Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Det som är löjligt är att använda din påhittade lista i en argumentation...
Nej. Det är standard att grovindela människor i dessa tre grupper när man (på enklast möjliga sätt) ska redovisa deras åsikter (för/emot något). Används överallt. T.ex:
Diagram - Svenska folkets åsikter om EU (från DN)
Det är visserligen en förenkling, men det är likväl oerhört vanligt. Fast detta känner du väl redan till? Känns ju nästan som om du försöker trolla med mig.
Tillägget "
De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta." är givetvis mitt tillägg baserat på vad jag läst på t.ex nätet. Det rör sig om människor som är ganska eller väldigt starka i sin övertygelse och ändrar inte åsikt lätt. Ofta högermänniskor. En resa från höger --> mer vänster gör de inte i första taget. Greta uppfattas av dem som ett vänsterfenomen. Många av dem är klimatskeptiker/klimatförnekare. Inte alla dock.
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
1.Varför heter en grupp "de som är för Greta" och den andra "De som är emot Greta. De kommer alltid att vara emot Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta.", ser du verkligen klarsynt på det här?
Ja. Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
2. Finns det ingen grupp som är emot Greta men är öppna för att ändras?
Det här att dela upp människor i tre grupper är en grov förenkling. I verkligheten är det fråga om ett spektrum med åsikter. Det kommer alltså alltid att finnas folk på marginalen som kan hoppa mellan olika huvudåsikter. Men i stort är det som jag skrev ovan. Folk som starkt bestämt sig för något ändrar inte åsikt lättvindigt. De som är mer tveksamma kan givetvis byta åsikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
3. Finns det inget liknande grupp bland de positiva "de som är för Greta. De kommer alltid att vara för Greta vad hon än gör, så de är egentligen irrelevanta."?
Nej. Positivt inställda människor ska informeras och uppmuntras till aktiviteter, eller till att övertyga andra. Hjälpa till på olika sätt, om de kan. De är aldrig irrelevanta för Greta.
Eller så kan du fråga dig så här. Är kärnväljare till ett parti irrelevanta för partiets partiledare?
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
4.Vad med alla andra grupper som jag inte gett exempel på?
Jag vet inte. Varför är de inte med här heller?:
Diagram - Svenska folkets åsikter om EU (från DN)