• 1
  • 2
2019-08-30, 18:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Om du hade haft förmågan att trappa ut det, så hade du gjort det själv. Nu är det ju bara abstinensen som pratar.
Är ganska säker på att du hör till dom som envist säger sig inte vara beroende, tills dess att tabletterna tar slut. Då plötsligen är samhället skyldigt att skriva ut tabletter åt dig, för du har ju en beroendesjukdom gubevars.
Citera
2019-08-30, 18:36
Medlem
En avvänjning av Benzo tar väl flera månader? För att det ska ge framgång så borde flera instanser medverka, under samordnade former, inte minst under kontroll.
Citera
2019-08-30, 19:02
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Man undrar ju lite över benso. Är det- det allra värsta? Tydligen är man restriktiva att skriva ur benso till patienter med en ångestproblematik, medan man kan skriva ut Concerta i högdos utan egentlig diagnos.--Conscerta har stora biverkningar. Vi talar om 3x54mg/dag.

Vore det inte vettigare att skriva ut benso och långt mindre Concerta? Kanske tillochmed diskeuera med patienten utan så mycket skitsnack.

Patienter med ångestproblematik är svåra att acceptera inläggning och annat också gällande medicinering.
I Sverige tror jag man ställer rätt höga krav för förskrivning av metylfenidat och annan medicin för behandling av ADHD. I USA kan det vara annorlunda. Men visst någon person kanske får utskrivet både det ena och det andra utan kontroll. Visst 150 mg metylfenidat kan nog anses vara en hög dos.

Så vitt jag vet:
Amfetamin (elvanse, attentin och vad det nu i forts. kommer heta) eller metylfenidat (concerta, ritalin) orsakar inte i låga doser utsättningssymptom och avtändningar. Inte ens om du skulle grovt missbruka amfetamin i kollosala doser skulle det vara farligt att tvärt sluta (måhända du skulle bli deprimerad ett tag m.m). Det finns också vissa indikationer på att dom mycket låga doserna kan vara hälsosamt för hjärnan https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22847088 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23637800

Bensodiazepiner (likt alkohol) kan ge väldigt allvarliga konsekvenser om man använt det ett tag i måttliga doser för att sedan tvärt sluta: epileptiska anfall, svår sömnbrist, och alla möjliga problem. Själv blev jag handikappad i sådär ett halvår efter självmedicinering med benso. Då satt jag inte och käkade enorma mängder (förutom mot slutet då "helt plötsligt" så kom toleransen och ångesten blev väldigt stark mellan doserna) och efter nedtrappning/slut kunde jag inte prata flytande på flera månader och jag kände mig rätt dum i huvudet. Detta är dock säkert ovanligt, men någon procent av dom som brukat benso regelbundet "en lång period" kan få allvarliga problem som varar i månader efter avslut. Förhöjd ångest i någon mening vid eller vid avslutande av långtidsbruk är väl däremot vanligt.

Amfetamin och metylfenidat är prestationshöjjande preparat i låga doser. Benso är prestationsförsämrande (annat än det kan ta bort ångest) och skadligt i alla doser för hjärnan. Man blir (mer) dum i huvudet av benso, det blir man inte av låg dos av dom beprövade centralstimulanterna som amfetamin och metylfenidat. Centralstimulanternas problem är så vitt jag vet gällande hjärtat, inte hjärnan, i låga doser. En del folk blir för spända helt enkelt.

(Amfetamin är också ett medelmåttigt effektivt sätt att minska kalori-intaget. Folk talar om att man måste syssla med förebyggande åtgärder inom medicin, men ingen i Sverige vill nämna beprövade metoder såsom förskrivning av amfetamin för fetton.)

