2006-09-26, 15:51
Bannlyst
Smör+lite mjöl sedan mjölk fungerar utmärkt för mig iallafall..
Citera
2019-08-28, 18:52
Medlem
Det funkar inte riktigt för mig. Mjölken är kvar, blir inte riktigt som på en bild eller som man åt i skolan. Makaronerna är detsamma och mjölken är liksom kvar. Det har inte förändrats någonting. Jag hade lika gärna kunnat använda vanligt vatten.

Vad gör jag för fel?

Jag undrar även hur mycket av nyttigheterna/vitaminerna i mjölken försvinner/dör när man kokar det.

Tack för svar!
Citera
2019-08-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det funkar inte riktigt för mig. Mjölken är kvar, blir inte riktigt som på en bild eller som man åt i skolan. Makaronerna är detsamma och mjölken är liksom kvar. Det har inte förändrats någonting. Jag hade lika gärna kunnat använda vanligt vatten.

Vad gör jag för fel?

Jag undrar även hur mycket av nyttigheterna/vitaminerna i mjölken försvinner/dör när man kokar det.

Tack för svar!

Vilka makaroner använder du?

Jag gör så här med kungsörnens gammaldags makaroner:
1 del makaroner
2 delar mjölk
S&P + muskot

SJUD upp mjölken på relativt låg temp. Rör imellanåt för att det inte ska bränna.
När mjölken bubblar häller du i makaronerna och låter det SJUDA på låg värme, rör imellanåt så det ej bränner.
Makaronerna e klara efter 20-30min.

Enkelt och fruktansvärt gott!
Citera
2019-08-28, 19:07
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Vad gör jag för fel?

Tack för svar!

Prova denna variant....

Koka makaronerna enligt anvisning på förpackningen.
Slå av vattnet i ett durkslag och häll tillbaka makaronerna i kastrullen.
Rör ner vetemjölet. Tillsätt mjölk och koka under omrörning 3-5 min. Smaka av med salt och peppar.

5 dl makaroner
2 msk vetemjöl
5 dl Arla® ekologisk lantmjölk
Lantmjölk, naturlig fetthalt 3,8-4,5% fett.
salt och peppar

Ev koka makaronerna halva tiden sen tillsätt mjölk och mjöl i proportion till resten av tiden så det blir krämigt. Ev använd lock och non stick bekäggning

Eller kör bara maizena redning om det blir för rinnigt och blöt

Ev så här...

https://www.tasteline.com/recept/stuvade-makaroner-pa-annat-satt/
Citera
2019-09-09, 18:34
Medlem
Tips för att undvika bränd mjölk i botten, är att koka makaronerna halvklara i saltat vatten, sen värma mjölken ordentligt i ett glas i micro, bort m vatten, i med en klick smör, lite idealmjöl, och sen den heta mjölken. Koka försiktigt
Krydda med
Vitpeppar
Socker
Muskot
Knorr aromat

Mmmm🤗
Citera
2020-10-08, 11:55
Medlem
maxorrs avatar
Finns det några egentligen bevis (gärna gastronomi). Att det gör så stor smakskillnad i att småsjuda makaronerna i sin egen mjölk i 30min + än att koka dom först i x-xx antal minuter i vatten (hälla av) sen hälla på varm mjölk med ev redning ?

Nån som är insatt i detta eller kanske är det redan besvarat i nån "stuvad makaron tråd"?
Citera
2020-10-09, 17:33
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Finns det några egentligen bevis (gärna gastronomi). Att det gör så stor smakskillnad i att småsjuda makaronerna i sin egen mjölk i 30min + än att koka dom först i x-xx antal minuter i vatten (hälla av) sen hälla på varm mjölk med ev redning ?

Nån som är insatt i detta eller kanske är det redan besvarat i nån "stuvad makaron tråd"?
Jag tycker inte det blir någon större skillnad på de olika metoderna. Min far kör alltid variant 1, som ju då tar 30-45 minuter. Lat och otålig som jag är så brukar jag göra snabbvarianten du beskriver. Märker ingen skillnad.
Citera
2020-10-09, 18:42
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr

Smakmässigt är det inget som är bättre än det andra. Smakskillnaden är inte så stor men har man vant sig vid det ena blir det väl så att man fortsätter att föredra det.

