Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du tillhör den delen av befolkningen som tror att prognoser är detsamma som forskningsresultat. Jag har har även reagerat på hur du yvs över Greta™s betyg från grundskolan. Du kanske tillhör en äldre generation än mig? Min far och mor gick 6 respektive 7 år i folkskolan. Så de var djupt imponerade när jag gick ut ÅK9 med betyg i samma nivå som Greta™. Men som jag tidigare påpekat; det finns klasser som just börjat gymnasiet, där genomsnittsbetyget för eleverna ligger högre än Greta™s betyg. Hennes betyg är bra, men det är inte exceptionellt. Det tyder inte på att hon skulle vara överbegåvad. Och sett till hennes uttalanden om klimatet tycks hon inte heller vara särskilt välinformerad. Men hon lyckas åtminstone imponera på enklare själar.
Greta är tillräckligt begåvad, men dig bedömer jag nog som mytoman. Du har undervisat i matematik men tror att exponentialfunktionen, vetenskapens viktigaste funktion, lärs ut på högstadiet i samband med potensräkning...

Jag har inte skrivit om prognoser utan om den grundforskning som klargjordes för över 100 år sedan, att co2 har stor betydelse för jordens yttemperatur och att fossila bränslen har påverkat co2-halten i så hög grad att vi har börjat ändrat klimatet på jorden. Sånt som ingen forskare kan förneka utan att blåljuga.

Som jag skrev, Greta kan mer både om exponentialfunktionen och klimatforskning än vad du gör.
Senast redigerad av lehs 2019-08-30 kl. 20:47.
2019-08-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag ser henne inte alls som speciellt miljömedveten, inte ens fokuserad på miljö. Hon talar oavbrutet om klimatet och CO2, men ganska litet om miljö som i föroreningar, miljögifter osv. Miljöfrågorna intresserar henne bara när de kan underbygga hennes klimatpanik, hon är t ex helt ointresserad av att diskutera föroreningar från olja och kol (bortsett från CO2), eller utsläpp och markföroreningar i Kina, Östasien, Latinamerika och Indien. Den biten passar inte in i hennes klimatnarrativ.
Tack.
Bra skrivet!
Angående hennes klimatpanik som är snarare ångest som hon försöker överföra till andra.
Påminner mig om psykpatienter som försöker överföra sin ångest på andra för att de ska må bättre för stunden.
Hennes svart-vitt - beteende är mycket vanligt beteende hos de som har borderline.
Troligen kommer vi inte få veta alla hennes diagnoser.
I vilket fall som helst så anser jag att de runt om henne är fula personer.
2019-08-30, 20:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Greta är inte särskilt miljösmart med sin segelresa. Utan allt handlar om såklart hennes varumärke som hon kan tjäna pengar på.

Segelresan innbär följande som finns att läsa om på nätet.
Hon och hennes far seglar över Atlanten istället för flyg.
Vad innebär detta egentligen, jo besättningen som var med och genomförde resan kommer att ta flyget tillbaks till Sverige. Ny besättning flygs över för att segla tillbaks segelbåten.

Med andra ord behöver vi två flygresor för att Greta kunde ta sig över Atlanten "miljövänligt".
Om hon och hennes far hade tagit flyget enkel väg, så hade det var en flygresa.
Med andra ord så gav hennes segelresa dubbla flygutsläpp och utsläpp från segelresan.

Sen har andra utstående frågor, hennes planer på att resa från USA till Sydamerika.
Hur skall hon ta sig från Mexico till Chile, tågresa är knappast aktuellt.
Hur skall hon ta sig hem till Sverige när hennes "miljöturné" är klar?

Nej det där stämmer inte. Boris Herrmann har ju förklarat det: han och hans team är proffsseglare, som tränar för de största och svåraste regattorna som finns i världen. Det innebär att de hela tiden måste testa ny utrustning och ny kunskap, och träna team-medlemmarna. De passade på att göra detta under den långa resan med Greta.

Hade de inte gjort det då, så hade de gjort det någon annanstans. Och då hade det ÄNDÅ kostat koldioxid att flyga team-medlemmar hit och dit (teamet är ju internationellt sammansatt).

Sedan kan inte jag bedöma om den tävlingsverksamheten som Malizia II är en del i, är produktiv, vettig eller försvarbar ur ett miljöperspektiv. Men DET är inte GRETAS ansvar. Hon visade i alla fall, att det är möjligt att ta sig över Atlanten utan att släppa ut koldioxid, och att hon var beredd att göra de uppoffringar som krävdes för den sakens skull. Trots att de pengar hon fått in, förmodligen hade räckt till en av de bättre hytterna ombord på Queen Mary II - för både henne och Svante!
2019-08-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nä, det är knäppt eller så är det en genial symbolhandling. Det blir ju ett varumärke.

Hon har nog inte mycket till gränser. Hade hon haft det och varit normal skulle hon fan inte seglat över Atlanten! Eller hur? För och nackdelar med det mesta. Hon kan gå hur långt som helst.

