Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-30, 21:35
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Saken är väl att detta (eller någonting ditåt) faktiskt blir konsekvensen om Gretas (och flera av hennes backers') uppjagade retorik skulle genomföras fullt ut. En halvering av carbon footprint på tio år, och sedan fortsatt neråt "för att rädda planeten" skulle innebära oerhörda omställningar, och kombinerar man det med en "grön diktatur" och nej till kärnkraft - bägge kraven har framförts flera gånger av Greta eller personer nära henne - så ryker det mesta av den moderna teknologin för kommunikationer, byggande och vägar (tillverkning av stål, cement och betong genererar massor med CO2), IT och elektronik (alldeles för mycket el), en hel del uppvärmning av fastigheter osv.

Greta utnyttjar det privilegium som kommer ur att både vara barn i offentligheten och ha hög status i media. Båda de här rollerna ger en skydd mot att behöva gå närmare in i detalj på någonting, särskilt om man har medias stöd - och det har hon ju, åtminstone i Sverige. Jimmie kanske överdriver en aning, men knappast mycket; jag skulle säga att han, precis som Greta, renodlar för att något ska bli tydligt.

Vad Greta gör är egentligen av mindre betydelse, trots att det samtidigt är just hennes agerande som skapar det globala engagemang vi ser nu.

Det som är viktigt är att det hon gör innebär en skillnad. Att hon skapar en slags miljöförnimmelsevåg runt om i världen, och då bland främst unga (framtida makthavare).

Ni som läst nationalekonomi vet vad vested interests är. Du HepCat-X är jag övertygad om att du vet betydelsen av det, och att du kanske därmed kan omvärdera din syn på det som Greta, eller kanske den PR-cirkus som "Greta" kanske är, och förstå att det är dags för ett skifte.

Det Greta faktiskt kanske kan lyckas med är att skapa en rörelse som rubbar dessa fetingar som är fast i det nutida (vested interests). Det är så grymt bra bara.

Vi älskar dig Greta.
Senast redigerad av 80231 2019-08-30 kl. 21:43.
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du måste förstå att Boris Herrmann förstod ganska snabbt att en resa med Greta ger mycket gratisreklam för deras seglar-team.
Detta är en extra tur, vilket innebär extra utsläpp.

Nä, jag tror att det är win-win. SJÄLVKLART förstod Team Malizia PR-värdet, men deras verksamhet - som den har varit hela tiden - ligger ju ändå i tiden. De kunde ju ha tävlat med racer-motorbåtar!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Kommer hon vara med i nån talk show i USA? Ingen verkar ju ha pratat om henne.
Greta på en talk show?
Kanske om hon har får snälla frågor innan på papper så hon kan träna innan på rätt svar och engelsk uttal.
Annars blir det knepigt om det ställs frågor om ex. Michael Mann om hans statistik som inte är korrekt.
Ska det finnas en keps som man lyfter av huvudet då det ställs frågor som hon inte kan besvara?
Senast redigerad av SingSing 2019-08-30 kl. 21:37. Anledning: Tillägg
2019-08-30, 21:41
Medlem
Detta är Greta

https://twitter.com/GabbieRose26/status/1167501889921015809?s=20
2019-08-30, 21:45
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Greta på en talk show?
Kanske om hon har får snälla frågor innan på papper så hon kan träna innan på rätt svar och engelsk uttal.
Annars blir det knepigt om det ställs frågor om ex. Michael Mann om hans statistik som inte är korrekt.
Ska det finnas en keps som man lyfter av huvudet då det ställs frågor som hon inte kan besvara?

Kimmel, Fallon och Corden skulle säkert skämta bort det hela, som hon kanske inte ens skulle förstå. Men typ Trevor Noah brukar gilla karaktärer som Greta och allt är över på 7-10 minuter. Fast statistiskt verkar han föredra icke-vita gäster vilket skulle förklara varför han aldrig nämnt henne
Hade Oprahs show varit igång hade hon säkert bjudit in henne.
2019-08-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
På vilket sätt har hon varit "framgångsrik"? VAD har hon egentligen åstadkommit? Förutom att få likes på sociala medier och synas på bild med kändisar? VAD är det som måste göras rent konkret? Greta har inte åstadkommit nånting och hon har inga lösningar och inga svar!
Så är det. Bara utnyttjad av pressen som vill sälja tidningar, som ingen köper längre. Men Greta lever gott som 16 åring får resa och träffa kändisar. Frågan är får hon ngn lön?
2019-08-30, 21:49
Medlem
Greta säger, att hon gör allt helt ideellt!
2019-08-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon fick poletten att trilla ner hos mig och har säkert påverkat många andra också.

2019-08-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du förstod fortfarande inte skämtet. Förstår du, om jag citerar en mycket gammalt bok: "att se grandet i sin nästas öga, men inte bjälken i sitt eget"?

Folk som tar (diesel)bilen överallt, sitter på nätet och idisslar huruvida Gretas tröja är gjord av bomull, och hur mycket vatten som i så fall har gått åt för att odla bomullsplantorna som krävdes... De kommer att inte att vara nöjda förrän hon går naken och lever på luft och solljus.

Du förstog inte vad jag menade otippat. Så blir man förvirrad av ditt inlägg i vanlig ordning. På nätet pratas det om en jäkla massa så oroa dig inte över allt som står på nätet och om du nu ska göra det finns det bra mycket värre saker att oroa dig för en vad folk säger om Gretas tröja... Att däremot granska båtresan som har vart central i rapporteringen kring Greta och som vissa kallar en succe måste man ju få prata om eller vill du ha sån cencus att bara dom som är positivt inställda till att en ledande klimataktivists "bra för miljön resa" faktiskt var helt kass för miljön får yttra sig om den?
2019-08-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Bodde du möjligtvis under en sten innan Greta?
Du menar att alla som inte förstått innebörden i hennes budskap bor under en sten?
2019-08-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Du menar att alla som inte förstått innebörden i hennes budskap bor under en sten?

Nej självklart menar jag inte det är du helt från vettet? Jag skrev "Bodde du möjligtvis under en sten innan Greta?" alltså innan nån hade hört Gretas budskap så det fanns liksom inget budskap från Greta att försöka förstå, är du med?

Blir det lättare för dig att svara på frågan nu?
2019-08-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Så är det. Bara utnyttjad av pressen som vill sälja tidningar, som ingen köper längre. Men Greta lever gott som 16 åring får resa och träffa kändisar. Frågan är får hon ngn lön?

Lön nej inte vad jag läst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in