2019-08-31, 13:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Förhoppningsvis är hon bara aktiv på fredagarna utanför FN byggnaden och tar sig lite fritid imellan, finns ju en del o se i NY.
FNs klimatmöte är den 23 sep och Montrealeventet var den 27de, kort restid därimellan. Sen är det väl förhoppningsvis lite lugnt ett tag.
Chile grejen håller på 2-13 december.
Sen var det något planerat i Mexico också, vad var det?
Ja, en enorm press på en så sårbar person (jag tänker på psykosgenombrott, till exempel). New York är en stor stad, en mycket stor stad, och den kan luckra upp även de starkaste av psykiska försvarsväggar...
2019-08-31, 13:20
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, en enorm press på en så sårbar person (jag tänker på psykosgenombrott, till exempel). New York är en stor stad, en mycket stor stad, och den kan luckra upp även de starkaste av psykiska försvarsväggar...

Nja, psykosgenombrott är nog inte risken för henne. Mer att hon isolerar sig, drar sig undan från omgivningen, går in i sig själv. Det är hennes skydd.
Men det är klart. Hon är mer psykiskt utsatt i NY än ute på Atlanten. Där kunde hon sitta och titta mot horisonten i timmar. Om jag fattade henne rätt.
2019-08-31, 13:23
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=6afu04-KO90

Ytterligare en intressant diskussion, här mellan två vänsterdebattörer med helt olika uppfattning om Greta.

Även intressant att läsa kommentarerna, där den kvinnliga Greta-förespråkaren blir rejält sågad.

Kalle Anka för 3 dagar sedan
She and her mom are crazy.Sweden Joke

She sure sounds like a fully indoctrinated fanatic - she has not even the slightest room for doubt, anyone daring to utter even a minor criticism regarding the prevailing dogma is committing blasphemy and must be excommunicated.

I am a Climate Change Scientist of 27 years and what Greta says is 100% wrong. The lie of the consensus of scientists supporting these lies is just that. Media driven LIES all of it.

So now skipping school on a regular basis has become an admirable political actvism?! Why don't they never protest on Saturdays?
2019-08-31, 13:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nja, psykosgenombrott är nog inte risken för henne. Mer att hon isolerar sig, drar sig undan från omgivningen, går in i sig själv. Det är hennes skydd.
Men det är klart. Hon är mer psykiskt utsatt i NY än ute på Atlanten. Där kunde hon sitta och titta mot horisonten i timmar. Om jag fattade henne rätt.
Det är nog i resandet hon får absolut lugn.
Tänkte samma att för henne är inte det som för oss vanlisar omständiga resandet jobbigt. Samma som att i kontemplation stirra ut genom fönstret i ett tåg eller buss.
Resan är målet
2019-08-31, 13:30
Medlem
Citat:
Hon verkar inte må bra, hon såg inte ut att bara vara trött efter seglatsen (bara det är en stor grej för vem som helst), hon såg utbrunnen" ut, tänkte jag när jag såg hennes ankomst till NY på TV...
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Förhoppningsvis är hon bara aktiv på fredagarna utanför FN byggnaden och tar sig lite fritid imellan, finns ju en del o se i NY.
FNs klimatmöte är den 23 sep och Montrealeventet var den 27de, kort restid därimellan. Sen är det väl förhoppningsvis lite lugnt ett tag.
Chile grejen håller på 2-13 december.
Sen var det något planerat i Mexico också, vad var det?
Citat:
En rätt avslappnad bild från Hyde Park om jag inte misstar mig:

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69553627_904273239940497_7622080655492382720_n.jpg ?_nc_cat=1&_nc_oc=AQkCKv5TuCt53c9UuiqyIqbJBJQMYHuD jDe5H-lTek1CHs9K9WKBgIJF8PyRmXOXDBg&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=3797f8d61106a28488fbe7f5f24e3e71&oe=5E12E7 38
2019-08-31, 13:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Handlar inte om forskarna, utan att Greta anser att vi skall lyssna på dom. Därav blir alla motfrågor per automatik en attack mot henne i deras värld. Att se helheten finns inte, blir för mycket att hantera helt enkelt.

