2019-08-31, 14:40
Medlem
Frammes avatar
Vad säger Greta om Nasa och deras verksamhet? Det har jag lyckats missa.
2019-08-31, 14:41
Medlem
Det ska bli intressant att se filmerna från seglatsen så småningom. Någon som vet något om filmprojektet?

https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/videos/451357412106134/?t=0
2019-08-31, 14:41
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
En rätt avslappnad bild från Hyde Park om jag inte misstar mig:

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69553627_904273239940497_7622080655492382720_n.jpg ?_nc_cat=1&_nc_oc=AQkCKv5TuCt53c9UuiqyIqbJBJQMYHuD jDe5H-lTek1CHs9K9WKBgIJF8PyRmXOXDBg&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=3797f8d61106a28488fbe7f5f24e3e71&oe=5E12E7 38
Ja hon ser ut och må bra ut, vi kan nog lugna ner oss på den punkten.

Ska hon göra nåt speciellt i Mexico?
Tror att FFF är ganska aktiva där så det kanske bara är en visit för att hälsa på.
Annars så gissar jag att det kan bli ett stopp i Kalifornien, hon kanske är inbjuden av sitt fan Arnold.
Sen verkar hon vara rätt poppis i just Kal,. Kollade på Google trends och resultaten efter landstigningen i NY visar ju på definitivt mest sökningar i USA just därifrån.
Kan även tänka mig att det är en del A-list kändisar, framförallt de som är ambassadörer utav olika miljö och klimatslag som skulle vilja träffa henne. Hon själv väljer nog bort sådant .
2019-08-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja hon ser ut och må bra ut, vi kan nog lugna ner oss på den punkten.

Ska hon göra nåt speciellt i Mexico?
Tror att FFF är ganska aktiva där så det kanske bara är en visit för att hälsa på.
Annars så gissar jag att det kan bli ett stopp i Kalifornien, hon kanske är inbjuden av sitt fan Arnold.
Sen verkar hon vara rätt poppis i just Kal,. Kollade på Google trends och resultaten efter landstigningen i NY visar ju på definitivt mest sökningar i USA just därifrån.
Kan även tänka mig att det är en del A-list kändisar, framförallt de som är ambassadörer utav olika miljö och klimatslag som skulle vilja träffa henne. Hon själv väljer nog bort sådant .

Vad är A-list kändisar, viktiga personer eller medialt viktiga?
2019-08-31, 14:46
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det ska bli intressant att se filmerna från seglatsen så småningom. Någon som vet något om filmprojektet?

https://www.facebook.com/gretathunbergsweden/videos/451357412106134/?t=0
Jag tror och hoppas att det kommer ta ett tag innan den kommer, filmen har väl sin utgångspunkt från starten i Mynttorget och följer hela Gretas resa därifrån till talen i EU och mötena med påven. Filmaren är säkert med under hela resan tills hon kommer hem till stockholm. Är nog svårt för filmteamet och veta när de ska sluta, Lär kanske bli flera delar. Sagan om Greta the triology
2019-08-31, 14:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Vad är A-list kändisar, viktiga personer eller medialt viktiga?
Tänkte mest på alla Hollywoodnissar som följer henne på twitter och uttryckt stöd till henne.
2019-08-31, 14:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Klart att det är tråkigt att hetsen mot Greta gått så lågt som till mordhot. Det var väl en galning. Tror att de flesta i denna tråd som är kritiska mot henne och hennes åsikter är sundare.

När jag frågat en som hetsat en hel del mot henne om hen anser att allt är Gretas fel och om han hatar henne personligen för det. Svarade hen att han bara "irriterar" sig på henne. Jag hoppas och tror att det inte går längre än så.

Sen säger någon att hon som offentlig person får stå ut med att granskas. Och det är ju självklart.
Men stegen mellan å ena sidan granskning och å andra sidan personförföljelse och i sin extrema form, mordhot, måste upprätthållas.
Jag håller med dig om att det är viktigt att hålla en god ton när det gäller Greta. Den som vill kan se i tråden om jag lyckats eller inte i mina intentioner.
Tyvärr bortser du från att det också finns en annan sida, de som är helt okritiska följare av fenomenet Greta.
Hur bemöter de kritik? Jo, som lehs gör nedan. Helt osakligt och i form av personangrepp.

