framför hans ögon, HD är helt labil och galen. SD känner stor skuld över det som hänt (hans affär med LW etc.), och han tänker även på barnen. Eftersom HD är ett vrak, bestämmer han sig för att hjälpa till att städa undan bevis etc. Därav han är den som handskas med allt detta, drar i alla trådar och snabbt blir misstänkt av polisen (plus hans tidigare historia med LW). Han har tigit som muren för att skydda HD. Det är också möjligt att kompisen JG har blivit inblandad efteråt...

Nu senast när SD blev häktad framkom saker som gjorde att han var tvungen att erkänna vissa omständighet. Dagen efter grips HD, och hon har nu förstått att SD har angett henne. SD gör detta för att försöka få ett mildare straff. HD blir såklart hysterisk och får panik vid själva gripandet, hon vet att det är över...

Detta är iallafall vad jag tror!

Fullt möjligt scenario som du beskriver. Det enda som möjligen inte riktigt passar in är att man idag anser att man har starkare bevis mot SD, som enligt ditt scenarion bara bara städat, än mot HD som i så fall skulle vara den som utfört mordet.

Men NFC analyser av blod, DNA, hårstrån etc kan naturligtvis hittar mer spår efter städaren än efter mördaren.

Jag skulle vilja lägga till i din beskrivning att LW kanske inte dog av HDs misshandel utan till slut mördades av SD - ströps? - som kom dit och såg katastrofen och avslutade.
Då faller bitarna mer på plats - två förövare, oplanerat, affekt, gemensam hemlighet.
Citera
2019-09-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Exakt. Jag kanske var otydlig, men det var det jag menade. Det sekretessbelagda materialet från anmälningarna (enbart LW:s version), de enligt uppgift blodiga kläderna som kördes i ilfart till NFC, flykten till USA där han inte släpptes in eftersom polisen hade förvarnat tullen (att HD också "flydde" nämndes inte alls), osv. osv.

Syftet kan ju knappast ha varit något annat än att hjälpa utredningen lite på traven genom att piska upp en stämning mot just SD. Inte konstigt att örebroarna sedan köade för att få vittna efter den här inledningen på mordutredningen. Tips om andra möjliga GM (som t.ex. HD) lär man inte ha fått in många.

Det var väl just med de här anmälningarna det började. Eller som Leif GW Persson sade, det var väl anmälningarna som gjorde att de intresserade sig för just SD. Sedan dess har det naturligtvis rullat på, och nu efter femton månader sitter man enligt åklagaren med ett oerhört stort pussel med vittnesuppgifter och teknisk bevisning där man kan vrida och vända på alla bitar för att få ihop ett trovärdigt scenario. Ett drömläge för den som vill snickra på sk. indiciekedjor.

Njae förmodligen är det osmart att hota och trakassera någon och därefter sakna alibi när den blir mördad. Då finns det nog risk för att man rätt omgående får utredningens ögon på sig. Eller menar du att SD är omyndig att stå för sina egna handlingar? Du får i så fall gärna utveckla ditt resonemang och stödja det med någon form utav bevisning.
Citera
2019-09-01, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det enda som jag eg ser som talar emot din teori är att det ska ha gått väldigt snabbt. Jag tror att SD tagit sig hem till sig mycket snabbt. Gissar att det finns ngt tidsbevis för när han var hemma. Det har antytts av EGT och JM.
Mjo, förhoppningsvis kommer vi få klarhet i allt detta tids nog... Vem är EGT?

JM (JokerMannen) ska du inte lyssna på! Han leker bara en massa här i tråden, han är inte mer insatt än någon annan, även om vissa fått för sig det...
Citera
2019-09-01, 19:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndigo
En geocachare kan anmäla en cach för behov av underhåll. Då får cachens skapare avisering on det.
LW hade ju en lång kattserie men där fanns cacherna tydligen i el. omkring Vivalla-området. - I övrigt har jag inte kunnat hitta någon cache av henne som placerats i närheten av plankområdet.
Citera
2019-09-01, 19:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den fetade meningen tycker jag visar vad SD hade för problem med LW.
Med sin öppna, positiva och energiska personlighet verkar hon ha varit attraktiv för många män.
Det kunde han inte acceptera.
Istället skyllde han på henne.

Om någon kände sig uppvaktad av henne så bör de väl ganska snart ha fått veta att hon inte var intresserad.
Så vad var problemet?
Ska kvinnor skuldbeläggas för att de är attraktiva?

Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Det problemet tycker jag är vanligt tyvärr. En del män tar ett leende helt fel och tror man är intresserad. Går säkert på andra hållet också men ja vissa män tolkar nog lite tokigt och SD var kanske en av dem. Ja han klarade nog inte om hon nu hade den personligheten och många visade intresse för henne. Kontroll och äganderätt kanske.
Det är väl att ge en falsk bild av det som utspelat sig mellan SD HD och LW. Byter ni leendena till flera års knullanden som knappast går att misstolka som att hon inte var intresserad. (bortsett från er då)
Citera
2019-09-01, 19:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Mjo, förhoppningsvis kommer vi få klarhet i allt detta tids nog... Vem är EGT?

JM (JokerMannen) ska du inte lyssna på! Han leker bara en massa här i tråden, han är inte mer insatt än någon annan, även om vissa fått för sig det...

Oavsett vad man själv anser om skribenter, så ska man nog överlåta åt andra att få bilda sig sin egen uppfattning.
Citera
2019-09-01, 19:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kommer att fortsätta på det viset även om nu MGK blir häktad på "sannolika skäl" om en vecka, tongångarna bland de ledande i tråden kommer att fortfarande försöka få MGK,s roll till att vara något helt annat än vad Hiding och utredarna säger och visar med sitt agerande.

Men vi andra får väl se vad som händer om en vecka, blir det "sannolika skäl" även på MGK då djävlar har vi ett riktigt intressant fall.

Svartsjuka och avund är inte att leka med liksom

Ja, det blir väldigt intressant att få veta
vad de ansåg sig ha för motiv.
Citera
2019-09-01, 19:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det tror jag inte. Det finns väl inga bilder från det tillslaget ?

Jag kommer bara ihåg bilder på den uppbrutna dörren :-))
Citera
2019-09-01, 19:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller du kanske får tänka om helt, MGK kan ju vara den nya Johanna Möller som ligger bakom allt, det vet vi ju inte men eftersom Hiding och utredarna tydligen går fullt ut på att det är mord och inget annat som hon ska häktas för så verkar det ju inte som om lilla MGK är en ängel i förklädnad.

Jag tror inte att det är så djävla illa, förhoppningsvis är Johanna Möller unik i sin djävla ondska men det går inte att räkna bort än.

Vem sjutton vet, men det är totalt unikt i min föreställningsvärld att ta in att de skulle ha samarbetat.

Nu verkar ändå HD inte ligga i paritet med Johanna Möller (vad jag gissar). Och inte verkar hon iaf vara lika lättmanipulerad som Knutbypastorns "redskap" (som jag inte mins namnet på). Men jag vet för lite om HD för att begripa vad hon kan vara kapabel till.

Tror dock inte att hon som verkade så nervös på eventet att hon tappade tråden och darrade lite på rösten kan vara en kallhamrad psykopat. De blir inte nervösa på det sättet inför en publik.

Det är skönt att det rör på sig i fallet ändå, och att L*enas familj och vi andra kanske får ett svar som blir lite begripligare.

Man vill ju inte att ondskan ska blåstirra en in i ögonen direkt från grannens trevliga familj. Helst vill man att de krupit fram från under en sten och man ser att det är ett ormbo de kommer från...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in