Jag kokar makaroner och rör ner dom i en bechamelsås med massa muskot. Så lärde jag mig av min farmor för ~30 år sen och ser ingen anledning att ändra på det nu. Jag har provat att koka dom i mjölk men kände bara att det var svårare att ha 100% koll på slutresultatet.

Oftast tar jag det steget längre och gör mac'n cheese.
Citera
2020-10-09, 21:46
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag tycker inte det blir någon större skillnad på de olika metoderna. Min far kör alltid variant 1, som ju då tar 30-45 minuter. Lat och otålig som jag är så brukar jag göra snabbvarianten du beskriver. Märker ingen skillnad.

Okidoki, misstänkte det för den mer "modernare" tillagningen istället för den gamla ortodoxa.. Hur många minuters tillagning anser du är okej för att koka makaronerna för att sen ev koka klart dom i mjölken och ev redningen.. eller handlar det bara om snabbomrörning av varm mjölkredning ca 1 min?
Sen käka?
Senast redigerad av maxorr 2020-10-09 kl. 21:48.
Citera
2020-10-09, 21:53
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Smakmässigt är det inget som är bättre än det andra. Smakskillnaden är inte så stor men har man vant sig vid det ena blir det väl så att man fortsätter att föredra det.

Jag kokar makaroner och rör ner dom i en bechamelsås med massa muskot. Så lärde jag mig av min farmor för ~30 år sen och ser ingen anledning att ändra på det nu. Jag har provat att koka dom i mjölk men kände bara att det var svårare att ha 100% koll på slutresultatet.

Oftast tar jag det steget längre och gör mac'n cheese.

Hajjar, jo risken är ganska överhängande att man bränner mjölken i botten eller att makronerna fastnar i botten och blir söliga i 30 min plus sjudtid.. Ifall man vill göra på det gamla sättet, funkar inte smör i mjölken så man slipper röra om så mycket för att slippa fastbränning ...?
Citera
2020-10-09, 21:57
Medlem
Det är ju krigsmat - sure varför inte. Låter egentligen gott -
Citera
2020-10-09, 21:59
Medlem
Charlemanges avatar
Jag dristar mig till att göra en jämförelse som på sätt och vis är off topic, men jag gör det i alla fall.
Risotto. Är ni med.
Alltså den Italienska varianten nu som Risotto ala Milanese.
Går inte in på ris sorter ost lök sorter vin buljon eller andra ingridienser.
Utan metoden då som har vissa likheter med äkta stuvade makaroner.
Man fräser riset löken till det blir glansigt och genomskinligt varvid man tillsätter vin som får koka in sänker värmen och nu börjar man tillsätta buljongen lite i taget här är en skillnad mot de stuvade makaronerna där man i princip tillsätter allt med en gång.
Vidare så tilltar en ständig omrörning av risotton under ca 20 minuter med avbrott för att ha i mer buljong. När man börjar känna sig nöjd med konsistens och när riset har rätt grad av al dente efter tycke och smak drar man av pannan från värmen och tillsätter smör och ost. Därefter bör risotton vila ett par minuter för att sätta sig så att säga.
Nog om metoden nu för det finns folk som gör risotto på kokt ris och på långkornigt dito som så att säga fuskar och till och med har i grädde.
Detta är givetvis inte något som har med Risotta ala Milanese att göra.
Min tes och konklusion är då följande: Man mjölkstuvar gammaldags makaroner i mjölk som får knappt sjuda under omrörning 30-40 minuter punkt capice.
Andra metoder med kokta makaroner med mjöl med snabbmakaroner osv osv går säkert att äta men det är inte det som Ts skriver om. Sorry.
Precis som att Carbonara inte innehåller grädde eller andra påfund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in