2019-09-01, 18:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Någon kunnig som kan svara på om skäligen misstänk betyder att man varit delaktig/aktiv i mordet? Måste det varit Hanna som varit med och utdelade de dödande slagen? Om hon fått SD till att döda LW men ej själv deltog skulle hon då varit anhållen skäligen misstänkt för anstiftan till mord istället?
Hoppas någon förstår min fråga?
Rubriceringen innebär att hon varit med och misshandlat LW till döds?
Vill få fram om hon kan ha haft någon annan roll i mordet än dödsmisshandeln och det då ändå blir samma rubricering?
Skäligen misstänkt säger ingenting om vilken roll hon har haft vid mordet.
Det säger bara något om hur stark misstanken är.
Misstankarna mot henne är (än så länge) svagare än mot SD men det betyder inte att hon har deltagit i mindre utsträckning.
Citera
2019-09-01, 18:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du tyckte det var ok att kritisera LW men nu tycker du inte det är ok att kritisera JG.
Vem av dem är mest oskyldig?

Man kartlägger alltid ett brottsoffers liv i detalj.
Det förvånar mig att du ifrågasätter det. Kanske dags att sätta sig i skolbänken igen?
Citera
2019-09-01, 18:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Hahaha vi har väl alla spekulerat om diverse saker, försöker du få mig att framstå som oseriös och samtidigt förvänta dig ett svar, snyggt och manipulativt. Har haft ögonen på dig också och läst alla dina inlägg.

Mitt sista svar till dig...Hur som helst så är det konstigt agerande, kan han verkligen vara så blind?? Om han är förd bakom ljuset av manipulativa mördare och han till sist inser när hans sista pusselbit faller på plats...varför berättar han inte det han vet då???
Fast vem vet, nu gör han kanske det för att han måste 😉

Han kanske inte vet något (som i faktisk vetskap)? Svårt att berätta något då... Möjligt, om inte högst troligt, är ju att SD nekat inför alla i bekantskapskretsen även om han är skyldig. Särskilt om BO ingick i samma bekantskapskrets. Kanske jag är fördomsfull men ifall SD nu är skyldig så antar jag att han inte haft något större behov av att lätta sitt hjärta. Därav min inställning om att JG måhända inte har någon "vetskap". Fast jag kanske har fel.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-09-01 kl. 18:46.
Citera
2019-09-01, 18:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det var exakt vad som hände alla fall och just därför bad dig kolla vad du själv skrivit...nu får du fundera utifrån hur andra kan ha tänkt, inte som du själv tänker...

Jag tar inte ansvar för vad du har
gjort för osmarta tolkningar av vad jag
skrivit.
Det är upp till dig.
Citera
2019-09-01, 18:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Man kartlägger alltid ett brottsoffers liv i detalj.
Det förvånar mig att du ifrågasätter det. Kanske dags att sätta sig i skolbänken igen?
Det finns större anledning att i detalj undersöka vad en person som närmast maniskt försvarar en mördare har dolt i bagaget.
Varför skulle JG försvara SD så frenetiskt om han inte själv är inblandad på ett hörn?

Stämmer det att JG har något slags lednings-/samordningsfunktion inom Missing People i Örebro?

Hur går det med din forskning?
Citera
2019-09-01, 18:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Tvärt om är det LW som inte ville mer efter att SD lämnat fru o barn för henne.. För att HD skulle ta honom tillbaka krävde hon att LW skulle försvinna.. Min spekulation från dag ett ungefär

Ja jag tror också att Lena tappade intresset när SD väl lämnade fru och barn. Jakten var nog mer spännande än själva fångsten om man säger så.
Citera
2019-09-01, 18:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Samtidigt - hade jag varit oskyldig, och folk som verkade ha mer info satt och försökte få det att låta som jag var skyldig på ett forum... då hade jag ju velat veta vem det var.. för jag hade ju blivit misstänksam mot om inte den skyldige kunnat finnas där.

Om man är skyldig är det intressant av andra anledningar såklart.

