Citat:
Ursprungligen postat av
NicholasTheWizard
Poängen är ju fortfarande att Europacupen var den tidens version av Champions League, så det var en större turnering. En andraplats i Europacupen bör slå en vinst i Uefacupen, oavsett om man får en titel eller inte. Så när vi räknar vilka som kommit "längst", så är det definitivt Malmö.
Ja alltså, jag vet inte hur man ska mäta på något mer konkret sätt förutom just titlar. Att jag som Malmöit inte räknar att komma som bäst förlorare i en större turnering som något större än två Uefacuptitlar borde egentligen inte vara något konstigt. Göteborg har dessutom nått semifinal i samma turnering som vi medan vi inte gjort något större avtryck förutom just finalen ute i Europa, rent historiskt. Det är först nu på 10-talet vi hjälpt sätta svensk fotboll på den europeiska kartan igen. De flesta neutrala tycker nog precis som jag, det är ingen kontroversiell åsikt.
Att våra svenska klubblag endast har två titlar ute i Europa påvisar hur svårt det var att lyckas ute oavsett turnering. Därför är det imponerande att Göteborg lyckats vinna två gånger ute, att man gjort detta tar inget från Malmös prestation i Europacupen. Utan det är något som vi kan för evigt vara stolta över.