2019-08-29, 12:27
Medlem
Inte Almqvist, men han levde ungefär vid samma tid, skrev verkliga bestsellers som översattes till många språk, denna boken är en av hans minst kända emellertid, utkom på svenska 1911 och kostade 2.50 kr när jag köpte den.
Citera
2019-08-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Inte Almqvist, men han levde ungefär vid samma tid, skrev verkliga bestsellers som översattes till många språk, denna boken är en av hans minst kända emellertid, utkom på svenska 1911 och kostade 2.50 kr när jag köpte den.

Alexandre Dumas? Den yngre av dem gissar jag på.
Citera
2019-08-29, 13:10
Medlem
Inte heller den yngre Dumas.
Citera
2019-08-29, 16:35
Medlem
Citat:
Inte heller den yngre Dumas.

Men det är av franskt märke? Victor Hugo?
Citera
2019-08-29, 18:45
Medlem
Inte heller Victor Hugo, en annan fransman. Dumas d y var ganska nära om man uttrycker det så. Den gamla romanen handlar om trollkarlen ‘Greve Cagliostro’ och var föråldrad redan när den utgavs på svenska 1911.
Citera
2019-08-29, 20:01
Medlem
Citat:
Inte heller Victor Hugo, en annan fransman. Dumas d y var ganska nära om man uttrycker det så. Den gamla romanen handlar om trollkarlen ‘Greve Cagliostro’ och var föråldrad redan när den utgavs på svenska 1911.

Den äldre Dumas dårå?
Citera
2019-08-30, 12:22
Medlem
Jo det var Dumas père, romanen Joseph Balsamo, första delen av en åtta bands romansvit om franska revolutionen.
Citera
2019-08-30, 12:38
Medlem
Citat:
Jo det var Dumas père, romanen Joseph Balsamo, första delen av en åtta bands romansvit om franska revolutionen.

Återkommer med något riktigt svårt under dagen.
Citera
2019-08-30, 14:58
Medlem
Nu tänder jag lite rökelser och ger er detta citat:

"I have done my best to discover some consistent scheme by wich the contradictory data in Macrobius, Servius, and Hermes might be reconciled, but the tabularising of their indications only makes confusion worse confounded. It is evident, however, that the main thing that Macrobius hands on, and wich he attributes to Orphic-Pythagorean-Platonic tradition, contains in itself no suggestion that these philosophers attributed any evil tendencies to the characterestics of the spheres in themselves."
Citera
2019-08-31, 21:15
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Nu tänder jag lite rökelser och ger er detta citat:

"I have done my best to discover some consistent scheme by wich the contradictory data in Macrobius, Servius, and Hermes might be reconciled, but the tabularising of their indications only makes confusion worse confounded. It is evident, however, that the main thing that Macrobius hands on, and wich he attributes to Orphic-Pythagorean-Platonic tradition, contains in itself no suggestion that these philosophers attributed any evil tendencies to the characterestics of the spheres in themselves."

Nämen jag drar till med Umberto Eco. Det måste ju vara något intellektuellt avancerat. Foucaults pendel?
Citera
2019-09-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Nämen jag drar till med Umberto Eco. Det måste ju vara något intellektuellt avancerat. Foucaults pendel?

Citatet är på originalspråk och av äldre datum än Umberto Ecos litterära produktion. Det är inte heller skönlitteratur vi har att göra med.

Nytt citat kommer i kväll.
Citera
2019-09-01, 12:25
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Det kan ju inte vara mer än fel: Aleister Crowley?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in