Citat:
Ursprungligen postat av
Otto48
Man undrar ju lite över benso. Är det- det allra värsta? Tydligen är man restriktiva att skriva ur benso till patienter med en ångestproblematik, medan man kan skriva ut Concerta i högdos utan egentlig diagnos.--Conscerta har stora biverkningar. Vi talar om 3x54mg/dag.
Vore det inte vettigare att skriva ut benso och långt mindre Concerta? Kanske tillochmed diskeuera med patienten utan så mycket skitsnack.
Patienter med ångestproblematik är svåra att acceptera inläggning och annat också gällande medicinering.
I Sverige tror jag man ställer rätt höga krav för förskrivning av metylfenidat och annan medicin för behandling av ADHD. I USA kan det vara annorlunda. Men visst någon person kanske får utskrivet både det ena och det andra utan kontroll. Visst 150 mg metylfenidat kan nog anses vara en hög dos.
Så vitt jag vet:
Amfetamin (elvanse, attentin och vad det nu i forts. kommer heta) eller metylfenidat (concerta, ritalin) orsakar inte i låga doser utsättningssymptom och avtändningar. Inte ens om du skulle grovt missbruka amfetamin i kollosala doser skulle det vara farligt att tvärt sluta (måhända du skulle bli deprimerad ett tag m.m). Det finns också vissa indikationer på att dom mycket låga doserna kan vara hälsosamt för hjärnan
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22847088 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23637800
Bensodiazepiner (likt alkohol) kan ge väldigt allvarliga konsekvenser om man använt det ett tag i måttliga doser för att sedan tvärt sluta: epileptiska anfall, svår sömnbrist, och alla möjliga problem. Själv blev jag handikappad i sådär ett halvår efter självmedicinering med benso. Då satt jag inte och käkade enorma mängder (förutom mot slutet då "helt plötsligt" så kom toleransen och ångesten blev väldigt stark mellan doserna) och efter nedtrappning/slut kunde jag inte prata flytande på flera månader och jag kände mig rätt dum i huvudet. Detta är dock säkert ovanligt, men någon procent av dom som brukat benso regelbundet "en lång period" kan få allvarliga problem som varar i månader efter avslut. Förhöjd ångest i någon mening vid eller vid avslutande av långtidsbruk är väl däremot vanligt.
Amfetamin och metylfenidat är prestationshöjjande preparat i låga doser. Benso är prestationsförsämrande (annat än det kan ta bort ångest) och skadligt i alla doser för hjärnan. Man blir (mer) dum i huvudet av benso, det blir man inte av låg dos av dom beprövade centralstimulanterna som amfetamin och metylfenidat. Centralstimulanternas problem är så vitt jag vet gällande hjärtat, inte hjärnan, i låga doser. En del folk blir för spända helt enkelt.
(Amfetamin är också ett medelmåttigt effektivt sätt att minska kalori-intaget. Folk talar om att man måste syssla med förebyggande åtgärder inom medicin, men ingen i Sverige vill nämna beprövade metoder såsom förskrivning av amfetamin för fetton.)
Det finns ofta mer långsiktigt effektiva behandlingar än benso för många typer av ångest (speciellt fobier såsom social fobi), men det finns inget substitut för centralstimulanter för ADHD.