Jag tycker att det borde vara möjligt att diskutera Greta kritiskt utan att vare sig ses som klimatskeptiker eller någon som gör narr av människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Men tyvärr är det inte möjligt.

Citat:
Det återstår också att se vilken potential du har. Kommer du att kunna genomskåda dig själv på den piedestal där du sitter och försöker att överblicka någon som är högt ovanför dig..?

Det är löjligt dumt att tro att du har rätt att behandla Greta nedlåtande därför att hon är så ung. Det finns många som är än yngre och som är dig (och de flesta av oss) totalt överlägsna.
2019-08-31, 14:49
Medlem
Citat:
Tänkte mest på alla Hollywoodnissar som följer henne på twitter och uttryckt stöd till henne.

Inget av vikt med andra ord, enbart för att öka likes statistik.
2019-08-31, 14:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
En rätt avslappnad bild från Hyde Park om jag inte misstar mig:

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69553627_904273239940497_7622080655492382720_n.jpg ?_nc_cat=1&_nc_oc=AQkCKv5TuCt53c9UuiqyIqbJBJQMYHuD jDe5H-lTek1CHs9K9WKBgIJF8PyRmXOXDBg&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=3797f8d61106a28488fbe7f5f24e3e71&oe=5E12E7 38
Eller Central park
2019-08-31, 14:57
Medlem
Citat:
Väldigt bra läsvärd artikel, ett öppet brev till Greta från journalisten Rebecca Solnic, där hon redogör en del om läget i USA.
Även det länkade artiklarna i texten är bra om kolarbetarna som kastar in spaden och dödförklarar kolet..

Läs på om ni inte redan ser dubbelt av fredagsgroggarna.

Welcome to the US, Greta. With your help we can save the planet and ourselves
https://www.theguardian.com/global/commentisfree/2019/aug/29/us-greta-thunberg-climate

Ring ut det gamla o ring in det nya

Tack!
Intressant läsning
2019-08-31, 15:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag håller med dig om att det är viktigt att hålla en god ton när det gäller Greta. Den som vill kan se i tråden om jag lyckats eller inte i mina intentioner.
Tyvärr bortser du från att det också finns en annan sida, de som är helt okritiska följare av fenomenet Greta.
Hur bemöter de kritik? Jo, som lehs gör nedan. Helt osakligt och i form av personangrepp.

Jag tycker att det borde vara möjligt att diskutera Greta kritiskt utan att vare sig ses som klimatskeptiker eller någon som gör narr av människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Men tyvärr är det inte möjligt.
Det är ju möjligt att diskutera Greta kritisk, det är ingen som hindrar dig. Men då får man också stå ut med att bli ifrågasagd.
Men det är skillnad på saklig kritik och rent trams och påhopp.
Det är precis som när vissa politiska partianhängare håller på med sin offerkofta att man får minsann inte säga vad man tycker buhu.
2019-08-31, 15:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det är ju möjligt att diskutera Greta kritisk, det är ingen som hindrar dig. Men då får man också stå ut med att bli ifrågasagd.
Men det är skillnad på saklig kritik och rent trams och påhopp.
Det är precis som när vissa politiska partianhängare håller på med sin offerkofta att man får minsann inte säga vad man tycker buhu.
Jag har inga problem med [i]saklig kritik[/I eller att bli ifrågasatt. Det kan alla som vill själva verifiera i tråden.
På vilket sätt är nedanstående saklig kritik, enligt dig?

Citat:
Det återstår också att se vilken potential du har. Kommer du att kunna genomskåda dig själv på den piedestal där du sitter och försöker att överblicka någon som är högt ovanför dig..?

Det är löjligt dumt att tro att du har rätt att behandla Greta nedlåtande därför att hon är så ung. Det finns många som är än yngre och som är dig (och de flesta av oss) totalt överlägsna.
Alla kan ju se att Gretas följare - som tex lehs - som kommer med rent trams och påhopp i stället för att bemöta mig sakligt.

Det är intressant att du sätter likhetstecken mellan mitt påpekande och en offerkofta.
Senast redigerad av DoraF 2019-08-31 kl. 15:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in