Det finns ofta mer långsiktigt effektiva behandlingar än benso för många typer av ångest (speciellt fobier såsom social fobi), men det finns inget substitut för centralstimulanter för ADHD.
Senast redigerad av Nume 2019-08-30 kl. 19:36. Anledning: stavfel
Citera
2019-08-30, 19:30
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Jo det handlar om allt som har med din individ att göra. Det går inte att dela upp en person i tusen bitar och behandla en bit i taget utan att titta på dom andra bitarna.

Svenska läkare skall sedan dessutom se till att följa lågutbildade byråkrater på läkemedelsverket före allt annat, samt att försöka hushålla på alla resurser inkl. tid för patientsamtal med läkare så långt det går, för att det finns fler på denna planet som behöver vård (hela världen) i Sverige, och läkarna blir färre och färre per invånare/bosatt. Du får tänka på barnen i Afrika som alla måste komma hit till Sverige.

Du har rätt på alla sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av AntonChigurh
Ja, där misslyckades svensk sjukvård igen. Instämmer helt med dig TS att de skulle informerat om att du har RÄTT till mera hjälp om du går med på att bli inlagd! Det är inte första gången från deras sida som de misslyckas stort med att nå ut med rätt information till patienter. Ja vid den tiden du uppger så är det ju ordinarie personal där, som borde veta bättre, vilket ej de som jobbar kväll gör.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Tack, det hoppas jag också.

Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Man undrar ju lite över benso. Är det- det allra värsta? Tydligen är man restriktiva att skriva ur benso till patienter med en ångestproblematik, medan man kan skriva ut Concerta i högdos utan egentlig diagnos.--Conscerta har stora biverkningar. Vi talar om 3x54mg/dag.

Vore det inte vettigare att skriva ut benso och långt mindre Concerta? Kanske tillochmed diskeuera med patienten utan så mycket skitsnack.

Patienter med ångestproblematik är svåra att acceptera inläggning och annat också gällande medicinering.

Att skriva ut Concerta till någon som SKA ha det är verkligen inte samma sak som att skriva ut benso till någon som inte SKA ha det. Benso är dessutom riktigt beroendeframkallande, har svåra utsättnings-syndrom och har bara som funktion att dämpa ångest.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om du hade haft förmågan att trappa ut det, så hade du gjort det själv. Nu är det ju bara abstinensen som pratar.
Är ganska säker på att du hör till dom som envist säger sig inte vara beroende, tills dess att tabletterna tar slut. Då plötsligen är samhället skyldigt att skriva ut tabletter åt dig, för du har ju en beroendesjukdom gubevars.

Jag trappade ju inte ut, eftersom jag inte hade planerat göra det. Därför fick jag svår abstinens.

Klart som fan man blir beroende av benso om man tar det under längre perioder, inget jag förnekar. Och av den anledningen satt jag på en BA halva gårdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
En avvänjning av Benzo tar väl flera månader? För att det ska ge framgång så borde flera instanser medverka, under samordnade former, inte minst under kontroll.

Beror på I guess. Läkaren gjorde ingen större bedömning, lyssnade på mitt hjärta, tog urinprov, lös i ögonen med en ficklampa.

Citat:
Ursprungligen postat av Nume
I Sverige tror jag man ställer rätt höga krav för förskrivning av metylfenidat och annan medicin för behandling av ADHD. I USA kan det vara annorlunda. Men visst någon person kanske får utskrivet både det ena och det andra utan kontroll. Visst 150 mg metylfenidat kan nog anses vara en hög dos.

Så vitt jag vet:
Amfetamin (elvanse, attentin och vad det nu i forts. kommer heta) eller metylfenidat (concert, ritalin) orsakar inte i låga doser utsättningssymptom och avtändningar. Inte ens om du skulle grovt missbruka amfetamin i kollosala doser skulle det vara farligt att tvärt sluta (måhända du skulle bli deprimerad ett tag m.m). Det finns också vissa indikationer på att dom mycket låga doserna kan vara hälsosamt för hjärnan https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22847088 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23637800

