Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Nej, det kan de inte. Eftersom alla moderatorer kan se vad alla andra moderatorer gör i alla forum så skulle detta uppmärksammas. Åsiktsmoderering kan därför inte ske.
I nästa steg när ohörsamhetsomröstning sker så gås dessutom varje varning igenom. Upptäcks inget förr så görs det då. Garanterat.
Här måste jag först berömma din optimism. Sedan slutsatsen du kommer fram till, att åsiktsmoderering aldrig kan ske, för att alla andra moderatorer skulle upptäcka det, är mycket och ta på sig som argument.
Det är säkert så att andra moderatorer upptäcker saker och där ibland åsiktsmodereringen. Men frågan är hur moderatorn som scannar händelsen går vidare med den saken.
Vi leker med tanken att jag är en moderator och att jag upptäcker att tempeZZt blir utsatt för åsiktsmoderering. Genast skulle jag tänka på min roll som moderator för FB och kontakta admin och tala om för henne vad som skett. Men vad gör det?
Jag och många andra jag känner, har provat göra en liknande sak i RL där seriösare lagar och regler omger våra roller och relationer. Det är nästan ingen som går den vägen längre för det kan äventyra en själv. Du argumenterar för något som skulle kunna vara intressant ifall alla lagar och regler tillämpades exakt lika för alla i den perfekta världen. Du kan tom bli utsatt för repressalier i indirekta former för att du ska bli ett bra exempel för alla som kommer på tanken.
Så upptäckten och orken att ta itu med skiten är två olika saker. Istället så mobiliserar vi en agenda mot den svaga länken i systemet, användaren. Om användaren är genomsnitts-foliehatten så underlättar det bara att korsfästa jäveln. Det gäller inte bara FB så är det överallt i dagens värld.