Åkesson är en tråkmåns.
Jag pratade om att sätta gränser och inte vad hon gör nu.
Men du anser att det är jättebra med en anarkistisk person som Greta. Som inte fått lära sig gränser om bl. a. att respektera andra människor och inte enbart sig själv.

Välkommen när du har ett barn som tror att hen kan göra vad som helst. Som en rabiat psykopat!
Det finns en del psykologer och psykiatriker som anser att en del högfungerande autistiska personer är lika med psykopater.
Pga deras känslokyla och bara de har rätt.
Vad är Greta?
2019-08-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Skylten är kanske för Greta kommer
från Sverige? Säkert någon som förstår.
Det är såvitt jag förstår den skylt hon alltid har haft. Varje fredag lägger hon upp ett fotografi på sig själv med den skylten. Även under seglingen. Det är en sorts ritual med betydelsen "De vuxna har ännu inte tagit sitt ansvar, men jag har inte gett upp". Alla klimataktivister förstår skylten och det är de som kommer att kommunicera med alla dem som varken förstår skylten eller klimatkrisen.
Senast redigerad av lehs 2019-08-30 kl. 21:13.
2019-08-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det där stämmer inte. Boris Herrmann har ju förklarat det: han och hans team är proffsseglare, som tränar för de största och svåraste regattorna som finns i världen. Det innebär att de hela tiden måste testa ny utrustning och ny kunskap, och träna team-medlemmarna. De passade på att göra detta under den långa resan med Greta.

Hade de inte gjort det då, så hade de gjort det någon annanstans. Och då hade det ÄNDÅ kostat koldioxid att flyga team-medlemmar hit och dit (teamet är ju internationellt sammansatt).

Sedan kan inte jag bedöma om den tävlingsverksamheten som Malizia II är en del i, är produktiv, vettig eller försvarbar ur ett miljöperspektiv. Men DET är inte GRETAS ansvar. Hon visade i alla fall, att det är möjligt att ta sig över Atlanten utan att släppa ut koldioxid, och att hon var beredd att göra de uppoffringar som krävdes för den sakens skull. Trots att de pengar hon fått in, förmodligen hade räckt till en av de bättre hytterna ombord på Queen Mary II - för både henne och Svante!
Ja, så är det och ingen skulle ha ifrågasatt resan (med flygande team-medlemmar) om det varit någon annan som blivit erbjuden denna fantastiska möjlighet.

För Greta hade nog betydligt mindre exklusiva fartyg varit ett godtagbart alternativ. Men hon fick ett extra intressant erbjudande och valde det. Att hon inte flyger är ett privat ställningstagande som ingen har med att göra men som alla hycklare har åsikter om.
Senast redigerad av lehs 2019-08-30 kl. 21:23.
2019-08-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är såvitt jag förstår den skylt hon alltid har haft. Varje fredag lägger hon upp ett fotografi på sig själv med den skylten. Även under seglingen. Det är en sorts ritual med betydelsen "De vuxna ännu inte tagit sitt ansvar, men jag har inte gett upp". Alla klimataktivister förstår skylten och det är de som kommer att kommunicera med alla dem som varken förstår skylten eller klimatkrisen.
Bra uttryckt, Lehs! P S Ofta fungerar inte citering i min mobil, vet ej varför!
2019-08-30, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon för fram klimatforskningens uppfattning om krisens allvar och att ingenting görs för att hindra att situationen förvärras med en temperaturhöjning på fem grader fram till år 2100. Hon är den som mest framgångsrikt lyckas lyfta frågan under det senaste året. Alla som försöker föra fram forskningsresultaten förföljs och förlöjligas.

På vilket sätt har hon varit "framgångsrik"? VAD har hon egentligen åstadkommit? Förutom att få likes på sociala medier och synas på bild med kändisar? VAD är det som måste göras rent konkret? Greta har inte åstadkommit nånting och hon har inga lösningar och inga svar!
2019-08-30, 21:16
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Du måste förstå att Boris Herrmann förstod ganska snabbt att en resa med Greta ger mycket gratisreklam för deras seglar-team.
Detta är en extra tur, vilket innebär extra utsläpp.
2019-08-30, 21:20
Medlem
Mikeyjamess avatar
Kommer hon vara med i nån talk show i USA? Ingen verkar ju ha pratat om henne.
2019-08-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Bra uttryckt, Lehs! P S Ofta fungerar inte citering i min mobil, vet ej varför!
Tack! Prova att förstora innan du trycker på 'citera', det ökar chansen att det ska fungera.

Man måste upphöja Greta för att förstå, de som försöker dra ner henne till deras egen nivå kommer aldrig att förstå någonting.
2019-08-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
På vilket sätt har hon varit "framgångsrik"? VAD har hon egentligen åstadkommit? Förutom att få likes på sociala medier och synas på bild med kändisar? VAD är det som måste göras rent konkret? Greta har inte åstadkommit nånting och hon har inga lösningar och inga svar!
Hon fick poletten att trilla ner hos mig och har säkert påverkat många andra också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in