2019-08-30, 19:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Skylten är kanske för Greta kommer
från Sverige? Säkert någon som förstår.

Men vad spelar det för roll? Det är ju ett globalt problem så varför inte köra på engelska så folk fattar. Sverige ska väl inte behöva uppmärksammas utan "saken" ska få så stort genomslag som möjligt.

Eller kör hon med svenska för det är i princip bara Sverige som bryr sig.
2019-08-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Köpte ett klistermärke på Ebay, "FUCK YOU GRETA" som sitter ovanför avgasröret på min gamla bil.
Har fått många tutningar och tummen upp när jag är ute och kör med min gamla skrotbil

Klistermärken med sådant budskap om ett
barn
2019-08-30, 19:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Nu är det du som inte förstår att folk i allmänhet inte gillar hycklare, och ju mer dom pratar om sin sak desto mer kommer dom att granskas.

Fast Greta hycklar ju inte. Hon skulle KUNNA göra det - med alla pengar som hon fått genom detta - men hon väljer en frugal livsstil utan bekvämligheter ändå. Snart kommer folk att säga att hon inte borde få ANDAS, för att det släpper ut koldioxid...

Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Anledning finna att kritisera Greta, av precis samma anledning som när sven Wollter talar sig varm om proletariatets diktatur samtidigt som han lever jävligt gott.

Ja, men det gör ju inte Greta. Folk har gått bananas när det gäller just Greta - vilket antagligen beror på dåligt miljösamvete och förändringsobenägenhet.
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-30 kl. 19:59.
2019-08-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men vad spelar det för roll? Det är ju ett globalt problem så varför inte köra på engelska så folk fattar. Sverige ska väl inte behöva uppmärksammas utan "saken" ska få så stort genomslag som möjligt.

Eller kör hon med svenska för det är i princip bara Sverige som bryr sig.

Tror faktiskt bara svenskar bryr sig
men kan så klart ha helt fel.

Hon har kanske även en skylt på engelska med
som bara inte tidningarna har tagit med.

Många vill bara leta fel på Greta
2019-08-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast Greta hycklar ju inte. Hon skulle KUNNA göra det - med alla pengar som hon fått genom detta - men hon väljer en frugal livsstil utan bekvämligheter ändå. Snart kommer folk att säga att hon inte borde få ANDAS, för att det släpper ut koldioxid...

Benägen att hålla med dig helt!
2019-08-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har verkligen Jimmie Åkesson uttryckt att han trodde att Greta menade att alla skulle åka segelbåt över Atlanten? Eller är det i själva verket någon annan som ligger bakom halmgubben ..?

Saken är väl att detta (eller någonting ditåt) faktiskt blir konsekvensen om Gretas (och flera av hennes backers') uppjagade retorik skulle genomföras fullt ut. En halvering av carbon footprint på tio år, och sedan fortsatt neråt "för att rädda planeten" skulle innebära oerhörda omställningar, och kombinerar man det med en "grön diktatur" och nej till kärnkraft - bägge kraven har framförts flera gånger av Greta eller personer nära henne - så ryker det mesta av den moderna teknologin för kommunikationer, byggande och vägar (tillverkning av stål, cement och betong genererar massor med CO2), IT och elektronik (alldeles för mycket el), en hel del uppvärmning av fastigheter osv.

Greta utnyttjar det privilegium som kommer ur att både vara barn i offentligheten och ha hög status i media. Båda de här rollerna ger en skydd mot att behöva gå närmare in i detalj på någonting, särskilt om man har medias stöd - och det har hon ju, åtminstone i Sverige. Jimmie kanske överdriver en aning, men knappast mycket; jag skulle säga att han, precis som Greta, renodlar för att något ska bli tydligt.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-30 kl. 20:35.
2019-08-30, 20:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Aftonbladet:
– Man kan så klart väcka medial uppmärksamhet och bli hyllad genom att åka segelbåt till Amerika, men – om man tänker efter – hur i hela friden skulle handeln och världsekonomin överleva en sådan omställning?

Hennes tilltag är inte ett föredöme, menar Åkesson.

– Om vi skulle ersätta alla flygtransporter av människor och varor med segelbåt. De negativa effekterna globalt är oöverskådliga, obeskrivliga. Hela världen skulle kollapsa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAbGK3/akessons-kanga-till-greta-da-skulle-varldsekonomin-kollapsa

Ja, det är tråkigt att Åkesson ska säga sådant där. Jag har tagit mina cues från honom i 15 år. Nu blir han plötsligt nästan en främling...

