2019-08-30, 10:52
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vid såna här större saker så är planen för hur bytet ska förvandlas till annat än rånbyte en lika viktig del av planen som hur bytet ska anskaffas.

(Inte sällan tas personer med kunskap om just detta in. Vill minnas att det finns en flera år gammal tråd om hur detta går till mer detaljerat som skapades i samband med vågen av alla värdetransport-rånen.)

Endast en mycket liten del, om någon alls, av originalsedlarna blev nedgrävda i plastpåsar ute i naturen.

Dessa har inget värde idag och kan svårligen tvättas och lösas in enligt riksbankens regler nedgrävda eller gömda i madrassen
Citera
2019-08-30, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
På polisspråk heter det: Polisiärt uppklarat vilket betyder att dom är 100% säkra på vem den skyldiga är men har inte tillräckligt med juridisk bevisning som håller i rätten. Typ så.. Du kan annars googla.. Det finns många fall som slutar på det här viset.
Absolut, jag är med dig.

Utesluter dock inte att begreppet "Polisiärt uppklarat" används lite väl vidlyftigt. Även polisen har ett anseende att skydda.
Citera
2019-08-30, 11:02
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Jag vill ingenting, men det jag menade är att hög sannolikhet inte är detsamma som att veta. Sedan om det kan bli fällande dom av hög sannolikhet har jag inte uttalat mig om. Det är mycket möjligt att det kan bli.

När polisen säger att vi "vet" handlar det om att de med hög sannolikhet tror. Deras tro kan vara mitt i prick, men de vet fortfarande inte eftersom det saknas bevis. Och det är därför som många fall inte klaras upp.

Mitt inlägg handlar om innebörden av begreppet VET och INTE om vad som bör krävas för att sätta dit någon.

Du förstår inte.
Hur kan du veta att det du ser stämmer?
Om du ställer en röd bil framför dig och en katt en mörk natt med en gatlykta 5m bort.. kommer ni få samma bild av det ni ser?
Om inte, hur vet du att din bild är rätt och att kattens bild är fel?

Om man läser ett antal FUPar och vittnesmål så ser man hur väldigt spretigt det kan vara. Innebär det att en massa vittnen därute i landet ljuger eller inbillar sig?
De flesta vittnen är tämligen övertygade om vissa saker de sett, hört och upplevt. Men kan de för den sakens skull veta att det var så?

Återigen, det handlar om sannolikheter. Att få en fällande dom går enbart ut på att påvisa nånting som tillräckligt sannolikt.
Att nånting är sannolikt behöver inte innebära att det går att få en fällande dom.
Varken det fallet eller fall med fällande domar behöver innebära att det faktiskt var exakt så heller.
Citera
2019-08-30, 11:07
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Finns tidigare fall med DNA på patronhylsor och det duger inte som bevis i en rättegång.

Det var en som fick 11 år och DNA hittades på patrunhylsan i Malmö i Januari i år, som kunde fälla mördaren.
Citera
2019-08-30, 11:08
Medlem
Den här är rätt kul (från aftonbladet.se):

"SVT: Vilket ansvar bär du och regeringen för att det blivit så här?

– Det dödliga våldet har inte ökat. Men den här typen av våld har ökat och blivit ännu mer dramatiskt. Nu går man och skjuter en kvinna som bär ett barn i famnen. Vi måste visa att samhället är starkare än gängen, säger Löfven."

Snacka om att inte svara på frågan! 😅
Citera
2019-08-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Har du någon ny bild på honom?
Vilka letar efter honom?
Är gamle M-falangledaren på besök?
hehe man ringer inte 112 om man vill ha tag på m-falangen!
Citera
2019-08-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Hur kan de VETA vem som ligger bakom om de inte har bevis?

För att verkligen VETA får väl polisen ha t ex bildbevis, helt trovärdiga vittnen, DNA eller ta gangstrarna på bar gärning. Har de inte den typen av bevis kan de inte VETA, utan bara anta.

Om de verkligen vet, borde de kunna gripa.
T.ex

Polisen knyter en 21-årig man till flera gangstermord ii Malmö under de senaste åren och kallar honom för ”en av Malmös farligaste män”.

men trots detta ledde det inte hela vägen fram till ett åtal*och mannen försattes på fri fot.
Citera
2019-08-30, 11:26
Medlem
Är det alltså Nicola G som ska vara den person som snuten letar efter?
Citera
2019-08-30, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
T.ex

Polisen knyter en 21-årig man till flera gangstermord ii Malmö under de senaste åren och kallar honom för ”en av Malmös farligaste män”.

men trots detta ledde det inte hela vägen fram till ett åtal*och mannen försattes på fri fot.
Vem är 21 år och farligaste män? Nicola är 25. Bilal 23 vem om inte Mekky är 21? Varifrån kommer dina uppgifter, kan du länka?
Citera
2019-08-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifly
Man kommer inte prata, jag vet inte om du är en datornörd eller vad, polisen har redan pressat honom med allt man har, hade man fått ut något så hade man haft minst en kille till. Man snackar inte med polisen så är det bara, du förstår inte ens vad det innebär i dessa kretsar. Hellre dör de än golar.

Och sen kallar folk dessa småkillar för snorungar, lita på mig de är farliga som fan, skjuter direkt...
Det är lätt att vara tuff på flashback, men på gatan är det andra regler. Ingen kommer prata!!!

Du har ingen aning om vad polisen har eller inte.
Du önskar att han inte pratar . Även om han pratat så betyder det inte att polisen springer redan nu o griper någon
Citera
2019-08-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med. En grovt kriminell förälder kan aldrig vara en god förebild.
Tur att inte flashbackfolk gör utredningen av föräldrars lämplighet som vårdnadshavare!
En fd kriminell kan visst vara en bra förälder, även en aktiv kriminell kan vara bra förälder.
Men ok motsatsen finns också.
Inte så enkelt.
Citera
2019-08-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Vem är 21 år och farligaste män? Nicola är 25. Bilal 23 vem om inte Mekky är 21? Varifrån kommer dina uppgifter, kan du länka?
Finns massa artiklar där polisen går ut med att dem vet vem som ligger bakom brotten men att bevisningen tyvärr inte räcker hela vägen och att dem iatället försöker ta dem för andra brott

https://www.svd.se/en-av-malmos-farl...ver-ersattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in