Så oavsett skyldig eller skyldig så vill man ju veta vem det är.

Jag förstår vad du menar.

Såklart att de som trott på Stefans oskuld undrar. Men det det känns ändå inte rätt att kontakta folk på det sätt JG gjort. Många i geocachevärlden har tyckt att det varit obehagligt att Stefan dykt upp på alla dessa sammankomster och event. Nyfikenhet är ensak, att agera är en annan sak. Det kanske inte är av magnituden ”Övergrepp i rättssak” (https://www.aklagare.se/ordlista/o1/overgrepp-i-rattssak/) men ändå obehagligt för den utsatte.

Vi får trots allt inte glömma att Stefan ända sedan maj 2018 varit skäligen misstänkt för mordet. Åklagaren gjorde inga som helst ansatser under denna långa tid att avskriva misstankarna mot honom, trots Stefans advokats försök. Och nu visade det sig i veckan att alla de som hela tiden trott att Stefan är gärningsman kanske inte varit helt fel ute, då han återigen häktades men nu på sannolika skäl.
Citera
2019-09-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Kanske lite onödig info men för kännedom sitter det skyllt på HDs dörr avspärrat och SD hus och så gott som hela tomt fortfarande avspärrad med polisband.. Mötte också en av kriminalvårdens ”bussar” när jag besökte området nyss så kanske har de haft med någon av dom ut för att klargöra något idag (sista är spekulation)
Okej.
Kriminalvården kan ju ha varit på ett annat ärende i området.
Häktet och polisen ligger ju i samma hus på järnvägsgatan ifall de behöver kontakta varandra.
Husen lär nog vara avspärrade ett tag till gissar jag på.
Citera
2019-09-01, 18:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
”Potomac” tror jag kontot heter som har
skrivit på svengelska.

33 googleöversatta inlägg. Här är länk till det första.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-01, 18:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det finns ju medvetna läckor med. Dvs polisen läcker sådant som kan få vissa att agera åt något
Exakt. Jag kanske var otydlig, men det var det jag menade. Det sekretessbelagda materialet från anmälningarna (enbart LW:s version), de enligt uppgift blodiga kläderna som kördes i ilfart till NFC, flykten till USA där han inte släpptes in eftersom polisen hade förvarnat tullen (att HD också "flydde" nämndes inte alls), osv. osv.

Syftet kan ju knappast ha varit något annat än att hjälpa utredningen lite på traven genom att piska upp en stämning mot just SD. Inte konstigt att örebroarna sedan köade för att få vittna efter den här inledningen på mordutredningen. Tips om andra möjliga GM (som t.ex. HD) lär man inte ha fått in många.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi vet inte vad åklagaren hade för indicier/bevis.
Det är en trådsanning att det var de gamla anmälningarna som spelade huvudrollen.
Det var väl just med de här anmälningarna det började. Eller som Leif GW Persson sade, det var väl anmälningarna som gjorde att de intresserade sig för just SD. Sedan dess har det naturligtvis rullat på, och nu efter femton månader sitter man enligt åklagaren med ett oerhört stort pussel med vittnesuppgifter och teknisk bevisning där man kan vrida och vända på bitarna för att få ihop ett övertygande scenario. Ett drömläge för den som vill snickra på indiciekedjor.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-01 kl. 19:22.
Citera
2019-09-01, 19:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, jag har länge retat mig på de svar
jag har fått när jag har spekulerat om HD.
Typ: ”Nej, det kan jag inte tänka mig.
Hon är säkert hjärntvättad och kuvad
av SD. Ett stackars offer.”
Det finns så många konton här som bara
vill se det bästa hos alla. Det ger säkert
en vacker och trygg världsbild men det
är en illusion.
Och det löser inga mord.

Det kommer att fortsätta på det viset även om nu MGK blir häktad på "sannolika skäl" om en vecka, tongångarna bland de ledande i tråden kommer att fortfarande försöka få MGK,s roll till att vara något helt annat än vad Hiding och utredarna säger och visar med sitt agerande.

