Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Från vart? Du inser väl att det är skillnad på utsläppen att flyga från Tyskland till Frankrike kontra Tyskland till USA, eller?
De har ett stort team. Jag vet inte var alla bor och hur ofta de reser. Men det var i alla fall Boris argument. De hade flugit ändå. Troligen kortare resor, men kanske fler resor istället?
Citat:
Ursprungligen postat av
smultronkungen2
Med tanke på att Greta valde att resa med detta båtgänget kan jag inte skilja på dom då jag bemötte leha som påstod att hon reste miljövänligt.
Se där vi håller med varandra. När vi nu konstaterat att resan ska ses som ett försök att dra till sig uppmärksamhet på miljöns bekostnad kan man förstå att folk ifrågasätter det iom att hon trots allt är ansiktet utåt för att rädda klimatet.
Om personal ur teamet hade flugit ändå så spelar det kanske ingen roll för miljön. Fast omöjligt att säga innan man vet hur mycket de hade flugit annars. De har ett stort team.
Dock här måste man bestämma vad man är ute efter. För oavsett vad Greta gör så får hon kritik:
Ressätt: Hon flyger över.
Argument mot: Det skickar en signal till alla att det är ok att flyga. Och hennes största motståndare ropar: "Hon hycklar! När det passar så flyger hon!"
Ressätt: Hon åker lastfartyg.
Argument mot: "Vet hon inte hur mycket CO2 ett fartyg släpper under en tur över Atlanten? Vet hon inte hur miljöovänliga lastfartyg är?"
Ressätt: Hon seglar.
Argument mot: "Visserligen är själva resan CO2-fri, men besättningen måste minsann flyga för att köra tillbaka båten!"
Det är helt omöjligt för henne att ta sig över Atlanten utan att lämna CO2-avtryck eller utan att få kritik och argument mot. Så denna bit kan hon helt bortse ifrån. Det existerar inget sätt.
Hennes motståndare kommer alltid att hitta argument. Man kan ju tycka ett en tom flygstol eller en hytt i en lastfartyg som ändå ska över Atlanten ger ett litet avtryck, men hennes motståndare kommer då att koncentrera sig på hur mycket CO2 som
hela farkosten släpper under hela resan. De anpassar sina argument efter situationen.
Istället får hon titta på andra bitar. En symbolisk resa som ger mycket uppmärksamhet och därmed gynnar hennes kamp (hon är ju en informatör och då är det viktigt med PR)? Samtidigt som hon får kul och får segla över Atlanten med en prins? Ja, självklart. Det självklara valet.
Greta valde helt rätt.