Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Kolla länken jag gav. Den andra grafen visar hur tyngdaccelerationen ser ut hela vägen in till centrum. I samma graf har de även lagt in den räta linjen man får enl den Parkers överförenklade modell med konstant densitet.
Och så dras man
som sagt (även av Parker) inte uppåt alls av den massa som är över en. Enl skalteoremet tar ju alla bidrag från delarna utanför radien x ut varandra. Det är därför Parker får fram samma uttryck som för en harmonisk oscillator. Läs på om skalteoremet t ex här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity
Grafen säger ju det jag säger.
Din länk om skalteoremet säger inte emot andemeningen i det jag säger utan kan ses som en detalj. Det ger inte det jag säger några konsekvenser.
Länken säger också: "A corollary is that inside a solid sphere of constant density, the gravitational force within the object varies linearly with distance from the centre, becoming zero by symmetry at the centre of mass.", vilket du vet.
Så även om det inte blir linjärt eftersom densiteten ökar, så minskar fortfarande gravitationskraften, men långsammare. Att den minskar långsammare spelar ingen roll så länge den minskar. Om den minskar så blir flykthastigheten lägre och lägre. Blir flykthastigheten lägre och lägre så kommer vi inte accelerera mer och mer fram till mitten, utan vi kommer att accelerera mer och mer fram till den punkten att våran hastighet och flykthastigheten från masscentrum under oss tar ut varandra.
Vi accelererar alltså mer och mer,
nästan fram till mitten.
https://anonfiles.com/x3O30d41nd/1_jpg
Bild 1 visar hur det ser ut på jordens yta. Vi räknar ut flykthastigheten från den röda cirkeln till det gröna strecket i mitten.
Bild 2 visar hur det ser ut när vi fallit en bit.
Det gröna strecket markerar gravitationscentrum under oss som vi räknar ut r ifrån som närmar sig den röda cirkeln som faller.
Den blåa stapeln ovan visar då massan vi har ovanför oss, med det lila strecket vi räknar ut r från, som rör sig bort från oss.
Bild 3 visar samma sak som bild 2, men massan ovanför blir större, så avståndet från r från massan under oss blir mindre, och avståndet från r från massan över oss blir större.
Bild 4 visar hur det ser ut i mitten, där massan ovanför oss är lika stor som massan under oss, och avståndet från masscentrum, r, är lika stort, så krafterna tar ut varandra.
Bild 5 gör det tydligare att om vi kommer närmare massan under oss som då minskar(samtidigt som massan ovanför oss motverkar) så är det detsamma som att säga att vi accelererar mot en mindre massa, typ av månens storlek vid någon punkt.
Månen har lägre flykthastighet än jorden eftersom avståndet från centrum är kortare. Alltså blir flykthastigheten upp från mitten lägre och lägre, vilket är självklart eftersom vi är viktlösa i mitten där den blir 0.
Vid någon punkt
nära mitten så har vi en hastighet som vi har accelererat upp till, samtidigt som vi kommer närmre och närmre masscentrum r under oss, och dras neråt av en mindre och mindre massa, som då har lägre och lägre flykthastighet, där vi då kommer nå en brytpunkt straxt innan vi når mitten, där våran hastighet är större än flykthastigheten från massan under oss, eftersom r närmar sig oss fram till 0.
Det är också detsamma som att säga att gravitationskraften neråt blir lägre och lägre ju närmare centrum vi kommer.
Det är detsamma som att säga att massan som drar oss ner blir mindre och mindre.
Det är detsamma som att säga att flykthastigheten blir lägre och lägre.
Det är detsamma som att säga att vi inte accelererar snabbare och snabbare som ett resultat av att densiteten är högre i mitten, utan det faktumet endast förskjuter masscentrum något.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
...därmed större acceleration hela vägen in...
Nästan hela vägen in. Eftersom gravitationspotentialen på en massa som rör sig mot en massa snabbare än dess flykthastighet inte ger något bidrag till accelerationen.
Eller kan man röra sig i 0,98 c mot en elektron och elektronen fortfarande bidrar till accelerationen? Går gränsen precis innan c, där vilken liten massa som helst fortfarande bidrar till en acceleration?
För om jag kan ha en hastighet som i teorin kan ta mig oändligt långt bort från en massa så bör rimligtvis inte denna massan kunna accelerera mig tillbaka från oändligt långt bort,till högre hastighet än vad som krävs för att komma ifrån den, upp till precis innan c.