2019-08-30, 09:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Reagerade också på att det var mer lättläst i detta inlägg. Tacksamt iofs. JAg har dock svårt att tro att HD befunnit sig på platsen när mordet skedde. Det borde man för länge sedan upptäckt via mobilmaster. Inte ofta man går ut på kvällen utan sin mobil. Då hade hon väl gripits samtidigt som SD första gången...

Som någon annan redan nämnt så bör hon ju väldigt nära BP. I övrigt kan ju även någon beskyddande anhörig gett henne alibi i den inledande utredningen, och att polisen därför valde att "kryssa bort" henne. Fram tills nu.
Citera
2019-08-30, 09:38
Medlem
notknapparens avatar
"Misstänkte 45-åringen begärs häktad för Hjärstamordet"

"Häktningsförhandlingen är inplanerad till 13.30 på fredagen. Enligt åklagarens häktningsframställan är mannen misstänkt för mord någon gång mellan 14 och 15 maj 2018 i Örebro."

https://www.na.se/artikel/misstankte-45-aringen-begars-haktad-for-hjarstamordet
Citera
2019-08-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GmbH
SD häktas.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/augusti/30/30-augusti-0904-morddrap-orebro/

Tack, där fick vi redan nu beskedet som vi väntat på.
Då återstår morgondagens besked gällande HD.
Citera
2019-08-30, 09:42
Medlem
Jag är inte så insatt men bara av att se bilderna på HD och SD gör att man inte vill möta dom tillsammans en mörk afton. Dom båda har haft med detta att göra. Eller har jag fel?
Citera
Medlem
sommarljums avatar
Låt oss säga att både SD och HD har varit delaktiga i mordet.
Det jag undrar är hur i hela friden de har lyckats hålla ihop som människor under denna långa tid som gått?? Jag menar inte tillsammans utan att leva på "som vanligt" med barn, aktiviteter, vänner, familjer, jobb.
Dyka upp på diverse burkleteri-events som om inget hänt.

Inuti måste de väl ändå må så fruktansvärt dåligt?
Med en ständig ångest för att bli påkomna.
Nu sitter de där, i varsin häktescell och ser livet raseras, inkl för deras barn.

SD är kanske omedveten om HDs närvaro i Örebros polishus? Vet inte hur mycket media osv han får ta del av, eller vad hans advokat berättat.

Hoppas på sanningen och rättvisan nu, oavsett om de/en av dem är skyldiga eller ej. För Lenas skull, för allas skull.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Som någon annan redan nämnt så bör hon ju väldigt nära BP. I övrigt kan ju även någon beskyddande anhörig gett henne alibi i den inledande utredningen, och att polisen därför valde att "kryssa bort" henne. Fram tills nu.
Tidigare i tråden var det någon som intygade att HD och MH hade alibi och var avförda som misstänkta.
Jag är dålig på att leta i tråden och kommer inte ihåg vem som påstod detta.
Kommer någon ihåg vem det var och har denna person synts till i tråden de senaste dagarna?
Citera
2019-08-30, 09:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom det tydligen var HD som skrev in bröllopsdatum som den 14/5 (enligt strof, på Facebook?) så ville hon kanske få en nystart på äktenskapet och fira den dagen i fortsättningen. Men varför skrev hon in 2010?
/../

Eftersom deras geocaching inleddes runt 2011 kan man inte utläsa ur loggtexterna hur livet tedde sig för de båda makarna.

Däremot finns denna tidningsartikel, som publicerades ett par veckor efter det sk. "bröllopsdatumet" 14 maj 2010:

https://www.na.se/artikel/soffpotatisar-stamplade-fullt

Och några veckor före det sk. "bröllopsdatumet" 14 maj 2010 var han fullt engagerad i husrenovering:

https://www.byggahus.se/forum/search/49026421/
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-08-30 kl. 10:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
HD👤 har högst troligast hjälpt SD👤 att hålla fast LW👤 med armarna i låsgrepp bakom ryggen, sedan har både SD och HD släpat eller dragit in offret bakom bullerplanket från Rättarevägen, och HD har sedan hållt fast LW under tiden som SD då hade brukat sig av ett tillhygge för att sålunda skada LW's knäskålar, detta för att då få henne att falla ner på marken, högst troligast att HD sedan därefter lämnade platsen, men, till observandum, jag vet faktiskt inte om även HD kan ha sparkat hårt mot LW's huvud när hon då låg ned på marken❔ det vill säga, innan hon lämnade platsen.

Mvh/ @JokerMannen

Jag tror fasthållning och knäskålar först (vid gångväg). Sedan förflyttning bakom plank och dödligt våld.
Vem som gör vad tycker jag är svårt att veta just nu.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
"Enligt åklagaren finns det risk att den misstänkte på fri fot kan förstöra bevis eller på annat sätt försvåra utredningen. Eftersom det handlar om allvarliga brottsmisstanken om mord anser åklagaren att det ska vara sen så kallad obligatorisk häktning. Om mannen blir häktad vill åklagaren kunna få besluta om restriktioner och neka mannen kontakt med omvärlden."

Citera
2019-08-30, 09:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ur NA:

I Wadköping görs gryningsräder mot ensamma tomtar med smala ben femton månader efter utfört brott. Åtminstone online. Nå resultatet är detsamma. Skål för det!
Citera
2019-08-30, 09:46
Medlem
Reimers avatar
Torde bli en rätt kort förhandling den här gången, Hiding plockar inte in MGM igen om hon inte är tvärsäker på lyckat resultat.

Förhandlingen var utsatt till 13:30 såg jag, någon timme därefter borde resultatet som bara kan bli bifall komma.
Citera
2019-08-30, 09:47
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Jag är inte så insatt men bara av att se bilderna på HD och SD gör att man inte vill möta dom tillsammans en mörk afton. Dom båda har haft med detta att göra. Eller har jag fel?

Jag tycker snarare tvärtom.

Utseendemässigt finns överhuvudtaget inte mycket som skulle sätta igång några alarmsignaler om man stötte på dem utomhus, i en shoppinggalleria, på flygplatsen eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in