Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
Lögnare är du och dina gelikar! Jag svär vid min herre och Gud att jag har lagt fram bevis men du och dina gelikar vägrar att se och jag lovar vid min herre och Gud att jag hade specifikt och väldigt detaljerat OCH långtgående hade förklarat ämnet för dig OM jag hade en uns av övertygelse om att du och dina gelikar är kapabla till att förstå. Jag VET att ni inte kommer förstå. Därför slösar jag inte min tid. Jag lämnar dig en fråga som jag är övertygad om att du inte kommer greppa men upprepa detta för dig själv tills du förstår och när du har förstått återkom med din Aha-upplevelse.
Det existerar ett gigantiskt rum och nåt som vi kallar tid. Inget i och av detta har medvetande så som vi känner medvetande. Du har alltså ett gigantiskt rum så kallat universum och linjär tid dvs rörelser som sker linjärt igår var stolen där idag är den här imorgon är det i tredje rummet till exempel. I detta gigantiska rum finns det olika föremål och ting alltifrån atomer till galaxer. Innan medvetandet kom till/skapades fanns det inget som kunde observera och uppleva i det gigantiska rummet eller observera och uppleva det gigantiska rummet.
Frågan är: hur blev medvetande till av icke-medvetan processer? i ett dött rum bestående av döda och icke-medvetan föremål? Klura på detta och återkom när du förstått.
Gigantiskt rum = universum.
Jaha?
Och hur var det med de inläggen som du hänvisade till som sedan visade sig inte existera över huvud taget?
Du påstår att du har gett belägg men kan aldrig visa var.
Det du svamlar om ovan är bara spekulationer. Hur medvetandet uppstod är annars ganska bra förklarat här:
https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/06/how-consciousness-evolved/485558/
Och här ser du en lista över 10 olika hypoteser om hur medvetandet kan ha blivit till, och en Gud är endast inblandad i nr 1 av de olika hypoteserna:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/hot-thought/201901/when-did-consciousness-begin
Jag nämner det här därför att innan du kan komma med påståenden om att en skapare har skapat medvetandet så måste du kunna visa att det faktiskt är just det alternativet av dessa 10 som har skett och att de andra 9 är felaktiga hypoteser (eller i alla fall obestridligt visa att just hypotes nr 1 är den enda möjliga hypotesen).
Men i den här tråden så är det meningen att vi ska diskutera belägg för Guds existens, så om du faktiskt har några belägg (och inte bara hypoteser) så vore det bra om du kunde presentera dessa belägg för guds existens.
(Och, nej, "universum existerar och måste därför ha skapats" är inte ett belägg.)