Man får dock en inblick hur lätt det är för sektledare t.ex. att införskaffa sina medlemmar/offer
Javisst.
Det är genialiskt att ha ett barn som frontfigur. Ett barn "får" inte utsättas för samma granskning som en vuxen eller tvingas svara på obekväma frågor.
Eftersom barnet Greta ser ut som 11 år blir "attackerna" på henne särskilt upprörande för hennes lärjungar. I deras ögon är hon ju en liten flicka men redan vuxen i sinnet. De ignorerar att Greta snart fyller 17 år och nästintill vuxen. De bortser från att hon är en opinionsbildare som bör granskas precis som andra opinionsbildare i en demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det återstår också att se vilken potential du har. Kommer du att kunna genomskåda dig själv på den piedestal där du sitter och försöker att överblicka någon som är högt ovanför dig..?

Det är löjligt dumt att tro att du har rätt att behandla Greta nedlåtande därför att hon är så ung. Det finns många som är än yngre och som är dig (och de flesta av oss) totalt överlägsna.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Hur omvandlar du det till nedlåtande?
lehs har inga argument. Då återstår personangrepp. Härom dagen kallade han mig "rysk bot".
Jag tar det som en komplimang
2019-08-31, 13:51
Medlem
Citat:
Jag trodde ingenting. Hade inte sådan tidsuppfattning, för det handlar om tiotusentals år. Men Svante Arrhenius visste redan 1890-talet att fossila bränslen skulle påverka klimatet, även om han inte kunde föreställa sig den industriella utveckling som nästan verkar vara designad att pumpa in koldioxid i atmosfären. Det har blivit en livsstil.
Såklart du inte trodde nånting du bodde ju under en sten på den tiden du har ju precis fått reda på att fossila bränslen kan vara dåliga..

Citat:
Greta Thunberg är ett mycket intelligent barn av sin tid. Hon föddes när all forskning visade att människan höll på och förändrade klimatet, vilket det ibland rapporterades om mellan underhållningsprogrammen på TV.
Hon är säkert mycket intelligent har dock aldrig träffat henne eller ens haft en konversation med henne så därför blir jag fundersam här. Menar du att hon är intelligent för att hon föddes när all forskning visade att människan höll på och förändra klimatet?

Citat:
Men hon kunde inte tro att det var sant eftersom ingen verkade bry sig. Det fanns de som brydde sig, men när de försökte kommunicera sin oro fick de problem i karriären och i vänkretsen. Alla som försöker blir effektivt karaktärsmördade.

Vilka har sedan Greta började kika på frågan blivit karaktärsmördade pga det tagit klimatfrågan på allvar backa gärna upp detta med tydliga exempel?
2019-08-31, 14:04
Medlem
Jofs avatar
Klart att det är tråkigt att hetsen mot Greta gått så lågt som till mordhot. Det var väl en galning. Tror att de flesta i denna tråd som är kritiska mot henne och hennes åsikter är sundare.

När jag frågat en som hetsat en hel del mot henne om hen anser att allt är Gretas fel och om han hatar henne personligen för det. Svarade hen att han bara "irriterar" sig på henne. Jag hoppas och tror att det inte går längre än så.

Sen säger någon att hon som offentlig person får stå ut med att granskas. Och det är ju självklart.
Men stegen mellan å ena sidan granskning och å andra sidan personförföljelse och i sin extrema form, mordhot, måste upprätthållas.
2019-08-31, 14:09
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Sen säger någon att hon som offentlig person får stå ut med att granskas. Och det är ju självklart.
Men stegen mellan å ena sidan granskning och å andra sidan personförföljelse och i sin extrema form, mordhot, måste upprätthållas.
Jag skulle bli förvånad om hon kan röra sig fritt i NY, åka tunnelbana osv är nog förenat med fara.
Hon kommer nog behöva skydd, om hon inte redan har det.
Gretas, och dem runt henne, illusioner om USA kommer nog krossas snabbt, tyvärr.
2019-08-31, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Det är tydligt att tjejen inte mår bra. Hon behöver inte allt det här. Bli utnyttjad på detta hemska sätt. Låt henne få lugn och ro och satsa och tänka på sin framtid istället. Hon pratar som en nickedocka och upprepar vad andra har sagt. Sant eller inte, det spelar ingen roll. Hon själv har inte kapacitet att avgöra det.
Hon är uppenbarligen smartare än dig och absolut inte utnyttjad. Det är hon som brinner för klimatet.
2019-08-31, 14:30
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Hon är uppenbarligen smartare än dig och absolut inte utnyttjad. Det är hon som brinner för klimatet.
Du är den som är minst smartast av oss. Vi är många som bryr oss om klimatet och det är absolut inte okej att utnyttja en ung tjej som Greta.
2019-08-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette

Känner du henne? Ännu en som sväljer allt efter medias agenda. Man får en inblick hur lätt det är att hjärntvätta folk, tack vare era inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in