2019-08-30, 06:46
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kronhorkuken
Jag förstår faktiskt inte varför Malmö FF hela tiden utropas som Sveriges i särklass mäktigaste klubb? Om vi till exempel kollar på IFK Göteborgs två guld i Uefa Cupen, en Cup där Malmö har varit i final en gång.

Varför läggs det mesta av fokuset på Allsvenska titlar och Svenska Cupen?

Man kan se detta på 2 sätt!

*Malmö FF är enda svenska klubb som har två stjärnor (20 guld)
*IFK Göteborg är enda svenska klubb som vunnit Uefa Cupen (2 ggr)

OBS! Jag håller inte på något av lagen, jag är ingen fotbollsfantast heller.
Men jag har hela tiden lagt märke till hur ofta Malmö benämns som den största klubben i Sverige. Det tycker jag att man kan diskutera, så vad tycker just du?

Uefa-cupen är inte samma sak som Europa-cupen, MFF har varit i final i den största turneringen och jag var på plats.
Göteborg har vunnit cupen för dom som inte vann. 😉
Citera
2019-08-30, 07:52
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Malmö FF gick vidare i EL.

.

Malmö FF har spelat final i den största internationella cupen. Där de allra bästa lagen spelar. Inte näst bäst, eller tredje bäst...

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Uefa-cupen är inte samma sak som Europa-cupen, MFF har varit i final i den största turneringen och jag var på plats.
Göteborg har vunnit cupen för dom som inte vann. 😉

Exakt, MFF blev första förlorare i Europacupen 1979.
Citera
2019-08-30, 16:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Exakt, MFF blev första förlorare i Europacupen 1979.
Gråt inte över att MFF är det enda svenska laget som nått så högt.
Göteborgs framgångar är grymt bra och vinst är något stort men det är dock i en b-turnering.

För övrigt så är jag stuggranne med en av dom gamla hjältarna från den gamla goda tiden för IFK.
Citera
2019-08-30, 17:04
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Gråt inte över att MFF är det enda svenska laget som nått så högt.
Göteborgs framgångar är grymt bra och vinst är något stort men det är dock i en b-turnering.

För övrigt så är jag stuggranne med en av dom gamla hjältarna från den gamla goda tiden för IFK.

Ett svenskt lag har vunnit en internationell cup-titel två gånger, ett lag har vunnit sin CL-grupp, det handlar om att vinna, inte komma tvåa.

Ok, MFF gick i går alltså vidare i en B-turnering, då vet vi.
Citera
2019-08-30, 17:09
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ok, MFF gick i går alltså vidare i en B-turnering, då vet vi.
Menar du nu?
Jag är inte insatt alls hur det går för dom svenska lagen.
Men om dom gått igenom vidare i EL så är svaret ja.

Varför jag var på plats när MFF spelade final var inte för att jag höll på dom utan att jag var på plats i München den dagen.

Men att du har svårt att förstå att Uefa-cupen var en turnering för dom som inte vann sin inhemska liga det bekymrar mig eftersom du ska vara en så kallad expert eftersom du är moderator.
Senast redigerad av cyberkalle 2019-08-30 kl. 17:12.
Citera
2019-08-30, 17:20
Medlem
Vanstertrollets avatar
Att som Göteborg ta sig till kvartsfinal genom att vinna en grupp med Barcelona och Man United på 90-talet skulle jag bedöma som en betydligt större prestation än att ta sig till final på 70-talet. Det var betydligt svårare för svenska klubblag att hävda sig på 90-talet när fotbollen gått framåt otroligt mycket. På 70-talet var proffsfotbollen i mångt och mycket fortfarande för amatörer. När Göteborg hävdade sig i CL va det precis i skarven kring Bosmandomen som skulle komma att rita om fotbollskartan. Det va en helt annan sport.
Citera
2019-08-30, 21:50
Medlem
Oerhört märkligt sett att resonera av många när det gäller MFF. Självklart kan inte seriesegrar räknas som någon som helst "titel" när det fanns ett efterföljande slutspel. Alla lag genomför säsongerna utifrån de förutsättningar som gäller och när förutsättningarna var att först ta sig till slutspel och därefter väl i slutspel vara formtoppade, så fanns där naturligtvis lag som inte levererade optimalt i själva seriespelet. Är förresten precis likadant i ishockey. En serieseger i Elitserien är värd noll. Det är slutspelet som gäller. Och likadant har det varit de säsonger där Allsvenskan avgjorts efter slutspel. Vem som vann serien är ointressant och ingen merit.

