Citat:
Jag försöker ärligt talat att ge det här en chans, men jag läser och tycker det är nonsens. Du länkar till en meta-studie som tar upp att högre temperaturer och högre frekvens av översvämningar kan leda till att malaria och infektionssjukdomar sprids lättare. Absolut, så är det sannolikt.
Men de senaste trettio åren har ju temperaturen höjts, befolkningsmängden har exploderat, och det är vi överrens om. Har det lett till att fler dör? Nej, dödstalen för malaria och andra sjukdomar har väl under tiden typ halverats? Världens hälsa blir bättre varje dag. Är det för att ni har köpt elcyklar och pantat burkar, eller tack vare medicinska framsteg och lokala satsningar? Givetvis det senare. Effekten av uppvärmningen är mycket mindre än effekten av medicin, bättre hygien m.m.
Men de senaste trettio åren har ju temperaturen höjts, befolkningsmängden har exploderat, och det är vi överrens om. Har det lett till att fler dör? Nej, dödstalen för malaria och andra sjukdomar har väl under tiden typ halverats? Världens hälsa blir bättre varje dag. Är det för att ni har köpt elcyklar och pantat burkar, eller tack vare medicinska framsteg och lokala satsningar? Givetvis det senare. Effekten av uppvärmningen är mycket mindre än effekten av medicin, bättre hygien m.m.
Glöm inte att det var du som tog upp malaria som exempel på humanitärt problem och ställde det mot åtgärder mot AGW. Jag förklarade att motsättningen var ogiltig, men om den hade varit giltig så hade malariafrågan också påverkats positivt av lindringar av AGW. Och den länkade metaanalysen nämner också andra faktorer, som du tar upp här. Du var bekymrad över malaria. Det är ett exempel där vektorerna för sjukdomen sannolikt för ett geografiskt större område att tillgå med AGW. Och det är inte den enda risken med AGW.
Citat:
Anledningen till att jag tar upp just malaria är att det är en behandlingsbar sjukdom som många barn ändå dör av i tredje världen. Fler människor dör av cancer och hjärt-/kärlsjukdomar, men det är inte problem som man ”enkelt” kunde förbättra med pengar och en central satsning, till skillnad från malaria.
Ja, motsättningen var ogiltig. Att det är lättare och billigare att sätta in åtgärder mot malaria än exempelvis ett stort område som onkologi är dock bara en ad hoc för att motivera att fortsätta satsa på åtgärder mot malaria innan vi gör något annat öht. Anledningen till att jag tar upp just malaria är att det är en behandlingsbar sjukdom som många barn ändå dör av i tredje världen. Fler människor dör av cancer och hjärt-/kärlsjukdomar, men det är inte problem som man ”enkelt” kunde förbättra med pengar och en central satsning, till skillnad från malaria.
Du gör ett vanligt misstag enligt mig. Du verkar förutsätta, i dina resonemang att de konsekvenser vi ser idag är alla konsekvenser AGW har att erbjuda. Med premissen att vi i vår riskanalys och handlingsplan ska utgå ifrån hur läget ser ut idag, håller jag med om att vi skulle kunna fortsätta bränna på som vanligt. Om havsnivåhöjning, temperaturförändringar, havsförsuring osv, helt plötsligt stannade på dagens nivå hur vi än släppte ut i framtiden. Så är det ju inte. Detta är bara i sin linda. Vi är inte ens uppe i 1.5 grader ännu. Det är trenden som ger skäl för oro, inte hur det ser ut idag (även om ofördelaktiga konsekvenser redan gjort sig kända), enligt mig. Jorden kommer att fortsätta värmas upp. Då kan man ställa den hypotetiska frågan:
Hur mycket får jorden värmas upp innan du blir brydd? Och vad grundar du denna siffra på?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-08-31 kl. 21:44.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-08-31 kl. 21:44.