Bensodiazepiner (likt alkohol) kan ge väldigt allvarliga konsekvenser om man använt det ett tag i måttliga doser för att sedan tvärt sluta: epileptiska anfall, svår sömnbrist, och alla möjliga problem. Själv blev jag handikappad i sådär ett halvår efter självmedicinering med benso. Då satt jag inte och käkade enorma mängder (förutom mot slutet då "helt plötsligt" så kom toleransen och ångesten blev väldigt stark mellan doserna) och efter nedtrappning/slut kunde jag inte prata flytande på flera månader och jag kände mig rätt dum i huvudet. Detta är dock säkert ovanligt, men någon procent av dom som brukat benso regelbundet "en lång period" kan få allvarliga problem som varar i månader efter avslut. Förhöjd ångest i någon mening vid eller vid avslutande av långtidsbruk är väl däremot vanligt.

Amfetamin och metylfenidat är prestationshöjjande preparat i låga doser. Benso är prestationsförsämrande (annat än det kan ta bort ångest) och skadligt i alla doser för hjärnan. Man blir (mer) dum i huvudet av benso, det blir man inte av låg dos av dom beprövade centralstimulanterna som amfetamin och metylfenidat. Centralstimulanternas problem är så vitt jag vet gällande hjärtat, inte hjärnan, i låga doser. En del folk blir för spända helt enkelt.

(Amfetamin är också ett medelmåttigt effektivt sätt att minska kalori-intaget. Folk talar om att man måste syssla med förebyggande åtgärder inom medicin, men ingen i Sverige vill nämna beprövade metoder såsom förskrivning av amfetamin för fetton.)

Det finns ofta mer långsiktigt effektiva behandlingar än benso för många typer av ångest (speciellt fobier såsom social fobi), men det finns inget substitut för centralstimulanter för ADHD.

Riktigt bra inlägg, värt att du tar dig tiden att skriva det.
Citera
2019-08-30, 20:54
Medlem
Emlows avatar
Håller med dig om att det är riktigt illa av en läkare, som förmodligen sitter på god kunskap om utsättningssymptom av benzo, att neka dig hjälp. Dock är det självklart från deras sida att vården inte kan agera kran.

Det man kan behöva göra i dessa lägen, när man gått på höga doser benzo (eller vad som egentligen) och inte känner för att hamna i det psykiska/fysiska AT-helvetet är att antingen få tag snabbt som attan på något att trappa ner på. Leta kran, fråga runt om någon har någon dylik medicin utskriven (dra den om att receptet förnyas snart eller något om du skäms för en bekant).

Sedan bör man lägga in sig ifall problemen blir för stora. Jag har bekanta som dragit från stan och lagt in sig bara för att minska risken för återfall genom miljöombyte. Så att lägga in sig kan vara ett bra val, där kan de även erbjuda dig nedtrappnings-medicin. Sådant de oftast inte gör på akuten, även om de i många fall borde.

Hoppas också det ordnar sig!! Knarka med måtta är svårt.. sen sitter man där med tomma kartor och en allt annat än mysig AT kommandes.

Sidotips: Fungerar inte för alla men dessa har bevisad effekt - vitaminer, lätt motion och bastu/relax kan lindra de värsta symptomen, dock har alla inte tillgång till sådan lyx.
Citera
2019-08-31, 14:22
Medlem
yournotlikemes avatar
Jag har erfarenhet av både TUB-kliniken och ST. Görans avgiftning. För tre år sedan försökte jag komma in på TUB-mottagningen vid Torsplan men fick först ett nej pga att jag hade THC i urinet. Jag krävde tillslut att få prata med denna sköterskas chef och manipulativ som man är lyckades jag få komma in där och få ett nertrappningsschema på Stesolid sålänge de såg att min THC-halt sjönk under nertrappningen.

