2019-09-01, 15:53
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Det är inget kontroversiellt att tycka att Blåvitts bedrifter på 80-90talet är imponerande. Inget svenskt lag har lyckats med det.
De slog United, slog Barca med 3-0 hemma på Ullevi osv osv. De har titlar ute i Europa.
Jag som håller på Malmö tycker inte det är konstigt att säga det. Blåvitt var sjukt starka på 80-90 talet. Vann väl typ AS 6 år i rad?

(FB) Europa League Kval 22/8 Malmö FF och AIK

Menade du Malmö när du skrev Blåvitt?
Citera
2019-09-01, 16:01
Medlem
Seriesegrar ger väl inte medalj? Man får väl ta och se sig själv i ögonen och inse att seriesegrar är lika värdelöst som ett underskrivet nigeriabrev på en million svenska kronor.
Citera
2019-09-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Seriesegrar ger väl inte medalj? Man får väl ta och se sig själv i ögonen och inse att seriesegrar är lika värdelöst som ett underskrivet nigeriabrev på en million svenska kronor.
När man vinner Allsvenskan erövrar man Guld.
Andraplatsen kallas Stora Silver.
Tredjeplatsen kallas Lilla Silver
Fjärdeplatsen kallas Brons

Just nu har Malmö FF 23 Allsvenska Guld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allsvenskan_(fotboll)#Medaljtabell

Du bör inte svara på nigeriabrev.

Tveka inte att ställa andra frågor om du undrar över något.
Senast redigerad av Brille68 2019-09-01 kl. 16:43.
Citera
2019-09-01, 18:37
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Känns som en rätt bra summering tycker jag (som varken är ifk:are eller mff:are).

IFK har inte presterat bättre än mff i europa de senaste 20 åren.
Citera
2019-09-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
När man vinner Allsvenskan erövrar man Guld.
Andraplatsen kallas Stora Silver.
Tredjeplatsen kallas Lilla Silver
Fjärdeplatsen kallas Brons

Just nu har Malmö FF 23 Allsvenska Guld.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allsvenskan_(fotboll)#Medaljtabell

Du bör inte svara på nigeriabrev.

Tveka inte att ställa andra frågor om du undrar över något.

Jag är inte fan av någon klubb då jag flyttat runt för mycket i barndommen, men rätt ska väl vara rätt, där kan ju inte vara två guldvinnare samma år, alltså seriesegrare & slutspelsvinnare - från wiki;

De hade då blivit svenska mästare 17 gånger men blivit segrare i allsvenskan 20 gånger. De båda stjärnorna väckte en del kritik hos motståndarnas supporterklubbar.
Citera
2019-09-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Jag är inte fan av någon klubb då jag flyttat runt för mycket i barndommen, men rätt ska väl vara rätt, där kan ju inte vara två guldvinnare samma år, alltså seriesegrare & slutspelsvinnare - från wiki;

De hade då blivit svenska mästare 17 gånger men blivit segrare i allsvenskan 20 gånger. De båda stjärnorna väckte en del kritik hos motståndarnas supporterklubbar.

Allsvenskan är Sveriges högsta serie. Under historiens gång så har man kunnat bli svenska mästare utan att nödvändigtvis vinna Allsvenskan. När man vinner Allsvenskan så vinna man Guld. Men man har inte alltid blivit svenska mästare. Det finns en skillnad som jag gladeligen påpekar...

PS
Men som du märker så är det alltid Allsvenskan vi idag dikuterar. Historien kan vara grym. Fanns säkert någon som tyckte att Royal League var superviktig förr. Eller varför inte Mässcupen, Intertoto osv.

När vi snackar inhemsk fotboll så handlar det i väldigt stor grad om Allsvenskan. Se namn på diverse trådar här på Flashback. Handlar inte om vem som ska bli svenska mästare utan vem som ska vinna Allsvenskan. Och Malmö FF har vunnit Allsvenskan 23 gånger. Malmö FF har 23 Allsvenska Guld.
Senast redigerad av Brille68 2019-09-01 kl. 20:03.
Citera
2019-09-01, 19:59
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Göteborg har dessutom nått semifinal i samma turnering som vi medan vi inte gjort något större avtryck förutom just finalen ute i Europa, rent historiskt.

