2019-08-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Älskar badrummet
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/orebro/orebro/vindelvagen/392041?referrer=hemnet#bilder
Jösses ett museum. De dyker upp ibland här i tården. Denna husägare verkar vara besatt av Kungen. Kungaparet brukar ju pryda utedass ute i bygderna men även i hallen hänger gamla urklipp om dåtide kungens död.
Citera
2019-08-30, 16:16
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jösses ett museum. De dyker upp ibland här i tården. Denna husägare verkar vara besatt av Kungen. Kungaparet brukar ju pryda utedass ute i bygderna men även i hallen hänger gamla urklipp om dåtide kungens död.
Även affischerna i badrummet.. är lite udda. En bild på en svart fotbollsspelare som tar en vit dito på kuken och Kungen som säger 'alltid redo' med ett leende
https://imgur.com/a/tc4yGQl
Så konstig placering också. Måste ju skvättas ner vid varje dusch!
Citera
2019-08-30, 16:20
Medlem
Citat:
Även affischerna i badrummet.. är lite udda. En bild på en svart fotbollsspelare som tar en vit dito på kuken och Kungen som säger 'alltid redo' med ett leende
Ja haha. Min första tanke var också att de där pappersbilderna måste ju stänkas ner men i samma sekund funderade jag om personen som bott där ens varit så noga med sin personliga hygien eller endast badat.

Kungen har fått se många sitta på porslinstronen genom tiderna.
Citera
2019-08-30, 20:06
Medlem
https://www.svenskfast.se/hus/dalarna/borlange/borlange/rommehedslagret-2/244781

Stor vacker byggnad vid gamla Rommehedslägret. Fastigheten räknas som Byggnadsminne så några större förändringar tillåts nog inte.
Citera
2019-08-30, 20:09
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Älskar badrummet
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/orebro/orebro/vindelvagen/392041?referrer=hemnet#bilder

Haha fantastiska bilder i badrummet faktiskt. Inspirerande!
Citera
2019-08-30, 20:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
https://www.svenskfast.se/hus/dalarna/borlange/borlange/rommehedslagret-2/244781

Stor vacker byggnad vid gamla Rommehedslägret. Fastigheten räknas som Byggnadsminne så några större förändringar tillåts nog inte.

Får lite Imelda Marcos-vibbar av persedlarna i rummen...
Citera
2019-08-30, 20:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Ett roligt projekt att slutföra

Läs gärna dokumenten där de radar upp alla sätt som huset strider mot bygglovet.

http://limhamnsmaklare.com/objekt/?type=deal&deal_id=MDA1NXwwMDAwMDAwMDMzM3w1OA..

Ett projekt för "Arga snickaren" kanske? I byggnation sedan 2009, detta är 10 år nu. Bygglov gäller normalt i fem år.. "Slutbevis saknas".. Hehe, tror projektet (det är fortfarande ett "projekt") blir rätt svårsålt, i alla fall till begärt pris.

Citat från länken:
Välkommen till en fastighet som har mycket att erbjuda. Fastigheten är under byggnation som påbörjades 2009 och sedan har fortlöpt. Fastighetens boyta är ca 295 kvm i två plan. En inredd vindsvåning på ca 100 kvm och en källarvåning på ca 50 kvm. Detta är en magnifik bostad med stora vackra rum med glänsande marmorgolv på bottenvåningen och vackra trägolv på ovanvåningen. Hög takhöjd. Golvvärme och spotttar i alla rum. 5 badrum varav 4 st med jacuzzi.bad. Stort ljuvligt kök med glasskjutdörrar mot vardagsrum. Skjutdörrar ut mot trädgården. Tomt 1022 kvm.

Mäklare och säljare upplyser om att fastigheten saknar slutbevis.
För att få slutbevis skall relationsritningar avseende byggnadskonstruktioner samt signerad kontrollplan lämnas in till stadsbyggnadskontoret.

Konstaterade avvikelser och kvarstående yttre arbeten i förhållande till erhållna godkända bygglov samt utredningsärende av 2013-04-04.
Se bilagda skrivelse 20190528.
Fastigheten säljs i nuvarande skick. Säljaren slutför inte arbete som är påbörjat men inte färdigställt.

-Det sista fetade i citatet är en omskrivning av "befintligt skick", vilket inte är lagligt att skriva in i fastighetsköp. Eller i alla fall så saknar skrivningen relevans i ev. efterföljande tvister. (Så vitt jag vet, har köpt och sålt ett antal fastigheter i mitt liv).

"Avvikelse av bygglov" betyder i princip svartbygge förresten..
Citera
2019-08-30, 20:32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ett projekt för "Arga snickaren" kanske? I byggnation sedan 2009, detta är 10 år nu. Bygglov gäller normalt i fem år.. "Slutbevis saknas".. Hehe, tror projektet (det är fortfarande ett "projekt") blir rätt svårsålt, i alla fall till begärt pris.

