2019-08-29, 21:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om inte annat så är detta en bra uppvisning i medias makt.

På samma sätt som media kan krossa personer kan media även lyfta upp personer till jesusnivåer. Allt hänger på hur man vinklar nyheter och vad man väljer att fokusera på.

Många SD-politiker vet ju vad som händer när media fokuserar på "fel" saker.

Exakt. Det har Greta verkligen bevisat. Media gjorde bort sig.
2019-08-29, 21:21
Medlem
Picamagpies avatar
Jag tycker inte det är så mycket Greta i dagspressen faktiskt. Man får scrolla långt ned i t.ex Expressen.
2019-08-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Jag tycker inte det är så mycket Greta i dagspressen faktiskt. Man får scrolla långt ned i t.ex Expressen.
Nej och det beror väl kanske på att dom vet inte vad dom ska tycka.
2019-08-29, 22:00
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Får se hur det går. Bara ett hundratal närmast sörjande som väntade. Förmodligen mest svenska journalister och en del svenskar boende i NY. Globalt fenomen var det ja. Vilken besvikelse.

Ändå så är New York City den folktätaste staden i hela USA med sina drygt 8,5 miljoner invånare. Kameramännen fick nog anstränga sig för att få till illusionen av mycket folk.

Undrar vad hela det här jippot kostar och vem som betalar?
2019-08-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ja, har du problem med det eller?
Nej, varför skulle jag ha problem med att en liten stad med vänsterstyre som rymmer drygt 0,02% av befolkningen i USA fattar det extremt betydelsefulla beslutet att deklarera "climate crisis"? Varför skulle någon intelligent människa ens lyfta på ett ögonbryn? Varför bry sig?
2019-08-29, 22:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, varför skulle jag ha problem med att en liten stad med vänsterstyre som rymmer drygt 0,02% av befolkningen i USA fattar det extremt betydelsefulla beslutet att deklarera "climate crisis"? Varför skulle någon intelligent människa ens lyfta på ett ögonbryn? Varför bry sig?
Du verkar så upprörd över att Greta påverkat deras politik i ärendet.
Ja, som att du har ett problem helt enkelt.
2019-08-29, 22:29
Medlem
Jofs avatar
Greta har bara inlett sin missionsresa, sin upplysningsturne, sin agitationeskapad.
Som en nutida S:t Birgitta.
Trots spott och spe drar hon oförtrutet vidare. Och möter hängivenhet och jubel i sin frälsargärning.
2019-08-29, 22:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Det som är löjligt är att använda din påhittade lista i en argumentation...

Nej. Det är standard att grovindela människor i dessa tre grupper när man (på enklast möjliga sätt) ska redovisa deras åsikter (för/emot något). Används överallt. T.ex:

Diagram - Svenska folkets åsikter om EU (från DN)

Det är visserligen en förenkling, men det är likväl oerhört vanligt. Fast detta känner du väl redan till? Känns ju nästan som om du försöker trolla med mig.

Tillägget "De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta." är givetvis mitt tillägg baserat på vad jag läst på t.ex nätet. Det rör sig om människor som är ganska eller väldigt starka i sin övertygelse och ändrar inte åsikt lätt. Ofta högermänniskor. En resa från höger --> mer vänster gör de inte i första taget. Greta uppfattas av dem som ett vänsterfenomen. Många av dem är klimatskeptiker/klimatförnekare. Inte alla dock.

Citat:
1.Varför heter en grupp "de som är för Greta" och den andra "De som är emot Greta. De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta.", ser du verkligen klarsynt på det här?

Ja. Se ovan.

Citat:
2. Finns det ingen grupp som är emot Greta men är öppna för att ändras?

Det här att dela upp människor i tre grupper är en grov förenkling. I verkligheten är det fråga om ett spektrum med åsikter. Det kommer alltså alltid att finnas folk på marginalen som kan hoppa mellan olika huvudåsikter. Men i stort är det som jag skrev ovan. Folk som starkt bestämt sig för något ändrar inte åsikt lättvindigt. De som är mer tveksamma kan givetvis byta åsikt.

Citat:
3. Finns det inget liknande grupp bland de positiva "de som är för Greta. De kommer alltid att vara för Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta."?

Nej. Positivt inställda människor ska informeras och uppmuntras till aktiviteter, eller till att övertyga andra. Hjälpa till på olika sätt, om de kan. De är aldrig irrelevanta för Greta.

Eller så kan du fråga dig så här. Är kärnväljare till ett parti irrelevanta för partiets partiledare?

Citat:
4.Vad med alla andra grupper som jag inte gett exempel på?

Jag vet inte. Varför är de inte med här heller?:

Diagram - Svenska folkets åsikter om EU (från DN)
2019-08-29, 22:33
Medlem
Citat:
Du verkar så upprörd över att Greta påverkat deras politik i ärendet.
Ja, som att du har ett problem helt enkelt.
Jag är mest road över att du ser det som betydelsefullt. Jag är även road över att så få kom för att välkomna ankomsten i NYC. Det ser mer och mer ut som att Greta™ är världsberömd i hela Sverige. Precis som mamma Malena, vars internationella karriär kan summeras på baksidan av ett frimärke. Det är den sanna anledningen till att flygresorna stoppades - hon fick inte längre några utlandsjobb.
2019-08-29, 22:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Greta har bara inlett sin missionsresa, sin upplysningsturne, sin agitationeskapad.
Som en nutida S:t Birgitta.
Trots spott och spe drar hon oförtrutet vidare. Och möter hängivenhet och jubel i sin frälsargärning.
Ska bli intressant när Greta kommer till de katolska länderna i syd.
Ända sedan påven fick audiens till Greta har jag sett hur vatikanen haft klimatkrisen högt upp på agendan, om inte högst.
Påven har ju nästan rippat Gretas retorik rakt av vad det gäller klimatet. Han har dessutom gått i täten att de vuxna måste börja ta tag i saken tillsammans med de unga, att göra det till en intergenerationell fråga. Som det gamla ordspråket säger, -Vi ärver inte planeten, vi lånar den från våra barn.
2019-08-29, 22:42
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag är mest road över att du ser det som betydelsefullt. Jag är även road över att så få kom för att välkomna ankomsten i NYC. Det ser mer och mer ut som att Greta™ är världsberömd i hela Sverige. Precis som mamma Malena, vars internationella karriär kan summeras på baksidan av ett frimärke. Det är den sanna anledningen till att flygresorna stoppades - hon fick inte längre några utlandsjobb.
Tyvärr har du fel i frågan, Jag vet utav erfarenhet att Greta var väldigt populär och har gjort stora genomslag världen över innan hon landsteg i Amerika. Du får ge dig ut i världen nån gång,
2019-08-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ska bli intressant när Greta kommer till de katolska länderna i syd.
Ända sedan påven fick audiens till Greta har jag sett hur vatikanen haft klimatkrisen högt upp på agendan, om inte högst.
Påven har ju nästan rippat Gretas retorik rakt av vad det gäller klimatet. Han har dessutom gått i täten att de vuxna måste börja ta tag i saken tillsammans med de unga, att göra det till en intergenerationell fråga. Som det gamla ordspråket säger, -Vi ärver inte planeten, vi lånar den från våra barn.
Förlåt, du trollade mig. Jag trodde att du var seriös, my bad, nu förstår jag att du bara skojar. Jag borde sett igenom det tidigare, men du var tvungen att ge mig något uppenbart för att jag skulle förstå.

"Ända sedan påven fick audiens till Greta..."

Helt underbar! Jag får skämmas för att jag inte tidigare förstod att du bara drev med oss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in