2019-08-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag förstår bevisen därför förstår jag också att du inte förstår bevisen eftersom du blir bara förvirrad när jag förklarar bevisen.
Att bli förvirrad av en förklaring kan lika gärna vara förklararens fel.
Citera
2019-08-28, 22:40
Medlem
Egentligen spelar det ingen roll om Gud finns eller inte, men vi överlever inte utan honom.

Utan att gå in på mer filosofiska argument så är det tydligt i dagens värld att bara starkt troende har den grad av "självuppoffring" att de skaffar mer än 1-2 barn. Följaktligen håller världen på att bli mer religiös och inte tvärt om. Ta bara vårt grannland Finland som genomgår en riktigt kris i befolkningsfrågan. Det föds för få barn överallt utom i de län/kommuner med många Laestadianer. Samma mönster går att se i massor av länder (Nederländerna, USA, Kanada, Israel, Turkiet m.fl). Följaktligen går att konstatera att vara troende är en socio-evolutionär fördel och utan Gud så dör vi ut.
Citera
2019-08-28, 23:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag är inte här för att hävda eller ännu mindre förklara hjärnan ur ett psykologiskt perspektiv. Ingen kan detta och den person som påstår kunna detta ljuger. Ingen vet hur tankar och känslor uppstår i hjärnan, vilken som leder till vilken osv. Vad vi kan observera i laboratorier och hjärnscaaning är nåt helt annat än att förstå sig på och förklara känslor och tankar. Vill få detta sagt även om din fråga inte gäller detta.

Självklart är du inte fri i meningen absolut fri. Du kan t.ex. inte ändra på din etnicitet biologiskt, inte heller är du fri att bestämma var du skulle föddas osv. Gällande undermedvetna som styr kroppens organ, är det mycket som det undermedvetna styr men inte allt. Varje människa kan och har möjlighet att omprogrammera sitt undermedvetna på det sätt som hon vill. Bara det att vara medveten om att det undermedvetna styr ganska mycket av mänskligt liv är belägg nog för att varje individ kan göra nåt åt detta. Så nej, varje handling, vilja och val är inte styrt av en människans undermedvetna. Varje individs val, vilja och handling är styrt av individen själv i stunden.

Vad ”styr”?
Vad menar du med ”individen själv”? Är inte hjärnan och individen samma sak?
Citera
2019-08-28, 23:22
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midi81
Egentligen spelar det ingen roll om Gud finns eller inte, men vi överlever inte utan honom.

Utan att gå in på mer filosofiska argument så är det tydligt i dagens värld att bara starkt troende har den grad av "självuppoffring" att de skaffar mer än 1-2 barn. Följaktligen håller världen på att bli mer religiös och inte tvärt om. Ta bara vårt grannland Finland som genomgår en riktigt kris i befolkningsfrågan. Det föds för få barn överallt utom i de län/kommuner med många Laestadianer. Samma mönster går att se i massor av länder (Nederländerna, USA, Kanada, Israel, Turkiet m.fl). Följaktligen går att konstatera att vara troende är en socio-evolutionär fördel och utan Gud så dör vi ut.
Det här med världens överbefolkning är inget du har noterat?
Citera
2019-08-28, 23:35
Medlem
Stärker egentligen bara effekten. Sekulära skaffar än färre barn och de religiösas demografiska övertag blir än större. Hela samhällen stöps om inifrån. Israel (och bland diasporajudar) och Turkiet är väl de länder där utvecklingen gått längst hittills. Om USA hade nollinvandring skulle omstöpningen gå på 2 generationer till.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det här med världens överbefolkning är inget du har noterat?
Citera
2019-08-29, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur menar du att du kan begära det när du själv aldrig specificerar utan bara ljuger om inlägg som inte finns?
Lögnare är du och dina gelikar! Jag svär vid min herre och Gud att jag har lagt fram bevis men du och dina gelikar vägrar att se och jag lovar vid min herre och Gud att jag hade specifikt och väldigt detaljerat OCH långtgående hade förklarat ämnet för dig OM jag hade en uns av övertygelse om att du och dina gelikar är kapabla till att förstå. Jag VET att ni inte kommer förstå. Därför slösar jag inte min tid. Jag lämnar dig en fråga som jag är övertygad om att du inte kommer greppa men upprepa detta för dig själv tills du förstår och när du har förstått återkom med din Aha-upplevelse.