Citat från länken:
Välkommen till en fastighet som har mycket att erbjuda. Fastigheten är under byggnation som påbörjades 2009 och sedan har fortlöpt. Fastighetens boyta är ca 295 kvm i två plan. En inredd vindsvåning på ca 100 kvm och en källarvåning på ca 50 kvm. Detta är en magnifik bostad med stora vackra rum med glänsande marmorgolv på bottenvåningen och vackra trägolv på ovanvåningen. Hög takhöjd. Golvvärme och spotttar i alla rum. 5 badrum varav 4 st med jacuzzi.bad. Stort ljuvligt kök med glasskjutdörrar mot vardagsrum. Skjutdörrar ut mot trädgården. Tomt 1022 kvm.

Mäklare och säljare upplyser om att fastigheten saknar slutbevis.
För att få slutbevis skall relationsritningar avseende byggnadskonstruktioner samt signerad kontrollplan lämnas in till stadsbyggnadskontoret.

Konstaterade avvikelser och kvarstående yttre arbeten i förhållande till erhållna godkända bygglov samt utredningsärende av 2013-04-04.
Se bilagda skrivelse 20190528.
Fastigheten säljs i nuvarande skick. Säljaren slutför inte arbete som är påbörjat men inte färdigställt.

-Det sista fetade i citatet är en omskrivning av "befintligt skick", vilket inte är lagligt att skriva in i fastighetsköp. Eller i alla fall så saknar skrivningen relevans i ev. efterföljande tvister. (Så vitt jag vet, har köpt och sålt ett antal fastigheter i mitt liv).

"Avvikelse av bygglov" betyder i princip svartbygge förresten..

Ja det var en hel drös grava fel på detta bygge. T.ex. kommande vattenskador på många ställen: alla golvbrunnar felbyggda, fönsterbleck saknas, plåt vid balkongdörr saknas, takgenomföringar utan tätning kring (med mera, det här är vad jag kommer ihåg, har inte texten framför mig nu).

Hur tänker araberna när de bygger så här? Det man ser invändigt är flott med blanka golv och infällda spottar i hundratal, men det som inte syns (golvbrunnarna m.m.) kan vara hur som helst. Och exteriören skiter man bara i att göra klart.
Citera
2019-08-30, 20:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Får lite Imelda Marcos-vibbar av persedlarna i rummen...

Panelen ser halvröten ut som vi säger här i Göteborg..

När lades "kaptenshuset" ner, och beväringarna blev hemförlovade?
(Kaptenshus brukar sjökapteners hus kallas på Västkusten, inte armékapteners. Antagligen mäklarspråk för att få upp priset..)

KM (Krigsmakten, som jag envisas att kalla FM för, jag är ärkekonservativ) betalade varken elskatt eller moms. Därför direktverkande el. 400 kvadrat betyder 4 luftvärmepumpar, så man torde kunna halvera energiförbrukningen jämfört med direktverkande el..

Sedan är två miljoner inga pengar egentligen för fastigheten, för motsvarande får man 1ROK eller kanske 2ROK i BRF här i Göteborg, i en tveksam stadsdel..

Men den där antagligen ruttna panelen, och byggnadsminnesmärket, ställer ju till en hel del praktiskt och kostnadsmässigt om den måste bytas ut. -Ingen "standardpanel" man direkt köper på Byggmax alltså.. Behöver väl specialbeställas, och antagligen bytas helt, inte enbart "enskilda brädor". Kul hus!

(Fläckarna på tapeterna och i spänntaken måste utredas, så det inte rör sig om fuktskada).

Kan dock inte hålla med om "Marcos", då mäklarens rekvisita var tämligen fattig. (Förutom antalet skor..)
Citera
2019-08-30, 20:52
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Panelen ser halvröten ut som vi säger här i Göteborg..

(...)

Kan dock inte hålla med om "Marcos", då mäklarens rekvisita var tämligen fattig. (Förutom antalet skor..)

Det var just skorna jag tänkte på.

3,000 pairs: The mixed legacy of Imelda Marcos' shoes
Imelda Marcos shoe museum: The excess of a regime that still haunts the Philippines
Citera
2019-08-30, 21:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Det var just skorna jag tänkte på.

3,000 pairs: The mixed legacy of Imelda Marcos' shoes
Imelda Marcos shoe museum: The excess of a regime that still haunts the Philippines

Misstänker att mäklaren (eller som stockholmarna uttalar det "mecklaren") bara har tagit fram de före detta beväringarnas kvarglömda gamla skor och ställt fram..

-Kvinnliga skor kan förklaras genom att även kvinnor numera får ställa upp i KM.

Två miljoner är dock inga större pengar, om detta blir slutpris. Räkna på en miljon till minst i renovering så det blir bra "basic standard". Har kompisar som stammar från Borlänge, och dessa påstår att det är skittråkigt där. Så tror inte jag köper kåken ens som sommarvilla..
Citera
2019-08-30, 21:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Citat:

Inget konstigt alls. Min morfar var inbiten rojalist och hade bilder på konungafamiljen (inklusive Oscar I, Oscar II, och efterföljande kungligheter på utedassens väggar på gården). Var rätt vanligt förr. Utedassen användes för personalen, morfar själv hade WC förresten. Där satt också bilder på väggen föreställande alla majestäter.

Det är ju ett torp vi diskuterar, så när de fixade badrum och dass inomhus, hängde väl kungarna in på nya dasset..

Möjligen var detta ett utbrett sätt av "folkförakt" förr gällande riksledningen? (Jämför med dagens Flashback, exempelvis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in