Så jag fick komma dit tre dagar i veckan och hämta ut min medicin som trappades ner på 10% per vecka. De var generösa med nertrappningen och även väldigt seriösa med provtagningar osv. DOCK skriver de ju inte ut några narkotikaklassade preparat till dig utan jag fick gå till apoteket och hämta ut Stesolid, Nitrazepam bla. och sedan lämna in till sköterskan som delade ut till mig tre ggr/vecka.

Vad sa TUB att anledningen var att inte hjälpa dig? Det är ju deras jobb att hjälpa människor som är läkemedelsberoende. Hade du Klonazepam på recept eller köpte du det svart? Sen att de inte skrev ut benzo/Z-analoger till dig på St. Göran är ju inte konstigt. Det är ju en beroendeakut och är man benzo abstinent kan man ju däremot bli inlagd och bli nertrappad på Oxascand/Nitrazepam under en vecka vilket jag själv blivit när det varit akutslut på benzo för min del.

Dock om du vill bli inlagd på St. Göran för avgiftning underlättar det alltid med en remiss så se till och skaffa det.

Att läkaren på St Göran sa åt dig att TRÄNA mycket under en benzo utsättning var det värsta jag hört i mitt liv? Antingen är läkaren helt tappad eller så missförstod du där. För att träna mycket när man går igenom en GABA abstinens som redan stressar kroppen, hjärtat och inte minst det centrala nervsystemet är ren galenskap. Lätt motion kan ju underlätta en del men ibland kan tom. det vara för jobbigt.

När jag var på avgiftning senast för benso var det strikt förbjudet på "abstinens-avdelningen" att träna just för att kroppen redan är under så hög påfrestning. Dock när man sedan kom över den akuta abstinensen och kom över på behandlingsavdelningen fick vi åka till gym tre ggr/vecka.
Senast redigerad av yournotlikeme 2019-08-31 kl. 14:35.
Citera
2019-09-11, 00:00
Medlem
Har du bara käkat 50 ikto behöver du knappast oroa dig enligt studier (även läkarfass) kan du stå på benz 2mån .

Har haft ett ca 10bnz om dagen bruk i flera år den blir däremot värre
Citera
2019-09-21, 12:12
Medlem
Är det av dom sista 50 pillren du vill ha hjälp med nedtrappning? Det är mindre dags dos än vad som förskrivs av läkare i dom flesta fall. Sen för att bli inlagd för avgiftning måste du träffa en läkare, för ett bedömningssamtal. Har du inga tidigare journaler som styrker ditt benzomissbruk. Kommer det vara din dagsform blodtryck och läkarens erfarenhet som avgör, huruvida du får en plats. Troligen inte då det är extremt högt tryck på dom. Enbart Amfetamin ges troligen ingen avgiftning. Sen vill du ha hjälp för att försöka sluta med ditt missbruk, eller är det enbart avtändningen du vill få hjälp med? Du har inte behövt haft jättemycket kontakt med beroendevården/ psyk?

Då vet man hur svårt det är att få hjälp när man söker den. Jag har Metadon sedan 2008 som substitutions medicin. Dom sista 5-6 åren av missbruket var det nästan enbart heroin( opiater) och benzo.

Så gör något bättre av livet än att behöva tillbringa tid på olika beroendeavdelningar. Många gånger bli behandlad som skit av vissa läkare.

Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag har något års benso-missbruk i ryggan med sporadiska uppehåll, detta till följd av mitt amfetamin-missbruk som jag nu sökt vård för.

Denna vända käkade jag upp 50 st Klonazepam på ca en månad och fick gå CT pga min kära langre gick under jord. Har inte kunnat sova på två nätter och mått FÖRJÄVLIGT. Vände mig därför först till TUB i Sthlm, där fick jag ingen hjälp, sköterskan sa att hon inte kan skriva ut något men att jag borde åka till Beroende-akuten på St.Göran och be om hjälp där.

Sagt och gjort. Jag åker dit, sitter inlåst i 4h med 25 andra pundare i väntan på läkare. Är helt slut vid det här laget, gråtfärdig när jag kommer in till honom och förklarar läget. Ber om typ oxascand eller några sömntabletter för att rida ut utsättnings-syndromen.