Nu är ju den diskussionen inte längre relevant när det gäller svaret på frågan "mesta mästare", men ovan bör ändå påpekas.

När det gäller bästa prestation så måste Blåvitts första UEFA-cupguld rankas högst. En svår turnering med massor av bra lag, till skillnad från Europacupen som förr ofta höll lägre klass än UEFA-cupen pga att där enbart spelade ett lag per stark nation. Att vinna UEFA-cupen just det året Blåvitt vann första gången var helt enkelt svårare. Däremot kan man ranka ner andra guldet eftersom det den gången blev en betydligt enklare väg pga diverse flyt i lottningar etc. Då var vinsten i just nämnda CL-gruppspel nog en större prestation, faktiskt. MFF:s relativt enkla väg till den där finalplatsen i Europacupen får rankas trea ihop med Blåvitt andra UEFA-guld. Ungefär så.

1. Blåvitt Guld UEFA-cupen 1982
2. Blåvitt gruppseger CL 1995
3. MFF final Europacupen 1979 samt Blåvitt Guld UEFA-cupen 1987.

men på själva frågan "mesta mästare" är svaret alltså:
1. MFF 20
2. Blåvitt 18

och för den som vill blanda ihop både seriesegrar och SM-Guld:
1. Blåvitt och MFF, båda 23
(notera att Blåvitt vann "Svenska Serien" 5 ggr på 1910-talet, enligt "MFF-logik" måste dessa räknas som "guld" trots att SM-Guldet även dessa år delades ut via utslagsturnering)
Senast redigerad av Burkgurka 2019-08-30 kl. 22:05.
Citera
2019-08-30, 23:08
Medlem
Malmö FF har vunnit Allsvenskan 23 gånger, näst bästa lag har vunnit 13 gånger.

Malmö FF har varit i final i den främsta cupen, där alla mästare deltog, en gång. Inget annat lag har varit ens nära.

Man kan dilla om olika cuper, men det känns som att många glömmer cupvinnarcupen. För UEFA-cupen var inte en b-cup, utan en de facto c-cup. Självklart rankades cupvinnarcupen före UEFA-cupen.
Senast redigerad av Brille68 2019-08-30 kl. 23:11.
Citera
2019-08-30, 23:49
Medlem
Citat:

Malmö FF har varit i final i den främsta cupen, där alla mästare deltog, en gång. Inget annat lag har varit ens nära.

Man kan dilla om olika cuper, men det känns som att många glömmer cupvinnarcupen. För UEFA-cupen var inte en b-cup, utan en de facto c-cup. Självklart rankades cupvinnarcupen före UEFA-cupen.
Inte bara har Malmö FF vunnit Allsvenskan 23 gånger, medan IFK Göteborg endast gjort det 13 gånger, utan de har gjort det på färre spelade säsonger. Malmö FF dominerar Allsvenskan totalt.

23 segrar och 14 andraplatser i Allsvenskan. IFK Göteborg har 13 segrar och 13 andraplatser på fler säsonger…

När det gäller Svenska Cupen har Malmö FF 14 titlar medan IFK Göteborg har 7.

Och internationellt vill många jämföra Europacupen med UEFA-Cupen. En Cup där endast mästare deltog, med en cup där mästare och cupmästare inte deltog.

Detta är anledningen till att Malmö FF är det enda svenska laget som deltar i Europa. De andra ljuger för sig själv och klappar sig på ryggen utan giltig anledning.

Malmö FFs dominans är total, och har alltid varit giltig. De var svaga under 1990-talet och början av 2000-talet. Och därför tror många skribenter här att det på något vis är giltigt historiskt.

Jag är inte ledsen att krossa er illusion. Men detta är statistik och fakta. Som dessutom stöds av hur verkligheten ser ut idag.
Citera
2019-08-30, 23:50
Medlem
Andy.Solas19s avatar
Citat:

IFK Göteborg åkte ut i semifinal mot Barcelona på straffar 1986, det är inte ens nära menar du?
Citera
2019-08-30, 23:50
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:

Vadå inte ens nära? Göteborg va i semifinal 1986 och blev utslagna av ett fuskande Barcelona. Men 80-talet va också precis som 70-talet ganska mycket amatörfotboll. Gå och lägg dig din jävla Italiensopa.
Citera
2019-08-31, 00:00
Moderator
vfs avatar
Citat:

.

Är du totalt jävla blåst, IFK gick till semifinal i Europacupen 86 och vann första matchen med 3-0
mot Barcelona åkte på straffar borta. IFK har för övrigt vunnit två gånger mot Barcelona.
Men visst, att förlora mot Nottingham Forest är så klart en större merit.............
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in