2019-08-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia65
Skrev direkt när de sa hon ska häktas 👍

Vad hade HD på sig?
Citera
2019-08-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
”Varken polisen eller utredningsledaren Åsa Tiding vill lämna några kommentarer förutom att både mannen och kvinnan är misstänkta för mordet den 14–15 maj 2018.
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRqeKa/kvinna-haktad-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Åklagaren anser att det numera ligger på Sannolika, men häktningen gäller Skäligen och häktning en vecka.

De låter JG svettas två dagar till och så blir han plockad på måndag för Skäligen misstänkt för någon form av medhjälp? Det känns som att det inte är helt orimligt, d v s under förutsättning att han inte redan blivit byxis och vänt sina vänner ryggen genom att ha försett utredarna med intressanta upplysningar.
Citera
2019-08-31, 17:11
Bannlyst
Jag har läst i denna tråd sedan den startades, men ej varit med och diskuterat. Vad jag förstått så är fyndplats även platsen för mordet i detta fall, och jag tror därför på följande scenario...

HD hatar LW, och detta har byggts upp under en längre tid! Hon anklagar LW för att hennes äktenskap har gått åt helvete... Förnedringen känns extra stor för HD eftersom SD bedrog henne med kvinnan som vigde dom båda. HD vill därför till varje pris röja LW ur vägen! HD lovar då att åter satsa på förhållandet med SD, om han hjälper henne lösa detta! SD har dessutom tröttnat på LW han med. Skilsmässan mellan SD och HD får dock fortgå, eftersom det annars skulle se misstänksamt ut.

SD lurar ut LW på en promenad den aktuella mordkvällen (en granne hör en man och en kvinna samtala i området). Efter ett tag dyker HD upp och slår ihjäl LW, genom kraftigt övervåld med hjälp av ett tillhygge. SD håller fast LW när HD gör detta (inga avärjningsskador på armar etc). LW skriker i panik och av dödsångest, men blir sedan medvetslös.

Slagen fortsätter dock att hagla över LW. Det besinningslösa våldet som utövats mot LWs ansikte och huvud går alltså inte enbart motivera med, ”för att säkerställa att LW ska dö”, utan det ligger även en hel del hat, ilska och frustration bakom! Jag tror inte SD hatade LW, men att HD gjorde detta råder det ingen tvekan om.

SD och HD genomför mordet i samförstånd. SD har psykopatisk drag, är hyfsat intelligent, och agerar därför iskallt trots att han vet att polisen misstänker just honom... HD är dock mycket mer labil, och därför träffas SD och HD väldigt mycket och mer intensivt tiden som gått efter mordet. SD är den som ”städat undan” eventuella bevis, och dragit i alla trådar, HD litar blint på att SD ska kunna fixa detta, och att de båda ska komma undan.

När SD nu greps så lades det fram bevis som gjorde att han insåg att det var kört, och därav angav han HD. Detta förstod HD när hon senare greps, och därav den reaktion som utspelade sig! Eftersom det var HD som höll i mordvapnet, och den som faktiskt slog ihjäl LW, hoppas SD på en mildare dom om han anger HD och berättar vad han vet!

Jag utesluter heller inte en eventuell tredje medhjälpare (t.ex. JG). Denna skulle dock ej ha medverkat vid själva mordet, men på något sätt varit inblandat, kanske blivit det vid ett senare skede.

Jag vet att SD framstår som en ganska otäck, iskall och arrogant typ. Dock tycker jag att det hela är ett extremt dåligt planerat mord, och frågan är om inte SD är ”smartare” än att utföra det på det sätt som har gjorts (100m från LWs hem).

Kan det varit så att SD och LW gick bakom planket för att ”mysa lite”, och sedan HD dök upp och slog ihjäl LW? Att det var oplanerat, och att SD sedan drogs in i detta motvilligt??? Han och LW är på platsen, SD får fullt med blod på sina kläder när HD går till attack, situationen blir extremt stressad och urartar (och han är rädd att åka fast han med). Hursomhelst tror jag det var HD som både höll i mordvapnet, slog ihjäl henne, samt ville röja henne ur vägen!
Citera
2019-08-31, 17:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilka är det som ingår i "ingen av oss".
Jag undanber mig att få ingå i någon lynchmobb.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

De flesta av postarna här inne har nog blivit överraskade av veckans utveckling i fallet.

