2019-08-30, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Har du någon källa till det påståendet? Att miljön påverkar generna, alltså? För mig låter det som lysenkoism.

Ja det kanske du tycker men det är välkänt inom medicinen:

Citat:
Enligt Heijmans forskning hade de nyblivna fostren genomgått en process som kallas epigenetik, något vid sidan av generna. Heijman kallar det DNA:s minne av miljöförändringar runt en person. I grova drag fastnar epigenetiska markörer utifrån, i form av till exempel kolgrupper, på en DNA-spiral. Kolgrupperna påverkar sedan andra cellers förmåga att läsa koden, stänger av eller sätter på DNA.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljon-paverkar-vara-gener
Citera
2019-08-30, 18:27
Medlem
Låter rimligt.

Jag har totalt känt två bögar under mitt liv.
Båda hade en barndom som en "katastrof". Typ, grymmare än grym.
En möjlig orsak.
Citera
2019-08-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Detta har väl alla redan förstått? Hade det varit genetiskt hade de generna snabbt dött ut då homosexualitet är ett rejält förhinder när det är degs att reproducera sig. Vad som återstår är antigen att homosexualitet är en sjukdom alternativt ett fritt val (måhända påverkat av samhället)

Inte nödvändigtvis. Det finns massa genetiska sjukdomar som leder till döden innan man får chans att reproducera sig. Ändå finns dom sjukdomarna.
Genetik är komplicerat, ibland måste både mamma och pappa vara bärare för att nåt ska aktiveras.
Citera
2019-08-30, 19:01
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
1. Medfött =/= genetiskt nedärvt. Embryologiska processer kan medföra resultat som avviker från normen på grund av tillfälligheter i moderns/fostrets hormonnivåer, närings- och syretillförsel eller andra slumpfaktorer.

2. Väljer? Men vem eller vad väljer ditt val? Var det inte Schopenhauer som sade det: jag kan möjligen göra vad jag vill, men inte vilja vad jag vill!

Jag känner bögar som knullar och blir knullade i röven för att fitta är för svårt för dem. Perversa jävlar, de skulle hålla sig undan från analporr/bögporr, men många blev antastade som små barn.
Citera
2019-08-30, 19:02
Medlem
Inte speciellt smart att tro att homosexualitet beror på dålig barndom. Speciellt om man bara några få. Men roliga är ni. Det är såklart naturen själv, olika gener och diverse som skapat människor som föredrar samma kön. Antagligen för att dra ner på människobeståndet. På samma sätt som krig, natur katastrofer eller annat bildas. Dock ska vi människor ju gå emot detta och mixa med naturen med insemination, vaccinationer, nya läkemedel mot all möjlig skit. Naturen sköter sig själv om vi slutar ingripa. Homosexuella är lika naturliga som heterosexuella. Sen att alla män har homofobi och relativt många kvinnor spelar stor roll. Tyvärr
Citera
2019-08-30, 19:08
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragiken
Inte speciellt smart att tro att homosexualitet beror på dålig barndom. Speciellt om man bara några få. Men roliga är ni. Det är såklart naturen själv, olika gener och diverse som skapat människor som föredrar samma kön. Antagligen för att dra ner på människobeståndet. På samma sätt som krig, natur katastrofer eller annat bildas. Dock ska vi människor ju gå emot detta och mixa med naturen med insemination, vaccinationer, nya läkemedel mot all möjlig skit. Naturen sköter sig själv om vi slutar ingripa. Homosexuella är lika naturliga som heterosexuella. Sen att alla män har homofobi och relativt många kvinnor spelar stor roll. Tyvärr

Helt fel. Läs The Selfish Gene av Richard Dawkins.
Citera
2019-08-30, 19:11
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kanske du tycker men det är välkänt inom medicinen:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljon-paverkar-vara-gener

Miljön som ett foster befinner sig i utgörs av fostrets egna arvsanlag. Moderns kropp bör betraktas som fostrets egna.
Citera
2019-08-30, 19:11
Medlem
Ganska intressant. Hade två identiska tvillingar som vänner när jag var barn/ungdom en blev hetero den andra homo. Redan i tidig ålder var hetron betydligt mer dominerande och manlig medans homon tydde sig till mamma och blev väldigt "mammig" och betydligt mer "känslosam"/"feminin".