Citat:
Ursprungligen postat av Sillen.frunken
Gretas mor är en vänsterkapitalist, och det handlar om att styra/skrämma folket till bli lojal till elitkommunismen som kommer styra världen. Tror ni jag pratar skit? vänta och se om 10-20 år...minns det då...Kapitalistkommunism förtryck,rädsla,hot med mera

Jo, och det är ju det som är oroande när det gäller Greta. Jag VILL så gärna tycka om henne och stödja henne, men man vet ju inte vad hon står för i alla andra frågor. Vill hon ha öppna gränser, dalt med invandrarna, låga straff för invandrade brottslingar, dalt med de homosexuella och andra sexuellt perversa, hennande och annat genustrams..?

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Köpte ett klistermärke på Ebay, "FUCK YOU GRETA" som sitter ovanför avgasröret på min gamla bil.
Har fått många tutningar och tummen upp när jag är ute och kör med min gamla skrotbil

Så barnsligt och dumt.
2019-08-30, 20:08
Medlem
BF_Swedens avatar
Det är många inlägg här som får mig att fundera över om personerna som skriver trollar eller - ännu värre - tror på det som de skriver.

Att det är några hundra personer vid demonstration som enbart består av tonåringar är inget fiasko. Det är heller inget som får staden att stanna upp.

Det som Greta gör och som hon gör bra, det är att hon får ungdomar att bli mer miljömedvetna. Dessa ungdomar i sin tur kommer att påverka sina föräldrar och sina lokalpolitiker och som ringar på vattnet så kommer miljoner människor runt om i världen få upp frågan några snäpp på agendan i städer, länder och globalt. Det är trots allt världsledarna som till sist måste övertygas.

Att kritisera Gretas timout från skolan är - tyvärr måste jag använda uttrycket -hjärndött. Förutom att hon hade toppbetyg i nian så handlar detta om något som hon brinner för och som kommer att forma hela hennes liv. Alla de människor som hon träffar live eller som hon berör online kan vara de som får en stad eller land att förändra sin miljöpolitik.

Jimmie Åkessons kommentar om resan är väldigt märklig. Ingen har sagt att alla ska åka segelbåt och poängen med resan är inte själva tillvägagångssättet utan att gjuta mod i den amerikanska befolkningen så att fler protesterar mot världsfrånvända och ignoranta politiska ledare som hellre än att lyssna på vetenskapsmän och forskare följer sina egna kortsiktiga mål och göder sitt eget ego (se även Brasilien). (det mest häpnadsväckande är nog att Trump och Bolsonaro blev valda. Tyvärr är nog det resultatet av en allt för ignorant vänsterliberal vind i väst, men det är en annan historia).

Det jag ser i Greta Thunberg är en otroligt stark 16-årig tjej som talar mycket bättre engelska än jag gör och som har gjort mer för mänskligheten än de allra flesta som nu lever. Sorgligt att se kommentarer om henne som är helt irrelevanta från människor som, enligt min lekmannauppfattning, saknar både empati och logisk förmåga att se det stora i hennes gärning.

Det enkla budskap som hon för fram är att världsledarna ska lyssna på forskarna. Hon är ingen expert på miljö och påstår inte det heller. Det Greta framför allt bidrar med är att fler människor, många yngre, blir miljömedvetna och i framtiden kommer att kräva att vi verkar för en hållbar utveckling istället för kortsiktig ekonomisk vinst. Denna globala rörelse kan vara det som räddar våra barnbarns barnbarn.
2019-08-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det är många inlägg här som får mig att fundera över om personerna som skriver trollar eller - ännu värre - tror på det som de skriver.

Att det är några hundra personer vid demonstration som enbart består av tonåringar är inget fiasko. Det är heller inget som får staden att stanna upp.

Det som Greta gör och som hon gör bra, det är att hon får ungdomar att bli mer miljömedvetna. Dessa ungdomar i sin tur kommer att påverka sina föräldrar och sina lokalpolitiker och som ringar på vattnet så kommer miljoner människor runt om i världen få upp frågan några snäpp på agendan i städer, länder och globalt. Det är trots allt världsledarna som till sist måste övertygas.