Inte nog med semifinalplatsen 1986, vi har även en delad tredjeplats 1993 (extremt bortglömt), samt kvartsfinal 1985, 1989 och 1995.

Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
IFK har inte presterat bättre än mff i europa de senaste 20 åren.

Vem pratar om de 20 senaste åren?

/feldgrau
Citera
2019-09-01, 20:02
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Allsvenskan är Sveriges högsta serie. Under historiens gång så har man kunnat bli svenska mästare utan att nödvändigtvis vinna Allsvenskan. När man vinner Allsvenskan så vinna man Guld. Men man har inte alltid blivit svenska mästare. Det finns en skillnad som jag gladeligen påpekar...

Så varför räknar du inte just svenska mästare då? Om allsvenskan upphör eller byter namn, börjar vi då om från noll?
Citera
2019-09-01, 20:04
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Jag tror alla är medvetna om den skillnaden.

Men du verkar inte medveten om den skillnaden som är i att ingen bryr sig om seriesegrar som inte ger SM-guld, till skillnad från seriesegrar som ger SM-guld.

Vad du ytterligare missar när du dillar om seriesegrar är att IFK Göteborg har 18 nationella seriesegrar: 1912–13, 1913–14, 1914–15, 1915–16, 1916–17, 1934–35, 1941–42, 1957–58, 1969, 1982, 1983, 1984, 1987, 1990, 1991, 1993, 1994, 1995, 1996 och 2007. Kanske till och med 19 eftersom man vann både Allsvenska serien och Mästerskapsserien 1991. Kanske till och med 21 eftersom man även vann den enda serie som spelades 1918 och 1919.

/feldgrau
Citera
2019-09-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Så varför räknar du inte just svenska mästare då? Om allsvenskan upphör eller byter namn, börjar vi då om från noll?
Är naturligtvis inte jag som bestämmer det. Det gör vi tillsammans.

Men just nu är det Allsvenskan som betyder något i svensk fotboll. Se tråden om Allsvenskan 2019. Den heter "Allsvenskan 2019". Inte "vem blir svenska mästare 2019".

Det kan kanske ändra sig i framtiden.
Citera
2019-09-01, 20:29
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Är naturligtvis inte jag som bestämmer det. Det gör vi tillsammans.

Men just nu är det Allsvenskan som betyder något i svensk fotboll. Se tråden om Allsvenskan 2019. Den heter "Allsvenskan 2019". Inte "vem blir svenska mästare 2019".

Det kan kanske ändra sig i framtiden.

Tillsammans har ju svensk elitfotboll bestämt att vunna mästerskap är det som ska gälla, alltså officiell svensk mästare inte vunnen grundserie under enbart allsvenskans tid.

Så då återstår ju frågan "Så varför räknar du inte just svenska mästare"?
Citera
2019-09-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Tillsammans har ju svensk elitfotboll bestämt att vunna mästerskap är det som ska gälla, alltså officiell svensk mästare inte vunnen grundserie under enbart allsvenskans tid.

Så då återstår ju frågan "Så varför räknar du inte just svenska mästare"?

Det är absolut ok att räkna svenska mästare. Dock jävligt svårt med gränsdragningar när man ska börja räkna eftersom svenska mästare har en längre tradition. Såvida man inte använder sig av Allsvenskan som måttstock.

Oavsett påpekar jag då och då att Malmö FF har 23 Allsvenska Guld. Och väldigt ofta blir folk väldigt upprörda. Trots att det är ett faktum.

Många skriver dessutom passionerat att ingen bryr sig om Malmö FF 23 Allsvenska Guld. Vilket kittlar min något elaka humor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in