Då säger han "nej här skriver vi inte ut någon benso och jag kan tyvärr inte skriva ut någon Z-analog heller då dessa är starkt beroendeframkallande." Jag ba "men.... hur ska jag överleva detta, jag har inte sovit på 48 h och är helt sönder". Han skrev då ut Theralen (antihistamin), bokstavligen sa "tänk på att det blir bättre snart och försök att meditera och träna mycket".

ALLTSÅ VAD FAN ÄR POÄNGEN MED EN BEROENDEAKUT OM INTE MAN FÅR UT-TRAPPNING PÅ SUBSTANSER?

Jag har alltid fått uppfattningen om att det är till dessa platser man vänder sig om man behöver trappa ut bensot till exempel. Får de ens göra så här? Vad är era erfarenheter, ni som har varit på dessa instanser? Borde jag ha sagt att jag typ ska ta livet av mig om inte jag får skiten utskriven, eller bett om att bli inlagd??????? Jag vill ju inget av det. Jag vill bara sova för fan.
Citera
2019-09-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Jag har något års benso-missbruk i ryggan med sporadiska uppehåll, detta till följd av mitt amfetamin-missbruk som jag nu sökt vård för.

Denna vända käkade jag upp 50 st Klonazepam på ca en månad och fick gå CT pga min kära langre gick under jord. Har inte kunnat sova på två nätter och mått FÖRJÄVLIGT. Vände mig därför först till TUB i Sthlm, där fick jag ingen hjälp, sköterskan sa att hon inte kan skriva ut något men att jag borde åka till Beroende-akuten på St.Göran och be om hjälp där.

Sagt och gjort. Jag åker dit, sitter inlåst i 4h med 25 andra pundare i väntan på läkare. Är helt slut vid det här laget, gråtfärdig när jag kommer in till honom och förklarar läget. Ber om typ oxascand eller några sömntabletter för att rida ut utsättnings-syndromen.

Då säger han "nej här skriver vi inte ut någon benso och jag kan tyvärr inte skriva ut någon Z-analog heller då dessa är starkt beroendeframkallande." Jag ba "men.... hur ska jag överleva detta, jag har inte sovit på 48 h och är helt sönder". Han skrev då ut Theralen (antihistamin), bokstavligen sa "tänk på att det blir bättre snart och försök att meditera och träna mycket".

ALLTSÅ VAD FAN ÄR POÄNGEN MED EN BEROENDEAKUT OM INTE MAN FÅR UT-TRAPPNING PÅ SUBSTANSER?

Jag har alltid fått uppfattningen om att det är till dessa platser man vänder sig om man behöver trappa ut bensot till exempel. Får de ens göra så här? Vad är era erfarenheter, ni som har varit på dessa instanser? Borde jag ha sagt att jag typ ska ta livet av mig om inte jag får skiten utskriven, eller bett om att bli inlagd??????? Jag vill ju inget av det. Jag vill bara sova för fan.

Det är sjukt men så det fungerar på dessa ställen idag, jag var i kontakt med beroendeakuten för 4-5 år sedan första gången. I hopp om att få hjälp å börja trappa ur mitt opiatberoende.

Svaret jag fick efter 3 timmars väntan var:

”jag kan inte skriva ut något! Jag förstår att du tycker det är jobbigt med abstinensen och de symptom du upplever. Men se på det såhär, hur jobbigt det än är så kommer du iallafall inte dö”

Enda sättet att då hjälp med nedtrappning det är att vända sig till din beroendemottagning i din egen kommun å gå den långa vägen med att först träffa sköterska sen få läkartid osv. Kan ta någon månad å under tiden fortsätta använda på egen hand. Kan rekommendera capio marias beroendemottagning (ej akuten) där är dem någorlunda snabba med att börja trappa ur iallalfall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in