2019-08-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, du kära SM! Det var en saga som hette duga det. Och helt plötsligt är SD är hjälten och allt.

Men hur var det nu? Vem är det som blev inplockad på Sannolika skäl häromdagen?

Du får skriva en bok! Jag lovar att köpa den bara för att du är så kul!

Mvh
/FS

Hahaha jag skrev så för att få ihop detaljer som vi faktiskt vet är fakta, som hänt tidigare under under måndagkvällen, skrik och skriklarm som inte riktigt stämt, och detta konstiga med HD huxflux intresse för att resa till USA trots gåva långt innan, och SD och LW plötsliga intresse för att ungås så mycket med varann när de ändå inte verkar gått tillbaka till varann, och LW plötsliga intresse att hänga med norgevännerna så de fick skjuta upp resan en dag, och just det magiska med mord och bröllop på samma datum som inte tyder på att något är välplanerat....precis som att SD skulle kontakta LW om mordet är välplanerat...

Så istället för att håna mig så kanske du kan spåna vidare om du har någon fantasi som kan vara till någon nytta..??
Eller så får någon annan användning av den mallen för att komma på hur det faktiskt gick till...gott så 😉👏
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
HD hämtades endast in till förhör. Vi vet inte alls om det stämmer att hon skrek. Någon postade i tråden att hon var likgiltig när de hämtade henne.
SD greps.

Fast det står ännu i media att hon anhölls som Skäligen misstänkt för mord. Det står inte att hon endast hämtades in till förhör.

Citat:
Inledningsvis togs ex-hustrun med till polisen för förhör. Efter dessa förhör beslutade åklagare Åsa Hilding att kvinnan skulle anhållas.

Citat:

Dessutom har örebropolisen under dagen genomfört en husrannsakan i kvinnans bostad.

https://www.vlt.se/artikel/ex-vasterasarens-fore-detta-hustru-anhallen-misstankt-for-hjarstamordet
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åklagare Åsa Hiding
Först fattade jag inte alls vad du menade, men nu gör jag det .

(Ingen släkting alltså, åtminstone inte "p g a" namnet)
Citera
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kan de ha blivit avlyssnade och man uppfattat det som att SD tänkte fly fältet eller liknande?
De har garanterat varit avlyssnade och SD kanske har sagt något i stil med att "jag kommer aldrig låta mig gripas, då tar jag livet av", det är tillräckligt. Eller så har det framkommit att han är kapabel att slå ihjäl någon med bollträ och då har han ett våldskapital som rättfärdigar det. Jag ställer mig bakom beslutet att använda Insattsstyrkan. Det handlar om att skydda de som finns i huset samt att ingen av poliserna kommer till skada.
Citera
2019-08-29, 14:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så sant, men jag hävdar, efter praktiska prov dessutom, att det är i det närmaste omöjligt att skrika så pass under en attack. Även om jag/vi inte var i direkt dödsångest, så var det i det närmaste omöjligt att skrika.

Betänk även att mördaren vill tysta sitt offer då fort som möjligt.

Om båda sitter för mord, så finns indikationer att båda varit på platsen. Då är det nog HD som skrikit när hon bevittnat mordet.

Hennes svar på frågan ”Kan SD ha gjort det?” var ”Absolut inte, finns inte på världskartan”, väldigt bestämt.
Skulle hon inte sett och vetat kanske svaret hade varit mer ”Nej, han är inte sån, det har jag svårt att tro” o.s.v.

Citat:
Säger väl inget att LW var helt tyst?
Säger inte heller att det inte är LW som skriker hela tiden, jag säger att det är dels svårt att göra det under en attack.

Sett och hört flera gånger när en man grips och hans kvinnliga partner skriker nått så oerhört vid sidan om.

Ett scenario är att alla tre är på plats. LW skriker och när SD fått tyst på henne så skriker HD.

Prova själv att skrika ALLT vad ni kan under en minut och känn efter hur mycket kraft ni har kvar. Värre än springa 400m!

Då är du igång igen. Om du stiger ur din bubbla lite och lyfter blicken ut i verkligheten istället, så förstår du nog att där ute i verkligheten existerar det fullt av mordfall där offret skrikit under lång tid och panikartat innan de avlidit. Nu senast i fallet med VD:n som mördade en kvinna och, precis som i detta fall, negligerades hennes skrik av polis när dessa ringdes in. 2 timmar dröjde innan polis kom till platsen..

Så. Du kan ju tycka vad du vill, men du verkar inte veta mycket om verkligheten där ute uppenbarligen. Jag tror heller inte att du vet hur förloppet var vid planket, för jag tror inte du var där på plats. Jag märker att det verkar vara väldigt viktigt för dig att få det att se ut som att förloppet inte kan ha varit utdraget. Det väcker obehagliga tankar i mig om att du bygger dina teorier på vad SD och/eller HD har sagt till dig när de har försökt skapa omständigheter som passar bra för båda/någon av dom.

