2015-09-07, 23:45
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
SM-gulden 1908, 1910 och 1918 var, just det, SM-GULD! Seriesegrar i alla ära, men jag skulle nog påstå att det är mer logiskt att vi (precis som resten av den befolkningen) räknar SM-gulden före 1925 än att vi räknar seriesegrar på 1980-talet. Alla var medvetna om att det var slutspelet som gällde då och om ett lag väl hade säkrat sin plats bland topp 4 så vilade man gärna spelare för att spara dem till viktiga Europamatcher samt slutspelet.

Det är också lite intressant att intresset för seriesegrarna verkar ha vuxit med åren för MFF:arna. 1986 kom det hela 3 571 personer till Malmö Stadion när MFF säkrade seriesegern, men när det SM-guldet säkrades kom det helt plötsligt 16 818 till Stadion, så trots att SM-guld och serieseger ungefär är lika viktigt som kom det nästan 5 ggr så mycket folk när det stod SM-guld på spel, undra varför...
Vilket politikersvar. Ingen har påstått att seriesegrar är i paritet med SM-guld.

Det enda du gör med det inlägget är att bekräfta mitt andra stycke.
Citera
2015-09-08, 00:32
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Snälla, du resonerar som ett 12-åring. Det är FAKTA att SM-gulden har utdelats sedan 1896, först genom slutspel, sedan Allsvenskan, sedan slutspel igen och sedan Allsvenskan igen. Alla var medvetna om det. Det är ju inte direkt så att några gubbar på 1980-talet som bestämde sig att räkna turneringarna före 1925 som SM-turneringar. Och att du är oerhört dåligt påläst bevisas när skriver "När t.ex. endast Stockholmslag och Göteborgslag fick spela". NEJ, det var inte bara lag som Stockholm och Göteborg som fick delta, utan lag från i princip hela landet. 1908 slog IFK Göteborg ut följande lag: IFK Eskilstuna, Malmö BoIS, IK Sleipner och IFK Uppsala. OJ, vad många lag från Stockholm och Göteborg, va!

Jag tror du missuppfattar min poäng. Jag förnekar inte att ni har vunnit SM-guld i början av 1900-talet. Jag menar att de tidiga SM-gulden knappast kan väga speciellt tungt om man ska värdera ett lags totala meriter.

De första åren var det bara två lag som gjorde upp (endast Göteborgslag och Stockholmslag), på lätt godtyckliga grunder. Oftast i samband med nåt annat idrottsarrangemang, typ friidrott.

AIK "vann" t.ex. sitt andra SM-guld 1901 pga att man inte hann med att spela matchen, så det andra laget som deltog i hela turneringen (Örgryte) lämnade WO för att spelarna skulle kunna komma hem i tid. Tung jävla merit.
Citera
2015-09-19, 10:29
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Jag tror du missuppfattar min poäng. Jag förnekar inte att ni har vunnit SM-guld i början av 1900-talet. Jag menar att de tidiga SM-gulden knappast kan väga speciellt tungt om man ska värdera ett lags totala meriter.
Jaha, varför inte det då?

IFK Göteborg har under alla de år vi tagit SM-guld deltagit i turneringar där lag från hela Sverige spelat och dessa guld är givetvis lika rättmätiga som alla andra SM-guld som tagits i turneringar där lag från hela Sverige deltagit. Meriten står i relation till dåtidens bästa svenska motstånd.
Citera
2016-11-04, 20:14
Medlem
Pallestroms avatar
Kan det ens bli en diskussion i detta ämnet?
Alla vet väl vem mesta mästarna är?
Citera
2016-11-04, 20:33
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Kan det ens bli en diskussion i detta ämnet?
Alla vet väl vem mesta mästarna är?

Du kan ju titta på när tråden är gjord samt när senaste inlägget är postat eventuellt.
Citera
2016-11-14, 13:34
Medlem
Bobs1910s avatar
Då var väl saken utagerad, antar jag? Även de mest inbitna änglarna i matematikens förlorade stad måste ju ha kommit ikapp verkligheten nu och insett fakta.
Citera
2016-11-14, 15:39
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobs1910
Då var väl saken utagerad, antar jag? Även de mest inbitna änglarna i matematikens förlorade stad måste ju ha kommit ikapp verkligheten nu och insett fakta.

Det råder väl konsensus om vilka som är mesta mästarna för tillfället, tråden startades förra året och då såg det annorlunda ut.

Välkommen till fotbollsforumet för övrigt.
Citera
2016-11-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobs1910
Precis som ni insåg fakta när de stod 18–17 till oss?
Citera
2019-08-29, 14:45
Medlem
Jag förstår faktiskt inte varför Malmö FF hela tiden utropas som Sveriges i särklass mäktigaste klubb? Om vi till exempel kollar på IFK Göteborgs två guld i Uefa Cupen, en Cup där Malmö har varit i final en gång.

Varför läggs det mesta av fokuset på Allsvenska titlar och Svenska Cupen?

Man kan se detta på 2 sätt!

*Malmö FF är enda svenska klubb som har två stjärnor (20 guld)
*IFK Göteborg är enda svenska klubb som vunnit Uefa Cupen (2 ggr)

OBS! Jag håller inte på något av lagen, jag är ingen fotbollsfantast heller.
Men jag har hela tiden lagt märke till hur ofta Malmö benämns som den största klubben i Sverige. Det tycker jag att man kan diskutera, så vad tycker just du?
Citera
2019-08-29, 16:09
Medlem
Jaxxxs avatar
Inhemska titlar går alltid först i min bok.
Därför jag räknar United före Liverpool i England o Juve framför Milan i Italien.
Trots betydligt färre europatitlar.
Mina 5 öre.
Citera
2019-08-29, 23:22
Avslutad
Det var Juventus som började med en stjärna på tröjan efter tio ligatitlar. Resten härmade och följde efter.

Lo Stile Juve!
Citera
2019-08-29, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karnaada
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/ifkgoteborg/article18658529.ab

I en artikel idag påstår Malmö FF att klubben har 20 guld genom att ha två stärnor på sinas tröjor.
(En stärna signalerar 10 ligatitlar)

IFK Göteborg hånar Malmö FF genom att påpeka att Malmö inte kan räkna. IFK Göteborg har 18 guld.

Vilken klubb har rätt?

Malmö FF gick vidare i EL.

Har 23 allsvenska segrar. Näst bäst har 13...

Malmö FF har spelat final i den största internationella cupen. Där de allra bästa lagen spelar. Inte näst bäst, eller tredje bäst...
Senast redigerad av Brille68 2019-08-29 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in