2019-08-31, 15:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
...
Lägg där till företagets värdegrund där de själva, med visst tolkningsföreträde (höhö), beskriver att de ska jobba för att just människor med funktionsnedsättning inte ska hindras från att jobba i företaget.
...

Var framgår detta?
Stockholms läns landsting är väl dessutom inget företag ..
Citera
2019-08-31, 16:04
Medlem
flesh-flutes avatar
Kan nån förklara för mig som inte begriper. Kan jag dra en arbetsgivare inför domstol varje gång jag inte får ett jobb jag sökt?
Citera
2019-08-31, 16:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Kan nån förklara för mig som inte begriper. Kan jag dra en arbetsgivare inför domstol varje gång jag inte får ett jobb jag sökt?

Självklart.

Men du lär inte vinna.
Citera
2019-08-31, 17:31
Medlem
Väldigt vanligt i Sverige att man får jobb utan att ha minsta förutsättning till att klara av arbetsuppgifterna. Se alla statligt och kommunalt anställda.
Citera
2019-08-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Jag förstår att många vill spela invandrarkortet men för egen del tror jag att det här handlar om något annat. Under en period av mitt arbetsliv arbetade jag inom en verksamhet med koppling till dövcommunityt vilket gav intressanta insikter. Dövrörelsen är väldigt speciell och i vissa aspekter till och med radikalt separatistisk. Genom åren har det till exempel höjts röster om att döva ska betraktas som en egen folkgrupp. Det finns också döva föräldrar som undviker att ge sina döva barn de operationer som skulle ge dem fullgod hörsel. De här är bara två ganska extrema exempel men de illustrerar något som jag upplevde; att döva anser sig ha rättigheter utöver det vanliga och krav på att omvärlden ska anpassa sig helt efter dem. Förståelsen för att funktionshinder ibland kan innebära motgångar i vardagen är många gånger obefintlig. Jag tror att den här personens handlande är en produkt av den tanketraditionen.

Har liknande erfarenheter. De ser sig som överlägsna offer. Undrar vad de kostar, har ibland upplevt att en döv hade två tolkar med sig till skolan, dagligen.
Citera
2019-08-31, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute

Om du inte fått jobbet baserat på någon av de diskrimineringsgrunder som anges i lagen ja. Kön, ålder, funktionshinder, etniskt ursprung, religion eller sexuell läggning.

Dock kan det ju finnas orsaker till att diskriminera med. Till exempel anställa en kvinna för att hjälpa en kvinna med toalettbesök.
Citera
2019-08-31, 19:02
Medlem
Varför söker man som döv de jobbet?
Citera
2019-08-31, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Har liknande erfarenheter. De ser sig som överlägsna offer. Undrar vad de kostar, har ibland upplevt att en döv hade två tolkar med sig till skolan, dagligen.

Att de har två tolkar handlar vad jag förstår om att det tar på krafterna att tolka och att tolkarna därför behöver bytas av.
Det är alltså inte jämförbart med att ha en guldklocka på varje armled.
Citera
2019-08-31, 19:37
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Om den här personen får skadestånd, då kan vi lika gärna lägga ner Sverige. Detta är inte hållbart.

Jag tycker att Swedavia kan få betala för sitt högtravande ordbajsande i sin "värdegrund".
Citera
2019-08-31, 19:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag tycker att Swedavia kan få betala för sitt högtravande ordbajsande i sin "värdegrund".

Vad har swedavia med det här att göra?
Citera
2019-08-31, 19:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vad har swedavia med det här att göra?

Jag trodde det var där han sökte jobb då någon påstod det ovan. Nu ser jag att någon annan dementerade detta.

Fan, jag vet inte.

Edit: Det var alltså Tolkcentralen som nekade anställning och ingen annan.

https://arbetet.se/2018/12/17/tolkcentral-ville-inte-anstalla-dova-stams-for-diskriminering/
Senast redigerad av Glödskal 2019-08-31 kl. 20:00.
Citera
2019-08-31, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Om den här personen får skadestånd, då kan vi lika gärna lägga ner Sverige. Detta är inte hållbart.
jadu gretasketa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in