Att du kan vara en av alla dessa spelpjäser i spelet de spelat för att försöka få det att verka orimligt att just de två, eller någon av dom, ska ha kunnat utföra mordet på Lena, tycker jag du bör beakta ordentligt. I just det här specifika ämnet vi pratar om nu (själva mordutförandet), så syftar jag då både på försök från MGM att tillintetgöra bevisningen i form av Dalaan och hans sambos vittnesuppgifter, men även försöken att tillintetgöra de uppgifter gällande de tidsramar som utredarna fått fram gällande mordet.
Citera
2019-08-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ska vi dra detta igen???? Läs på!

Tycker det är DU som ska läsa på som hela tiden förskönar bilden...öppna dina ögon...👀
Citera
2019-08-29, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
LW:s digitala kontakter med omvärlden tycks ha pågått normalt fram till ca 23:20.

Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Med det kraftiga våldet mot huvudet som vi iofs inte vet om det stämmer...men är det sant så är det möjligt...

Skriken började enligt daalans 23.30.
SD hade sista kontakt med LW 23.34.

Ponera att de stod vid planket och HD blev i sista stund rädd och skrek för full hals för att stoppa honom men SD ringde ändå LW och bad henne komma ut och de fortsatte sen enligt planerna?
Då stämmer skriken 23.30. Fast det inte var LW först. Hon skrek säkert också förstås..

Strof skriver att den sista digitala kontakten var vid 23.20.
Någon tidpunkt för SDs sista kontakt har jag inte sett?
Senast redigerad av notknapparen 2019-08-29 kl. 14:43.
Citera
2019-08-29, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Det fetade är felaktigt, däremot skrev JM 22:34.

Tack för den uppgiften!

Kanske SmartaMarta har blandat ihop korten.

Jag håller mig till era uppgifter, och det vi fått vet sedan tidigare.
Tror också på Strofs uppgift i nuläget.
Citera
2019-08-29, 14:09
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Fast det står ännu i media att hon anhölls som Skäligen misstänkt för mord. Det står inte att hon endast hämtades in till förhör.

https://www.vlt.se/artikel/ex-vasterasarens-fore-detta-hustru-anhallen-misstankt-for-hjarstamordet
Vi gick ju igenom det i några inlägg tidigare, men vi tar det igen.
Alla oavsett misstankegrad grips, eller om du så vill hämtas till förhör. Väl på förhöret kan du delsges misstanke om ett brott. Om så är fallet ska åklagaren besluta om du ska anhållas på den lägre graden, skäligen misstänkt, eller på den högre, på sannolika skäl. I Sverige finns fyra grader av misstanke.
1. Kan misstänkas
2. Skäligen misstänkt
3. På sannolika skäl misstänkt
4. Tillräckliga skäl för åtal
Citera
2019-08-29, 14:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
HD hämtades in till förhör (och anhölls efter förhöret) , till skillnad från SD som greps på sannolika skäl misstänkt för mord.

Enligt uppgift hade de även tidigare sökt SD utan framgång.
Då kanske det inte är läge att ringa på dörren och vänta på att han ska öppna.
De kanske hade indikationer på att något var på gång?

Håller med om att det måste varit traumatiskt för barnen om de nu var hos SD, de har lidit tillräckligt.
Men eftersom vi inte vet vad som föranledde ett gripande av insatsstyrkan så tycker jag inte man ska utgå ifrån att det var ett fel som begicks. Eller att det var onödigt!

Det fetade: Det är en uppgift jag endast sett JM utala. Finns det medieuppgifter på det?
Citera
2019-08-29, 14:11
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
De har garanterat varit avlyssnade och SD kanske har sagt något i stil med att "jag kommer aldrig låta mig gripas, då tar jag livet av", det är tillräckligt. Eller så har det framkommit att han är kapabel att slå ihjäl någon med bollträ och då har han ett våldskapital som rättfärdigar det. Jag ställer mig bakom beslutet att använda Insatsstyrkan. Det handlar om att skydda de som finns i huset samt att ingen av poliserna kommer till skada.

Jag med. Jag är övertygad om att de hade fullgoda skäl för det som de gjorde.
Citera
2019-08-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Tycker det är DU som ska läsa på som hela tiden förskönar bilden...öppna dina ögon...👀
Vart står det om baseballträ och att det är LW:s?

Det var ett exempel/diskusion på bevisföring. Att det kan vara saker som saknas som kan vara ett bevis, och då sa jag exemplet "Om LW alltid hade ett baseballträ innanför dörren och nu är det borta, så är det en typ av bevis i en händelsekedja".

ETT EXEMPEL!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in