2019-08-31, 09:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Förlåt, jag var nog otydlig. Jag menar att HD är det nya vittnet. Att hon sedan hon blev anhållen i onsdags har öppnat sig för polisen om vad hon vet om mordet och SD.

Kanske, men då hade man eventuellt uttryckt det som "nytt vittnesmål" eller liknande. Eftersom HD ju förmodligen redan förhördes som vittne kort efter mordet, så borde det "nya vittnet" istället vara en person som inte har hörts tidigare.
Citera
2019-08-31, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Ja, så kan det naturligtvis ha varit. Svårt när man använder sig själv som utgångspunkt när man ska försöka tänka ut hur det var och hur det gick till. Det är så långt ifrån något jag kan identifiera mig med.

Att SD kan klara av det beräknande beteende du beskriver känns lätt att förstå. Han verkar ju ha de egenskaperna. Men HD? En försmådd kvinnas hat känns inte lika lätt att klämma in i det där beteendet. Skulle hon också ha drag av narcissism/psykopati/sociopati...? Känns svårare. Men det kanske förklarar att hon beskrivs ha verkat tärd/pressad/sliten?

Trädens HDkramare här: det verkar uppenbart att HD mått dåligt. Det är allmänt känt att narcissister bryter ner folk runt sig. För mig känns det som om det är SD som orsakat det JM kallar HDs emotionella implosion... Men det känns litet som att svara på om hönan eller ägget var först. Det ser ut som om SD orsakat både HD och LW psykiskt lidande, men jag har inte hela bilden. Och HD och LW var vuxna med eget ansvar...

(OT: tips för alla trådberoende: ge dig själv ett litet beting att göra innan du tittar i tråden nästa gång! Själv ska jag vika tvätt från tre tvättmaskiner. )
Citera
2019-08-31, 09:49
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske, men då hade man eventuellt uttryckt det som "nytt vittnesmål" eller liknande. Eftersom HD ju förmodligen redan förhördes som vittne kort efter mordet, så borde det "nya vittnet" istället vara en person som inte har hörts tidigare.

Ja, så är det säkert. Inte HD som avses utan en ny person.
Särskilt nu när åklagaren kommer att begära HD häktad.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, morgondagen blir mycket intressant för hur utvecklingen i fallet blir, om åklagaren fortsätter med den "skäliga misstanke" som hon har just nu, måste ju scenariot med MGM som ensam gärningsman skrotas och HD ska in i ekvationen.

Skulle ju tolkas lite underligt om misstanken helt plötsligt skulle bli skyddande av brottsling t.ex.

Spännande blir det.
Här kommer en teori om vad som kan ha skett de senaste dagarna. Åklagaren tänkte att SD hade begått brottet helt på egen hand, och presenterade alltså till slut en gärningsbeskrivning. Försvaret kunde då visa på brister i gärningsbeskrivningen, troligen att det skulle behövas en medbrottsling för att få SD-scenariot att gå ihop. Åklagaren misstänker då exfrun HD för att vara denna medbrottsling, varpå även HD hämtas in och anhålls. Det val åklagaren måste göra idag är alltså oerhört svårt, men samtidigt mycket enkelt:

1. Släpp HD, och satsa på att få ihop standardteorin med SD som ensam gärningsman.
2. Begär HD häktad, och satsa på ett scenario med både SD och HD som gärningsmän.
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
12.00 om jag kommer ihåg rätt.
Det är nog framställan om häktning som ska vara inne innan kl 12.00 idag.
Förhandlingen är inte utsatt.
Citera
2019-08-31, 09:50
Medlem
Nytt pressmeddelande från polisen.
HD begärs häktad, trolig häktesförhandling under eftermiddagen idag.
Hon begärs häktad som skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.
Samma restriktioner som den fd maken.
Senast redigerad av Luxors 2019-08-31 kl. 09:54.
Citera
2019-08-31, 09:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, skäligen misstänkt för mord.

Det var som fan, nu lär åtalet bli rejält förskjutet om Hiding vill ha med HD i gärningen, fortsättningen blir djävligt spännande.
Citera
2019-08-31, 09:52
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Här kommer en teori om vad som kan ha skett de senaste dagarna. Åklagaren tänkte att SD hade begått brottet helt på egen hand, och presenterade alltså till slut en gärningsbeskrivning. Försvaret kunde då visa på brister i gärningsbeskrivningen, troligen att det skulle behövas en medbrottsling för att få SD-scenariot att gå ihop. Åklagaren misstänker då exfrun HD för att vara denna medbrottsling, varpå även HD hämtas in och anhålls. Det val åklagaren måste göra idag är alltså oerhört svårt, men samtidigt mycket enkelt:

1. Släpp HD, och satsa på att få ihop standardteorin med SD som ensam gärningsman.
2. Begär HD häktad, och satsa på ett scenario med både SD och HD som gärningsmän.
Jag har en annan teori.
SD tas in och det presenteras en gärningsbeskrivning och reella bevis.
Då börjar SD berätta hur det gått till och anger även HD som medbrottsling.
Citera
2019-08-31, 09:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Åsa Hiding kommer att begära HD häktad. Såg det nu på polisens hemsida.

Häktningsförhandlingar "troligen under eftermiddagen" idag.

HD är ålagd restriktioner.

Provläs till kl. 10:39:

https://www.na.se/artikel/besked-den-andra-personen-begars-haktad-for-inblandning-i-hjarstamordet
Citera
2019-08-31, 09:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag har en annan teori.
SD tas in och det presenteras en gärningsbeskrivning och reella bevis.
Då börjar SD berätta hur det gått till och anger även HD som medbrottsling.
Ja, det är en intressant teori. I så fall finns det alltså ett erkännande nu, och då är ju allting klappat och klart. Borde väl komma ett pressmeddelande snart i så fall.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-31 kl. 10:00.
Citera
2019-08-31, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Oavsett vad de har känt till, så här det nog påverkat dem. Tänker bl.a. på en loggtext som HD's syster skrev veckorna efter mordet:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Några ord i en cachelogg betyder ingenting!
Citera
2019-08-31, 09:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Hiding går "all in" och har begärt HD häktad, går häktningen igenom så skrivs det kriminalhistoria tror jag, den bedragna hustrun hjälper/slår ihjäl älskarinnan tillsammans med den som bedrar henne, alla deckarförfattare kan slänga sig i väggen, verkligheten slår dikten med hästlängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in