Men vi andra får väl se vad som händer om en vecka, blir det "sannolika skäl" även på MGK då djävlar har vi ett riktigt intressant fall.

Svartsjuka och avund är inte att leka med liksom
Citera
2019-09-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manda96
Det är mycket som är skumt med hela den här historian.

* Mordet, var dåligt planerat. Troligtvis inte planerat alls. Alltså var det något som hände i stundens hetta!

*Mordet skedde en liten bit från kvinnans hem (enligt uppgift ca. 100m).

* Man har ej flyttat på kroppen, utan fyndplatsen är samma plats som mordet skedde på.

* Hon hittades bakom ett bullerplank, totalt sönderslagen (kraftigt övervåld), och detta har troligtvis gjorts med ett tillhygge av nåt slag.

* Det tog flera dagar innan dom hittade kroppen (trots att fyndplatsen var så nära LWs hem).

* SD har under en längre tid varit misstänkt. Han har också betett sig lite märkligt, men samtidigt också väldigt iskallt... Han har klarat pressen bra.

* HD har flugit under radarn, trots att hon nog har haft störst motiv att röja LW ur vägen, samt också hatar LW.

* SD och HD har umgåtts allt mer intensivt tiden efter mordet på LW

* SD och HDs vän JG, har också betett sig märkligt...

* Insatsstyrka slår till mot SD, och griper honom, han sitter nu häktad...

* Dagen efter griper man HD under dramatiska former, och hon ska enligt utsago skrika hysteriskt och ”kämpa emot”. HD sitter nu också häktad.

Både SD och HD sitter häktade för mord! Om nu inte mordet har varit planerat (vilket jag inte tror det är), så är det mycket märkligt att dessa två ska ha bragt livet om LW i samförstånd (sånt kräver väl lite planering åtminstone), och är SD verkligen så korkad att han skulle utföra ett mord på detta sätt!? Om nu SD ensam skulle ha dödat LW, varför skulle HD då hjälpa honom? Det är ju HD som blivit bedragen och förnedrad av både SD och LW... Äktenskapet gick åt helvete...

Återigen, jag tror på följande scenario...
SD går över till LW den aktuella kvällen, och vill prata ut, dom går på en liten promenad precis i närheten, varför LW inte bryr sig om dörren etc...

HD ser SD och LW tillsammans den aktuella kvällen (HD ska tydligen bo nära LW och ha viss insyn). Något gör att det rinner över för HD (hon kanske ser dom kyssas?)... Hon tar med sig någon form av tillhygge och följer efter SD och LW.

HD kommer ikapp LW precis i närheten av planket, och använder tillhygget för att slå ihjäl henne. I all hat och ilska hon känner mot LW, kan hon helt enkelt inte kontrollera sig... LW måste ha blivit överrumplad av attacken från HD, den måste ha kommit plötsligt, och har minimala chanser att försvara sig (hon skriker ut sin dödsångest).

SD blir chockad av vad som nu utspelar sig framför hans ögon, HD är helt labil och galen. SD känner stor skuld över det som hänt (hans affär med LW etc.), och han tänker även på barnen. Eftersom HD är ett vrak, bestämmer han sig för att hjälpa till att städa undan bevis etc. Därav han är den som handskas med allt detta, drar i alla trådar och snabbt blir misstänkt av polisen (plus hans tidigare historia med LW). Han har tigit som muren för att skydda HD. Det är också möjligt att kompisen JG har blivit inblandad efteråt...

Nu senast när SD blev häktad framkom saker som gjorde att han var tvungen att erkänna vissa omständighet. Dagen efter grips HD, och hon har nu förstått att SD har angett henne. SD gör detta för att försöka få ett mildare straff. HD blir såklart hysterisk och får panik vid själva gripandet, hon vet att det är över...

Detta är iallafall vad jag tror!

Det enda som jag eg ser som talar emot din teori är att det ska ha gått väldigt snabbt. Jag tror att SD tagit sig hem till sig mycket snabbt. Gissar att det finns ngt tidsbevis för när han var hemma. Det har antytts av EGT och JM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in