Har många gånger funderat kring hur dessa två identiska tvillingar kunde få olika sexuella läggningar om man nu "föds" till det.

Är själv ganska övertygad att man bara är genetiskt programmerade att ha "sexualitet", hur den utkristalliserar sig beror väldigt mycket på miljö/uppmuntran etc. Ta t.ex 10 pojkar i ung ålder och placera dessa på en öde ö där de aldrig får träffa några flickor/kvinnor alls under deras livstid. Vad kommer dessa så ha sex med? Jo antagligen varandra och eventuellt något djur etc. Dessa föddes ju inte till homosexuella utan miljön gjorde att deras sexualitet utkristalliserades till homosex.

Men jag är ingen expert på ämnet alls.
Citera
2019-08-30, 19:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skall man tolka detta som att "avprogrammering" av bögar kan fungera?
Citera
2019-08-30, 19:19
Medlem
grungewhores avatar
En viktig slutsats jag tycker man måste dra av detta är att begreppet "läggning" blir väldigt luddigt nu när man inte kan hävda att just homosexualitet är något man är sedan födseln.

Man kan givetvis diskutera om en kink/fetish är en läggning eller ej,
men den härstammar ju från samma källa; en slags neuros som uppstår under barndom förmodligen som sedan levs ut genom sexuell inriktning.

Det betyder ju förvisso att folk som gillar kiss/bajs eller bdsm är en viss typ av lättare neuros som levs ut under ens vanliga identitet som en slags Jekyll&Hyde personlighet, man är dragen till en viss aktivitet, liksom om man är swinger, eller polyamorös som det nya ordet tydligen är 🙄

MEN, om man är hetero är man dragen till motsatt kön, det är en läggning (biologiskt naturlig), homo är således en läggning då man är dragen till samma kön (biologisk avvikelse). Pedofiler, hebefiler, nekrofiler, objektssexuella samt zoofiler (eller vad djurknullare nu vill kallas) är alltså samma slags läggning som homosexualitet (biologisk avvikelse) uppstånden ur en neuros.

Man undrar om RFSL har haft detta på känn hela tiden, då de alltid stått upp för pedofiler och andra sexuella avarter inom biologin?
Citera
2019-08-30, 19:21
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tragiken
Nej, det beror sannolikt på en neuros i barndomen, vilket inte nödvändigtvis är likställt med en dålig barndom.

Homosexualitet förekommer i djurriket, som avart. Det betyder inte att det är lika naturligt, det betyder att det är just en avart.
Citera
2019-08-30, 19:25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Homosexualitet är något man föds med, har det hävdats. En ny, stor studie, publicerad i Science, visar tydligt att så inte är fallet: Det finns ingen gen som gör att man kan förutsäga en persons sexualitet, för någon sådan har man inte kunnat identifiera. [...] Genetisk faktorer står alltså endast för 8-25% av all variation som kan kopplas till samkönat sexuellt beteende [...]
Är du förvånad? Vad är det som förvånar dig? Tror du att studien är tillförlitlig, ja eller nej? Motivera genom att förklara hur du tänker!

Jag har klippt ut två delar av ditt inlägg som motsäger varandra. Om inte homogener funnits hade inte 8-25 % av sexuellt beteende kunnat förklaras med genetiska faktorer. Själv tror jag inte att de korrelationer man ändå har hittat är signifikanta utan beror snarare på slumpen.

Studiens resultat är alltså negativt; vi har inte lyckats hitta några homogener men vi kan heller inte utesluta att sådana finns. De flesta menar också att det vore besynnerligt om de funnes eftersom homosexuella sällan får barn.

Moderna teorier kring homo- och bisexualitet handlar istället om fostervattnet i livmodern och hur det påverkar fostret under graviditeten. För mycket av ett visst hormon och för lite av ett annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in