2019-08-30, 06:50
Medlem
PeterNosters avatar
Om man varit medhjälpare till ett mord åtalas man väl för det och inte för mord?
Citera
2019-08-30, 06:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Stödbevisning utgörs oftast av vittnesförhör med närstående och vänner till den misstänkte och brottsoffret. Den stödbevisningen har man lyckats säkra inom denna mordutredningen.

Det är av mycket stor betydelse att denna stödbevisning nu finns.

Tidigare anmälningar har givit vis också betydelse för utredningen av brottet, och här finns betydligt mer än vad som för närvarande ligger allmänheten till kännedom.

Nu får vi verkligen hoppas att KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding kommer att kunna bjuda paret Davidsson på vatten och bröd innanför de slutna murarna, den ene på livstid och den andra på mellan 5 upp till 6 år för medhjälp och anstiftan till mord.

Komplettering, polisen inkluderat Åklagaren är nu mera tvärsäkra på att SD är den person som bragt livet om Lena Wesström, och lika säkra är dom på att HD varit medhjälpare till mordet på Lena Wesström, blir bevisen tillräckliga inom detta mordfallet, är det slut lekt i skog och mark för paret Davidsson, så och även på kramkalasen.

Mvh/ @JokerMannen

Du säger att HD varit medhjälpare värt 5-6 år. Vad skulle det innebära för medhjälp?
Citera
2019-08-30, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här ett videoklipp från den 27e april -19, där SD "pekar finger." - Frågan är bara vad han vill säga.

https://www.youtube.com/watch?v=-k6W399WS34

Han håller tydligen på med geocaching, dvs skattletning för vuxna, och titeln på pekfilmen är GC86QNW Adventure Location 3. Så troligen vill han visa var låtsas-skatten finns...
Citera
2019-08-30, 07:13
Medlem
Citat:
Stödbevisning utgörs oftast av vittnesförhör med närstående och vänner till den misstänkte och brottsoffret. Den stödbevisningen har man lyckats säkra inom denna mordutredningen.

Det är av mycket stor betydelse att denna stödbevisning nu finns.

Tidigare anmälningar har givit vis också betydelse för utredningen av brottet, och här finns betydligt mer än vad som för närvarande ligger allmänheten till kännedom.

Nu får vi verkligen hoppas att KammarÅklagaren vid namn: Åsa Hiding kommer att kunna bjuda paret Davidsson på vatten och bröd innanför de slutna murarna, den ene på livstid och den andra på mellan 5 upp till 6 år för medhjälp och anstiftan till mord.

Komplettering, polisen inkluderat Åklagaren är nu mera tvärsäkra på att SD är den person som bragt livet om Lena Wesström, och lika säkra är dom på att HD varit medhjälpare till mordet på Lena Wesström, blir bevisen tillräckliga inom detta mordfallet, är det slut lekt i skog och mark för paret Davidsson, så och även på kramkalasen.

Mvh/ @JokerMannen

Hm, varför så låg påföljd, tycker det låter väldigt billigt?
Citera
2019-08-30, 07:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Varför skulle medhjälp och anstiftan bara ge 5-6 år?

Helge Fossmo dömdes väl bara för anstiftan (för mord 2004) och han sitter ännu på livstid utan att ha fått straffet tidsbestämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du säger att HD varit medhjälpare värt 5-6 år. Vad skulle det innebära för medhjälp?
Det låter väldigt lindrigt.

Kan inte medhjälp ibland ge lägre straff medan anstiftan har samma straffvärde som det brott som utförs?
Citera
2019-08-30, 07:27
Medlem
Jag har svårt att förstå varför HD tas in för mord dagen efter.
Kan det vara så att polisen hade span på henne eller en plats och hon satte fingrarna i syltburken under kvällen/natten då SD greps?

Har än svårare att se både HD och SD på mordplatsen, så båda kan inte häktas för mord.
Nått nytt måste kommit under dygnet SD var ensamt häktad.

Med parameterarna SD, HD eller SD/HD så skulle det vara intressant hur det scenariot gick till, från paket och öppen dörr till planket och ett mord. Ser inte det framför mig, ser inte den logik som kan ge dessa fakta.
Till detta kommer polisen snabba beskrivning "Människorov". Jag har inte sett någon som ens försökt tolka hur den tillkom.