Det existerar ett gigantiskt rum och nåt som vi kallar tid. Inget i och av detta har medvetande så som vi känner medvetande. Du har alltså ett gigantiskt rum så kallat universum och linjär tid dvs rörelser som sker linjärt igår var stolen där idag är den här imorgon är det i tredje rummet till exempel. I detta gigantiska rum finns det olika föremål och ting alltifrån atomer till galaxer. Innan medvetandet kom till/skapades fanns det inget som kunde observera och uppleva i det gigantiska rummet eller observera och uppleva det gigantiska rummet.

Frågan är: hur blev medvetande till av icke-medvetan processer? i ett dött rum bestående av döda och icke-medvetan föremål? Klura på detta och återkom när du förstått.

Gigantiskt rum = universum.
Citera
2019-08-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
”Neuroforskare har länge konstaterat att ca 90% av tiden är det vårt undermedvetna sinne som styr oss i våra liv. Att det undermedvetna sinnet har bestämt sig långt innan vi fattar ett medvetet beslut. Att det undermedvetna sinnet styr oss via känslorna och därför kan vi inte alltid medvetet bestämma oss för att vi vill eller inte vill göra vissa saker.”
Källa på det. Du påstår det. Backa upp det.
Citera
2019-08-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att bli förvirrad av en förklaring kan lika gärna vara förklararens fel.
Eller bristande kunskap hos mottagaren mer troligt.
Citera
2019-08-29, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte fått något bevis att eventuellt bli förvirrad av. Vad du tror att du förstår om mig är irrelevant. Hade du något bevis?

Har du något svar på frågan hur man skiljer någon som har kunskap om gud från någon som bara påstår sig ha det?
Ja i de föregående inläggen.
Citera
2019-08-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad ”styr”?
Vad menar du med ”individen själv”? Är inte hjärnan och individen samma sak?
Absolut inte! Hjärnan är en mellanlänk för själen eller mind om du inte gillar ordet själ och den externa verkligheten.
Citera
2019-08-29, 02:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Lögnare är du och dina gelikar! Jag svär vid min herre och Gud att jag har lagt fram bevis men du och dina gelikar vägrar att se och jag lovar vid min herre och Gud att jag hade specifikt och väldigt detaljerat OCH långtgående hade förklarat ämnet för dig OM jag hade en uns av övertygelse om att du och dina gelikar är kapabla till att förstå. Jag VET att ni inte kommer förstå. Därför slösar jag inte min tid. Jag lämnar dig en fråga som jag är övertygad om att du inte kommer greppa men upprepa detta för dig själv tills du förstår och när du har förstått återkom med din Aha-upplevelse.

Det existerar ett gigantiskt rum och nåt som vi kallar tid. Inget i och av detta har medvetande så som vi känner medvetande. Du har alltså ett gigantiskt rum så kallat universum och linjär tid dvs rörelser som sker linjärt igår var stolen där idag är den här imorgon är det i tredje rummet till exempel. I detta gigantiska rum finns det olika föremål och ting alltifrån atomer till galaxer. Innan medvetandet kom till/skapades fanns det inget som kunde observera och uppleva i det gigantiska rummet eller observera och uppleva det gigantiska rummet.

Frågan är: hur blev medvetande till av icke-medvetan processer? i ett dött rum bestående av döda och icke-medvetan föremål? Klura på detta och återkom när du förstått.

Gigantiskt rum = universum.

Jaha?
Och hur var det med de inläggen som du hänvisade till som sedan visade sig inte existera över huvud taget?
Du påstår att du har gett belägg men kan aldrig visa var.

Det du svamlar om ovan är bara spekulationer. Hur medvetandet uppstod är annars ganska bra förklarat här:
https://www.theatlantic.com/science/archive/2016/06/how-consciousness-evolved/485558/

Och här ser du en lista över 10 olika hypoteser om hur medvetandet kan ha blivit till, och en Gud är endast inblandad i nr 1 av de olika hypoteserna:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/hot-thought/201901/when-did-consciousness-begin

Jag nämner det här därför att innan du kan komma med påståenden om att en skapare har skapat medvetandet så måste du kunna visa att det faktiskt är just det alternativet av dessa 10 som har skett och att de andra 9 är felaktiga hypoteser (eller i alla fall obestridligt visa att just hypotes nr 1 är den enda möjliga hypotesen).

Men i den här tråden så är det meningen att vi ska diskutera belägg för Guds existens, så om du faktiskt har några belägg (och inte bara hypoteser) så vore det bra om du kunde presentera dessa belägg för guds existens.

(Och, nej, "universum existerar och måste därför ha skapats" är inte ett belägg.)
Citera
2019-08-29, 02:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midi81

Jo, fast vi är ju redan för många på jorden, så högst 2 barn per familj skulle vara mer gynnsamt för planeten.
Det är bara de religiösa dårarna som inte fattar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in