2019-08-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det var idiotiskt att privatisera bilprovningen.

Den var redan så effektiv den kunde bli, och skapligt fri från korruption, inget tjafs.

De kunde haft nattöppet mot högre taxa för att öka volymen.
Javisst. Mer än idiotiskt. Moderaten Bo Lundgren var besatt av en enda tanke: att förstöra allt som hade med folkhemmet att göra vad det än kostade. Borde ha spärrats in med de tvångstankarna men så blev det inte.

Man får vad man röstar på. Idag vill folk ha ökad massinvandring.
Citera
2019-08-31, 11:06
Medlem
Tror jag betalde 299:- och 99:- för ombesiktning kom ju reklam från alla firmor dagligen när det var dags att besiktiga så var bara att nappa på bästa erbjudandet.
Citera
2019-08-31, 11:17
Medlem
Citronitas avatar
Att det skulle bli dyrare efter privatiseringen än före visste man redan när den genomfördes, även om alliansen hävdade motsatt. Ett direkt användbart exempel var nämligen Finland som låg före oss. Men privatisering in absurdum var ju Reinfeldts melodi, som tex elnäten.
Jag brukade besiktiga min gamla häck hos Carspect. Nöjd kund verkar gå före noggrann besiktning. Exempelvis har de aldrig kollat dragkrokens funktion (avtagbar), varningstriangelns närvaro eller klankat på småsaker (som trasig strålkastare). Lika glad för det är jag
Citera
2019-08-31, 11:31
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Att det skulle bli dyrare efter privatiseringen än före visste man redan när den genomfördes, även om alliansen hävdade motsatt. Ett direkt användbart exempel var nämligen Finland som låg före oss. Men privatisering in absurdum var ju Reinfeldts melodi, som tex elnäten.
Jag brukade besiktiga min gamla häck hos Carspect. Nöjd kund verkar gå före noggrann besiktning. Exempelvis har de aldrig kollat dragkrokens funktion (avtagbar), varningstriangelns närvaro eller klankat på småsaker (som trasig strålkastare). Lika glad för det är jag

Jäpp! Det har blivit dyrare men luskar man runt lite så går det att komma ner i pris! Det gjorde det inte under monopoltiden men nu till det viktigaste!

Sista åren före avregleringen så var besiktningstiderna före sommarsemestrarna slut redan på våren och många semesterfirare kunde inte använda sina bilar under semestern! Jag betalar gärna lite mer för att slippa vänta tre månadet på en besiktiningstid, numera får man en tid samma dag eller nästa även i mitten av maj!

Är det någon som vill tillbaka till monopoltiden med det något lägre priset och de långa köerna som gjorde att bilarna fick körförbud innan det gick att boka en besiktningstid?

Inte jag i vart fall! I de totala kostnaderna för att ha bll är besiktningskostnaden försumbar!
Citera
2019-08-31, 11:50
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Är det någon som vill tillbaka till monopoltiden med det något lägre priset och de långa köerna som gjorde att bilarna fick körförbud innan det gick att boka en besiktningstid?

Ja det är ju en av fördelarna med privatiseringen.
Man kan besikta med oerhört kort varsel... oftast är det ju bara att ramla in på stationen och fråga om det finns tid, har man otur så får man vänta 15-20 minuter och har man tur så får man vänta 3-4 minuter.

Minns när man var liten och följde med farsan till Bilprovningen, hur man tog en nummerlapp och bakom en glasvägg satt en butter, "kärringjävel" som han sa farsan, och stämplade in bilen...
Och ute i hallarna stod tjuriga besiktningsmän med den vassa hammaren i högsta hugg...
Långt innan datoriseringens värld... Det var tider det...
Citera
2019-08-31, 11:55
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det är ju en av fördelarna med privatiseringen.
Man kan besikta med oerhört kort varsel... oftast är det ju bara att ramla in på stationen och fråga om det finns tid, har man otur så får man vänta 15-20 minuter och har man tur så får man vänta 3-4 minuter.

Minns när man var liten och följde med farsan till Bilprovningen, hur man tog en nummerlapp och bakom en glasvägg satt en butter, "kärringjävel" som han sa farsan, och stämplade in bilen...
Och ute i hallarna stod tjuriga besiktningsmän med den vassa hammaren i högsta hugg...
Långt innan datoriseringens värld... Det var tider det...

Ja jävlar! Hammaren! Många var de Amazonägare som upprört meddelade att deras Amazon inte alls var rostig egentligen men att den bryske besiktningsmannen gått bananas med pikhammaren och slagit stora hål i sparklådorna!
Citera
2019-08-31, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det kallas privatisering. Innan hade de inte vinstkrav på sig, nu med privata företag så måste de leverera vinst till sina ägare. Du kan köpa på dig OPUS från OMXS för att lindra problemet men det bästa hade varit att åternationalisera branschen.

Det är inte automatiskt bra eller dåligt med offentlig verksamhet heller. Utan vinstkrav så gör många gärna så lite som möjligt.
Citera
2019-08-31, 12:33
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailorzizt
Helt jävla sjukt för fan?

Hyr mycket betalde ni?

Avvregleringen fungerar som förväntat.

Bästa hälsningar
F.R
Citera
2019-08-31, 12:50
Medlem
Alfons8148s avatar
Ja ingenstans har det blivit billigare med privat-konkurrens.
Bondfångeri.
Citera
2019-08-31, 12:52
Medlem
Alfons8148s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jäpp! Det har blivit dyrare men luskar man runt lite så går det att komma ner i pris! Det gjorde det inte under monopoltiden men nu till det viktigaste!

Sista åren före avregleringen så var besiktningstiderna före sommarsemestrarna slut redan på våren och många semesterfirare kunde inte använda sina bilar under semestern! Jag betalar gärna lite mer för att slippa vänta tre månadet på en besiktiningstid, numera får man en tid samma dag eller nästa även i mitten av maj!

Inte jag i vart fall! I de totala kostnaderna för att ha bll är besiktningskostnaden försumbar!

Det har ju inget med någon avreglering att göra, det har med snålhet från regeringen/staten.
Verkar mer som att de skapade problemet med uppsåt för att sen kunna sälja av.
Citera
2019-08-31, 13:22
Medlem
brutefishs avatar
folk är som vanligt dumma i huvudet. "det var billigare förr och bättre när det var statligt".

1. inflation och kpi, klart det var "billigare" för 10-20 år sedan.
2. ändrade regler som gör att företagen måste ta mer betalt för varje tillfälle då det är glesare mellan besiktningarna än tidigare (någon som konsumenten vinner på).
3. när det var statligt så var det subventionerat, ergo så betalade man mellanskillnaden via skattesedeln.

i en fri marknad så vinner i stort sett alltid lägsta budet. det företag som erbjuder den billigaste besiktningen kommer få alla kunder. men nu är det inte längre möjligt att besiktiga bilen för 250kr pga av anledningarna ovan.

glöm inte heller flexibiliteten. du kan besiktiga bilen typ när som helst, så var inte fallet förr, då bokade man LÅNGT i förväg och missade man tiden...ja då satt man i skiten.
Citera
2019-08-31, 13:31
Medlem
toydolls avatar
Man får inte glömma att man i praktiken kan räkna bort ca en sjättedel av priset eftersom man kommer undan med en besiktning var 14:e månad istället för varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in