Känns som ett svårt pussel, om det inte kommer ett direkt erkännande.
Citera
2019-08-30, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Helge Fossmo dömdes väl bara för anstiftan (för mord 2004) och han sitter ännu på livstid utan att ha fått straffet tidsbestämt.

Kan inte medhjälp ibland ge lägre straff medan anstiftan har samma straffvärde som det brott som utförs?
Jag håller med. Om det fanns en medhjälpare som var med under t.ex. ett överfall, men som tänkte sig att LW bara skulle skrämmas, borde medhjälpare larmat polis när hen insåg att det barkade iväg. Jag menar att medhjälpare har ett stort ansvar för hur det gick.
Citera
2019-08-30, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har svårt att förstå varför HD tas in för mord dagen efter.
Kan det vara så att polisen hade span på henne eller en plats och hon satte fingrarna i syltburken under kvällen/natten då SD greps?

Har än svårare att se både HD och SD på mordplatsen, så båda kan inte häktas för mord.
Nått nytt måste kommit under dygnet SD var ensamt häktad.

Med parameterarna SD, HD eller SD/HD så skulle det vara intressant hur det scenariot gick till, från paket och öppen dörr till planket och ett mord. Ser inte det framför mig, ser inte den logik som kan ge dessa fakta.
Till detta kommer polisen snabba beskrivning "Människorov". Jag har inte sett någon som ens försökt tolka hur den tillkom.

Känns som ett svårt pussel, om det inte kommer ett direkt erkännande.

Det där med människorov, öppen dörr och plank har väl många försökt förklara. Men jag hoppas förstås på ett erkännande så att vi får veta precis vad som hände.
Kan du beskriva HD? Det lät tidigare som om du mest sett den kompetenta och möjligtvis den nedstämda sidan av henne? Om det är hon som är GP, vad skulle ha drivit henne?
Citera
2019-08-30, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man varit medhjälpare till ett mord åtalas man väl för det och inte för mord?

SD är misstänkt på SANNOLIKA själ för mordet på Lena Wesström.

HD är än så länge SKÄLIGEN misstänkt för mord och medhjälp till mord.

Ja vet att du anser detta som dravel och svammel.
Citera
2019-08-30, 07:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Jag tror det skämtas lite med oss. I ömsesidig vilja förbereda och önska mord som utförs av den ene är också mord; gemensamt och i samförstånd. Liksom anstiftan. Jag skulle tror att vi inte hamnar där. Jag tror vi får vänta in beskeden om häktning för att få en antydan.
Citera
2019-08-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag håller med. Om det fanns en medhjälpare som var med under t.ex. ett överfall, men som tänkte sig att LW bara skulle skrämmas, borde medhjälpare larmat polis när hen insåg att det barkade iväg. Jag menar att medhjälpare har ett stort ansvar för hur det gick.

Om domstolen finner henne skyldig till anstiftan samt medhjälp till mord så
har jag svårt å se att hon skulle komma så billigt undan.

Kan knappast finnas några förmildrande omständigheter som motiverar
en så låg påföljd.
Citera
2019-08-30, 07:52
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen aning, men jag tänker att om nu båda är ateister kan de haft en mer inofficiell lättsam tillställning där de "gift" sig och avlagt sina "löften" till varandra under de former dom två tyckte kändes passande. Därefter använt sig av Lena i syfte att endast legalisera äktenskapet. I så fall är det fullt förståeligt att dom anser det sk inofficiella datumet som sin bröllopsdag.

Förstår ni hur jag menar?

Nej det är svårt att förstå hur du menar.

Eftersom uppgiften från folkbokföringen visar att deras legaliserade äktenskap ägde rum den 22 augusti 2008 med LW som vigselförrättare vid detta tillfälle, men att någon av makarna, enligt tråduppgift, på sociala medier satt upp att de vigdes (eller dylik ceremoniell handling) den 14 maj 2010.

Dvs. LW vigde dem ju i så fall innan det.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-08-30 kl. 08:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in