2019-08-17, 21:58
Medlem
Hej,
Om man blir underkänd på hörseltesterna vid mönstringen får man mönstra igen då någon annan gång eller är det kört då?
Citera
2019-08-21, 20:02
Medlem
saltopihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxpabesok
Hej,
Om man blir underkänd på hörseltesterna vid mönstringen får man mönstra igen då någon annan gång eller är det kört då?

Kommer du ha fått bättre hörsel till nästa gång?
Citera
2019-08-29, 13:57
Medlem
Machiavellys avatar
Angående cykeltestet:
Hur många kilowatt måste man konstant ligga på, på ett ungefär? På gymmet klarar jag max 5 minuter med en konstant energiproduktion på 150-160kw.
Citera
2019-08-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Angående cykeltestet:
Hur många kilowatt måste man konstant ligga på, på ett ungefär? På gymmet klarar jag max 5 minuter med en konstant energiproduktion på 150-160kw.

Du behöver anmäla dig till svenska landslaget. Har du inte deras kontaktadress kan du börja med att sätta lite världsrekord så kommer de i stället att ta kontakt med dig.

En hygglig cyklist (inte elit) kan köra 300+ W i en eller flera timmar och lekspurta en bra bit över 1 kW. 150-160 kW motsvarar runt 200 kusar så du orkar alltså koppla bogserlina från cykel till en Volvo V70 och sedan glatt cykla upp bilen i 200 km/h.
Citera
2019-09-02, 16:48
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Du behöver anmäla dig till svenska landslaget. Har du inte deras kontaktadress kan du börja med att sätta lite världsrekord så kommer de i stället att ta kontakt med dig.

En hygglig cyklist (inte elit) kan köra 300+ W i en eller flera timmar och lekspurta en bra bit över 1 kW. 150-160 kW motsvarar runt 200 kusar så du orkar alltså koppla bogserlina från cykel till en Volvo V70 och sedan glatt cykla upp bilen i 200 km/h.

Jag menade självklart WATT. Och inte KW. Kan du svara på min fråga nu?
Citera
2019-09-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag menade självklart WATT. Och inte KW. Kan du svara på min fråga nu?

Indirekt gjorde jag det. 150 W i 5 minuter är rätt lite. Du borde klara 20-30 minuter på den belastningen där pulsen går upp och sedan hamnar på en platå, dvs att du inte drar på dig mjölksyra.
Citera
2019-09-03, 02:53
Medlem
Är det någon här som vet hur många som klarar av mönstringen? D.v.s. hur stor del av alla som blir kallad blir godkänd på mönstringen och får göra lumpen. Min kompis hävdar att endast ca 30% av de som mönstrar blir godkänd men det vore ju absurt om det stämmer. Har googlat men hittar inget om detta. Jag ska mönstra nu i höst och är därför väldigt nyfiken.
Citera
2019-09-03, 20:42
Medlem
Har börjat fundera den senaste tiden på att göra GMU då jag har en släkting som rekommenderar det starkt. Har alltid gillat att resa och lära mig nya kulturformer, därför har jag även börjat fundera på utlandstjänstgöring. Jag har sett en del intervjuer med personer som befunnit eller befinner sig på utlandstjänstgöring. Min uppfattning är att det är extremt mycket Jägarsoldater som gör utlandstjänst, hade det varit en bra utbildning om jag vill åka utomlands i militär tjänst? Om jag nu skulle göra GMU, vilka andra befattningar än jägarsoldatsutbildningen hade då skapat möjligheten att göra utlandstjänstgöring?
Citera
2019-09-04, 00:32
Medlem
Hej.
Mönstrade den 2/9. 9 inskriv, 8 kondition och 8 styrka. På något jävla vänster lyckades jag dock fucka up psyk intervjun (möjligen ansträngde jag mig för mycket för att framstå som genuin) och drog till med en femma på båda delarna. Får därför göra en kompleterande mönstring för cybersoldat i första hand (ngt varenda jävel med teknikintresse och bra inskriv verkar tas ut till). Till saken hör dock att mitt andrahandsval var amfibiesoldat. Som jag uppfattat det är amfibiesoldat något mer krävande än vanlig skytte och mitt dåliga psyk resultat skulle kunna skjuta den drömmen i sank. Fanns mycket lite info om exakta krav för tjänsten på nätet så vände mig till denhär tråden. Om någon som gått Amf eller på annat sätt har info om vad som krävs på psyk för tjänsten skulle kunna dela med sig av den infon skulle jag vara evigt tacksam.
Citera
2019-09-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudonym23
Är det någon här som vet hur många som klarar av mönstringen? D.v.s. hur stor del av alla som blir kallad blir godkänd på mönstringen och får göra lumpen. Min kompis hävdar att endast ca 30% av de som mönstrar blir godkänd men det vore ju absurt om det stämmer. Har googlat men hittar inget om detta. Jag ska mönstra nu i höst och är därför väldigt nyfiken.

Tror den jag prata med sa att 1/3 var lämplig. Var chockad jag med men med tanke på att de vill ha typ 5000 och tar ut 15000 så verkar det ju logiskt.
Citera
2019-09-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KGB-
Har börjat fundera den senaste tiden på att göra GMU då jag har en släkting som rekommenderar det starkt. Har alltid gillat att resa och lära mig nya kulturformer, därför har jag även börjat fundera på utlandstjänstgöring. Jag har sett en del intervjuer med personer som befunnit eller befinner sig på utlandstjänstgöring. Min uppfattning är att det är extremt mycket Jägarsoldater som gör utlandstjänst, hade det varit en bra utbildning om jag vill åka utomlands i militär tjänst? Om jag nu skulle göra GMU, vilka andra befattningar än jägarsoldatsutbildningen hade då skapat möjligheten att göra utlandstjänstgöring?

Du skulle kunna testa som samband/ledningssoldat. Det behövs alltid till utlandstjänstgöringen.
Citera
2019-09-07, 13:14
Medlem
Hej, Jag såg att Trängregementet, Ledningsregementet och Luftvärnsregementet utbildar Motorcykelordonnanser. Vad gör dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in