Lynchmobb?
Citera
2019-08-31, 17:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Dessa narcissistiska personer är för oss normalstörda svåra att förstå sig på. De spelar sitt spel med helt andra regler (eller egentligen utan) än oss andra.
De tidigare av SD nämnda kommentarerna till filmen "den sista färden", kan ge en viss inblick i SDs inre värld. Syftet med filmen är bl a att framkalla känslor av starkt obehag och vämjelse, men spelevinken kickar tvärtom igång på den; för honom är det en "festlig film." - En något udda kille med ett udda fantasiliv?

Sista inlägget på Fb som är daterat på årsdagen, den 15e maj i år, innehåller ett budskap till omgivningen: - Våga tro på människor (se; mig)!
Ersätt här partiet SD med de egna initialerna och det är lätt att tro att här döljer sig en, för SD, omedvetet framförd undermening:

"2. Rösta bara på SD om du vill:
- Att kvinnor ska ha mindre att säga till om än män
- Om du vill ha mer hat i samhället
- Om du vill att det ska gå åt he-vete
- Om du tycker att sjuka, mörka, handikappade, äldre, kvinnor, HBTQ-personer, journalister och de med andra gudar än den kristna ska ha det sämre än vita, medelålders män.
"
Citera
2019-08-31, 17:13
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag är faktiskt lite smått chockad... att två till synes vanlig människor kan hamna så djupt i förvirring att det tror att livet blir bättre om de tar livet av en annan människa... stackars barn! Båda föräldrarna hamnar troligtvis i fängelse för mord. Sorglig lördag!

Exakt vad jag tänkt på den sista timmen. Hur tänker man när man ger sig rätten att förstöra livet för 5 barn?

Något är inte riktigt, normala spärrar måste ju vara borta. Inget konsekvenstänk för fem öre vad det kommer att innebära för barnen.

Tragiskt
Citera
2019-08-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men varför då inte begära häktning på sannolika skäl? Och förresten: vem är "Åsa Tiding"? Antar att AB inom kort får en arg påringning.

Jag tror som jag skrev i ett tidigare inlägg att det räckte att få HD häktad i det här läget, man ville helt enkelt inte avslöja mer än nödvändigt vad man har på handen inför veckans kommande förhör.
Citera
2019-08-31, 17:15
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
”Varken polisen eller utredningsledaren Åsa Tiding vill lämna några kommentarer förutom att både mannen och kvinnan är misstänkta för mordet den 14–15 maj 2018.
Samt att åklagaren numera anser att även misstankarna mot kvinnan ligger på sannolika skäl.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRqeKa/kvinna-haktad-for-mordet-pa-lena-wesstrom

Oj, sannolika skäl. 😳
Citera
2019-08-31, 17:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

När man inte trodde det kunde bli värre 😦 😧 😮
Citera
2019-08-31, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagarens misstankar stärktes antagligen av det faktum att hon fick HD häktad på den lägre misstankegraden.

Ja som många så bejakar jag nu den övergripande principen "intet kan uteslutas".

Men frågan nu (en av många) är vem som egentligen anser att det föreligger sannolika skäl: jouråklagaren eller "Tiding"?
Borde ju inte vara den senare då hon har en ledig dag.
Citera
2019-08-31, 17:17
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
En av postarna polisanmälde hotet.
Mest för sakens skull för jag tror det är svårt, om nästan inte omöjligt för polisen att reda ut.

Jag tycker att det är oroväckande att man tar till sådana ytterligheter för att skrämma folk till tystnad.
Och det handlade i bägge fallen om diskussioner kring Hannas förehavanden.
Hot där ens verkliga adress förekom.
Nu såhär i efterhand så känns det extra olustigt.
Hannahs förehavanden... alltså där hon jobbar.
Tycker det är lite intressant att få reda på hur och var Hannah och Stefan träffades.
Exempelvis Hannah är lite ledsen för hon hade förlorat en pojkvän och behövde gå vidare med en St*fan Dav*dsson som en liten "frisk" fläkt.
Men som tidigare blev Hannah ledsen igen just för St*fan var orolig i snoppen.
Citera
2019-08-31, 17:18
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt Sh.Holmes har HD sett ut som ett spöke emellanåt så jag tvivlar på att hon kunnat äta och sova något vidare.

Om det är sant att HD ibland varit blek om nosen, tror du att det kan ha berott på rädslan att eventuellt avslöjas eller på tärande samvetskval? Omöjligt att svara på förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in