2019-08-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Homosexualitet är något man föds med, har det hävdats. En ny, stor studie, publicerad i Science, visar tydligt att så inte är fallet: Det finns ingen gen som gör att man kan förutsäga en persons sexualitet, för någon sådan har man inte kunnat identifiera. Det finns flera gener som tillsammans kan utvöva en viss påverkan på valet av sexualitet, men jämfört med miljöfaktorer så är genernas påverkan liten, även rent statistiskt sett, dvs på gruppnivå. Korrelationer mellan gener och homosexuellt beteende ser delvis olika ut hos män och kvinnor. I studien argumenteras det för att genetik spelar en viktig roll. Här är ett citat:

Genetisk faktorer står alltså endast för 8-25% av all variation som kan kopplas till samkönat sexuellt beteende, och de genuppsättningar som korrelerar med homosexualitet influerar också andra beteenden såsom rökning, cannabisbruk, risktagande samt den personliga egenskapen att man är "öppen för erfarenheter".

https://science.sciencemag.org/content/365/6456/eaat7693

Är du förvånad? Vad är det som förvånar dig? Tror du att studien är tillförlitlig, ja eller nej? Motivera genom att förklara hur du tänker!

Jag läste bara abstract men studien verkar vara väl genomförd. Som alltid när det gäller psykologi finns det ju inslag av beteendevetenskap i undersökningen så vissa frågetecken kan nog komma att resas.
Citera
2019-08-30, 16:25
Medlem
Bubba00s avatar
Det ända som förvånar mig är att studien genomfördes och att resultaten publicerades.

Nu återstår bara två alternativ:
-Endera så är homosexualitet en sjukdom/perversion
-Eller så är det något man väljer (medvetet eller omedvetet)
Citera
2019-08-30, 16:32
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
(FB) Homosexualitet är inte genetisk. Forskning bekräftar.
Olika fora, olika inriktning. Tack ändå!
Citera
2019-08-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Det ända som förvånar mig är att studien genomfördes och att resultaten publicerades.

1. Medfött =/= genetiskt nedärvt. Embryologiska processer kan medföra resultat som avviker från normen på grund av tillfälligheter i moderns/fostrets hormonnivåer, närings- och syretillförsel eller andra slumpfaktorer.

2. Väljer? Men vem eller vad väljer ditt val? Var det inte Schopenhauer som sade det: jag kan möjligen göra vad jag vill, men inte vilja vad jag vill!
Citera
2019-08-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00

Nu har jag bara läst abstract men miljön ges en ganska framträdande roll i det här resonemanget.
Citera
2019-08-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Homosexualitet är något man föds med, har det hävdats. En ny, stor studie, publicerad i Science, visar tydligt att så inte är fallet: Det finns ingen gen som gör att man kan förutsäga en persons sexualitet, för någon sådan har man inte kunnat identifiera. Det finns flera gener som tillsammans kan utvöva en viss påverkan på valet av sexualitet, men jämfört med miljöfaktorer så är genernas påverkan liten, även rent statistiskt sett, dvs på gruppnivå. Korrelationer mellan gener och homosexuellt beteende ser delvis olika ut hos män och kvinnor. I studien argumenteras det för att genetik spelar en viktig roll. Här är ett citat:

Genetisk faktorer står alltså endast för 8-25% av all variation som kan kopplas till samkönat sexuellt beteende, och de genuppsättningar som korrelerar med homosexualitet influerar också andra beteenden såsom rökning, cannabisbruk, risktagande samt den personliga egenskapen att man är "öppen för erfarenheter".

https://science.sciencemag.org/content/365/6456/eaat7693

Är du förvånad? Vad är det som förvånar dig? Tror du att studien är tillförlitlig, ja eller nej? Motivera genom att förklara hur du tänker!

Ganska självklart att naturen (evolutionen) har hittat ett icke-genetiskt sätt att sprida homosexualitet. Homosexuella människor hade blivit utsorterade för länge länge sedan om det var till 100% mono- eller oligogenetiskt drag. Dessa människor gav gruppen ett högre fitness index då de förmodligen subbade in när det behövdes.
Citera
2019-08-30, 17:52
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu har jag bara läst abstract men miljön ges en ganska framträdande roll i det här resonemanget.
Att miljön skulle ha störst betydelse är väl en klassisk socioliberal åsikt som stammar ända från upplysningsfilosofen John Locke på 1600-talet och hans resonemang om "det oskrivna bladet". Att de fantasierna skulle ha stöd i vetenskapen är jag tveksam till. Kanske har man formulerat frågeställningen så att man får fram de resultat man önskar? Hur ska man annars få anslag till fortsatt arbete?
Citera
2019-08-30, 17:55
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Att miljön skulle ha störst betydelse är väl en klassisk socioliberal åsikt som stammar ända från upplysningsfilosofen John Locke på 1600-talet och hans resonemang om "det oskrivna bladet". Att de fantasierna skulle ha stöd i vetenskapen är jag tveksam till. Kanske har man formulerat frågeställningen så att man får fram de resultat man önskar? Hur ska man annars få anslag till fortsatt arbete?

Det är möjligt, eller så hittar man inte en homosexuell gen helt enkelt? Är det då ett psykiskt tillstånd?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-08-30 kl. 17:58.
Citera
2019-08-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo

Nu är jag inte helt insatt i det här med homogenetik men jag vet att miljön kan påverka våra gener. Så det behöver inte finnas någon motsättning mellan arv och miljö, alltid.
Citera
2019-08-30, 18:08
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det är möjligt, eller så hittar man inte en homosexuell gen helt enkelt? Är det då ett psykiskt tillstånd?
Jag tolkar det som att man hittat flera som i kombination skapar fenomenet korvryttare.

Citat:
Same-sex sexual behavior is influenced by not one or a few genes but many.
Citera
2019-08-30, 18:09
Medlem
Studien kan vara sponsrad,homosexualitet är inget man väljer själv.
Citera
2019-08-30, 18:14
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nu är jag inte helt insatt i det här med homogenetik men jag vet att miljön kan påverka våra gener. Så det behöver inte finnas någon motsättning mellan arv och miljö, alltid.
Har du någon källa till det påståendet? Att miljön påverkar generna, alltså? För mig låter det som lysenkoism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in