Jag ser henne inte alls som speciellt miljömedveten, inte ens fokuserad på miljö. Hon talar oavbrutet om klimatet och CO2, men ganska litet om miljö som i föroreningar, miljögifter osv. Miljöfrågorna intresserar henne bara när de kan underbygga hennes klimatpanik, hon är t ex helt ointresserad av att diskutera föroreningar från olja och kol (bortsett från CO2), eller utsläpp och markföroreningar i Kina, Östasien, Latinamerika och Indien. Den biten passar inte in i hennes klimatnarrativ.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-30 kl. 20:16.
2019-08-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Saken är väl att detta (eller någonting ditåt) faktiskt blir konsekvensen om Gretas (och flera av hennes backers') uppjagade retorik skulle genomföras fullt ut. En halvering av carbon footprint på tio år, och sedan fortsatt neråt "för att rädda planeten" skulle innebära oerhörda omställningar, och kombinerar man det med en "grön diktatur" och nej till kärnkraft - bägge kraven har framförts flera gånger av Greta eller personer nära henne - så ryker det mesta av den moderna teknologin för kommunikationer, byggande och vägar (tillverkning av stål, cement och betong genererar massor med CO2), IT och elektronik (alldeles för mycket el), en hel del uppvärmning av fastigheter osv.

Greta utnyttjar det privilegium som kommer ur att både vara barn i offentligheten och ha hög status i media. Båda de här rollerna ger en skydd mot att behöva gå närmare in i detalj på någonting, särskilt om man har medias stöd - och det har hon ju, åtminstone i Sverige. Jimmie kanske överdriver en aning, men knappast mycket; jag skulle äga att han, precis som Greta, renodlar för att något ska bli tydligt.

Tack för välskrivet svar Utan att förstås ha en aning tror jag att det var det Jimmie Åkesson menade.

Dock kom storpladdraren -Info- med anklagelser om att Jimmie hade kommit med halmgubbar och påstått saker om Greta som jag inte alls kunde hitta i texten. Så jag undrade för en kort stund om det möjligen var Greta själv som hade använt det småfula debattknepet gentemot honom - men sen insåg jag att Jesu ställföreträdare på Jorden aldrig skulle bete sig så. Jag får nog pudla och läsa ursprungstexten lite mer noggrant.

*
Från det ena till det andra såg jag nyss på Rapport att det ska hållas delstatsval i två delstater i östra Tyskland men - håll i hatten nu - de talade bara om att främlingsfientliga AfD är på frammarsch. Inte ett ord om Die Gruenen. Vid EU-valet i våras talades ju om en Greta-effekt och DDR-födda Mutti Merkel har uttalat sig varmt om flickan och hennes kamp.

Jo, jag vet mycket väl att det är skillnader mellan landets östra och västra delar men med tanke på att Greta är ett globalt fenomen och mycket omskriven i tyska medier så ... utgår jag från att Die Gruenen kommer att skrälla. I synnerhet nu när alla fortfarande har Atlantseglingen i färskt minne.
2019-08-30, 20:40
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Greta är inte särskilt miljösmart med sin segelresa. Utan allt handlar om såklart hennes varumärke som hon kan tjäna pengar på.

Segelresan innbär följande som finns att läsa om på nätet.
Hon och hennes far seglar över Atlanten istället för flyg.
Vad innebär detta egentligen, jo besättningen som var med och genomförde resan kommer att ta flyget tillbaks till Sverige. Ny besättning flygs över för att segla tillbaks segelbåten.

Med andra ord behöver vi två flygresor för att Greta kunde ta sig över Atlanten "miljövänligt".
Om hon och hennes far hade tagit flyget enkel väg, så hade det var en flygresa.
Med andra ord så gav hennes segelresa dubbla flygutsläpp och utsläpp från segelresan.

Sen har vi andra utstående frågor, hennes planer på att resa från USA till Sydamerika.
Hur skall hon ta sig från Mexico till Chile, tågresa är knappast aktuellt.
Hur skall hon ta sig hem till Sverige när hennes "miljöturné" är klar?
Senast redigerad av hash 2019-08-30 kl. 20:47.
2019-08-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag ser henne inte alls som speciellt miljömedveten, inte ens fokuserad på miljö. Hon talar oavbrutet om klimatet och CO2, men ganska litet om miljö som i föroreningar, miljögifter osv. Miljöfrågorna intresserar henne bara när de kan underbygga hennes klimatpanik, hon är t ex helt ointresserad av att diskutera föroreningar från olja och kol (bortsett från CO2), eller utsläpp och markföroreningar i Kina, Östasien, Latinamerika och Indien. Den biten passar inte in i hennes klimatnarrativ.

Nej, precis. Tror faktiskt att det är ett av de största missförstånden kring henne och hennes rörelse.

Det handlar inte om miljö i bemärkelsen att bekämpa t.ex luft- och vattenföroreningar, vilket jag personligen gärna hade stött.

Det handlar om en starkt politiserad rörelse som dessvärre lockar med sig nyttiga idioter och ger enorma pengar till dem som befinner sig på rätt sida av skranket. Tala om miljardindustri ...

Men visst är det gulligt med en liten späd tös i secondhand-kläder som t.ex kämpar för att isbjörnsungar inte ska svälta ihjäl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in