2019-08-29, 23:03
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det finns människor som köper gamla sedlar och tvättar dessa. Nog för att växelkursen blir cirka 1:1000 (d.v.s. 60 mille blir 60 000), en siffra tagen direkt från röven … men nog finns det folk allt som gör sådana byten. Danmark har fortfarande, liksom Sverige har, inlämning och utbyte av gamla pengar till nya pengar (även 2kronan i Sverige är bytbar till 2 kronor, fastän värdet på gamla tvåkronor överstiger två kronor.). Skulle vilja se en person komma med 1 miljon i gamla sedlar och kräva att dessa konverteras. Vill minnas att en person fick sin bortgångna pappas arv (200 000 - någonting) beslagtaget tills ursprung getts, dessa pengar fick dock ägaren efter en viss tid.

Blir knepigt att tvätta enligt riksbankens regler.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
Citera
2019-08-29, 23:04
Medlem
Otursmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Mammans bröder är helt vanliga killar, duktiga säljare och företagare och han ena sysslar även med aktier och har lyckats väldigt bra där. Han har även köpt ett penthouse på högsta våningen i någon nyproduktion som håller på att byggas i den nya hamnen bredvid västra hamnen. , jag har jobbat med 2 av dom. Inga kriminella typer överhuvudtaget.

Ok vad har bröderna för utbildning?
Citera
2019-08-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Ok vad har bröderna för utbildning?

Ingen aning, men som försäljare behöver man ingen utbildning för att tjäna massa pengar.
Citera
2019-08-29, 23:06
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Blir knepigt att tvätta enligt riksbankens regler.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/
Det finns inga spärrar hos vissa individer, får du chansen att erhålla 100 000 för en summa av 1000kr (hävstång 1000x) så tar du den, om du är gambler. Därtill, med rätt kontakter så kan du få intyg et c. et c. som styrker att pengar tagits ut.

Jag själv har sparade uttagskvitton på över 100 000 i kontant över en längre tid. Varför jag valt att spara dessa kan riksbanken skita i. Det har varit cirkulation på sedlarna, absolut. Och ja, jag är medveten om att jag skulle bli misstänkt och utredd om jag kommer in med 100 000 sedlar öronmärkta från ett stort rån, men för 1000 skulle det gå vägen.

Edit: därtill, så är det väl danska banken man ska vända sig till, om det är danska pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Måste kunna redogöra för vart degen kommer ifrån med kvitton kontoutdrag varför de inte använts växlats in medan de ännu var giltiga.

Måste skickas in och erhålles ej i retur om de inte byts ut.

Låter inte som en god affär att försöka. Företag får inte växla in dem.

Verkar som om alla vägar är stängda.
Repeterar vad jag sade, din dönick: Det finns inte en gräns hos vissa individer. Därtill så är det danska pengar, din dönick. 1000:100000 skulle jag faktiskt satsa på, kaffepengar i sammanhange.
Senast redigerad av GoUoD 2019-08-29 kl. 23:18.
Citera
2019-08-29, 23:06
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Visst kan han släppas, men med tanke på att han är ägare till flyktbilen så lär han nog vara kvar ett tag. Sen så om de har gripit han med vapnet i sin besittning är han ju ändå kvar.

Han sitter en vecka på skäligen för bilen, men det finns inget från hus’isen (enligt adv) utan vapnet fanns i den brända bilen. Han släpps senast vid nästa häktesförhandling om 7 dagar.
Citera
2019-08-29, 23:07
Medlem
Otursmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Ingen aning, men som försäljare behöver man ingen utbildning för att tjäna massa pengar.

Ok.

Men de kanske har fifflat med något?

Tex lovat att tvätta pengar åt kriminella eller liknande. Typ investera i min projekt och få x gånger tillbaks via avkastning?

Men kanske allt gick snett och deras syster fick betala för priset?
Citera
2019-08-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
4. Malmöpolisen = ouppklarat om så en färdig FUP från gud skulle trilla ner framför polishuset.

Kan man som välkänd våldsgalning springa runt i centrala Malmö påtänd som en gris med en fulladdad AK47:a utan att ens torska på ringa narkotika är ribban satt.

Lite OT;
Fast i ärlighetens namn beror inte det på Malmöpolisen utan på sjukt verklighetsfrånvända domare som friade på en riktig lökig nödvärnsinvändning.
Citera
2019-08-29, 23:09
Medlem
T34Panzers avatar
Svensk - skånsk/malmöitisk ordbok:

KRULLIGT = KRYLLIGT
Citera
2019-08-29, 23:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Han sitter en vecka på skäligen för bilen, men det finns inget från hus’isen (enligt adv) utan vapnet fanns i den brända bilen. Han släpps senast vid nästa häktesförhandling om 7 dagar.

Och sen tar det inte lång tid förrän han är DÖD...
Citera
2019-08-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otursmannen
Ok.

Men de kanske har fifflat med något?

Tex lovat att tvätta pengar åt kriminella eller liknande. Typ investera i min projekt och fp tillbaks bra avkastning?

Men kanske allt gick snett och deras syster fick betala för priset?

Nej det tror jag inte, väldigt långsökt. Dessa iranier är väldigt smarta. Framförallt när man är en duktig säljare och fakturerar 500k varje månad finns det ingen anledning att fiffla. Jag till exempel hade en årsinkomst på ca 700 k och fakturera väldigt mycket. Jag var girig och fiffla med momsen och fick kuk av skatteverket.
Citera
2019-08-29, 23:11
Medlem
Donald.Tramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxbete
Lite OT;
Fast i ärlighetens namn beror inte det på Malmöpolisen utan på sjukt verklighetsfrånvända domare som friade på en riktig lökig nödvärnsinvändning.

Möjligt, men det står 50-1 i matchen gangster-Malmö mot polisen när det gäller gatuvåld.
Citera
2019-08-29, 23:12
Medlem
Citat:

Ok ja då ser det tunnare ut som du säger. Tack för förtydligandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in