2006-09-25, 06:53
Bannlyst
Gör så här:
1: Värm upp en panna mjölk ( Den får inte koka ).
2: När mjölken sjuder ( ca 80 grader ) - lägg i makaronerna. Rör om. Salta.
NU KOMMER DET SVÅRA
3: Låt makaronerna ligga "stilla" i pannan i 20 - 40 minuter.
Rör gärna då och då - men mycket försiktigt .
Ju lägre temperatur på mjölken - desto godare blir det - men då tar det ju längre tid. Mina brukar bli bäst vid ca 35 minuter - men det kräver tålamod.
Börjar det se för torrt ut - häll i lite mer mjölk. Späd mycket försiktigt..
Ät och Njut.
OBS: Inga snabbmakaroner - 12 minuters.
Citera
2006-09-25, 23:40
Medlem
Kuggarns avatar
Jaha? Är det kokkonst med stuvade makaroner nu eller? Skulle det vara svårt på något sätt? Har någon antydit det? Har du något hemlig knep för brunsås också?

Allvarligt. Vad är topic? Att du kan laga en hyfsat elementär rätt eller? Du glömde vitpeppar och muskot tycker jag...

Om vi istället kan prisa de stuvade makaronerna är jag med. Vill också slå ett slag för fläsk i kombination med stuvade makaroner. Så åt man förr i tiden och då var det mycket bättre (sade han något konservativt...). Faktum är att makaroner alltid stuvades förr i tiden. Man skulle aldrig ha kommit på tanken att koka dem i vatten faktiskt... Hemgjorda köttbullar är också ok. Då kräves dock ketchup enligt mig, något som inte fläsket kräver...

Lingon har jag sett att vissa lägger på tallriken tillsammans med makaronerna. Känns väldigt Norrland och väldigt offside enligt mig. Vad säger ni?
Citera
2006-09-25, 23:42
Medlem
jomenvisst84s avatar
Koka vanliga makaroner i vatten i 10 minuter. Slå ur vattnet och häll i mjölk, mjöl och socker och fortsätta koka tills det är lagom konsistens.

Detta ger dom godaste stuvade makaronerna du nånsin kommer äta.

Har tyvärr inga exakta mått, men till två portitioner makaroner brukar jag köra c:a 0,5-1dl vetemjöl, 2-4 teskedar socker och tillräckligt med mjölk för att täcka makaronerna. NJUT!
Citera
2006-09-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jaha? Är det kokkonst med stuvade makaroner nu eller? Skulle det vara svårt på något sätt? Har någon antydit det? Har du något hemlig knep för brunsås också?

Allvarligt. Vad är topic? Att du kan laga en hyfsat elementär rätt eller? Du glömde vitpeppar och muskot tycker jag...

Om vi istället kan prisa de stuvade makaronerna är jag med. Vill också slå ett slag för fläsk i kombination med stuvade makaroner. Så åt man förr i tiden och då var det mycket bättre (sade han något konservativt...). Faktum är att makaroner alltid stuvades förr i tiden. Man skulle aldrig ha kommit på tanken att koka dem i vatten faktiskt... Hemgjorda köttbullar är också ok. Då kräves dock ketchup enligt mig, något som inte fläsket kräver...

Lingon har jag sett att vissa lägger på tallriken tillsammans med makaronerna. Känns väldigt Norrland och väldigt offside enligt mig. Vad säger ni?

Ja, vad ska man säga? "Förr i tiden"? Vilken "tid" pratar du då om??

Själv häller jag i makaronerna(jaa, Idealmakaroner då, alltså) i den kalla mjölken och låter detta tillsammans koka upp(jo, jag står där och passar).
Låter så detta koka, ej sjuda, tills att makaronerna blivit mjuka(var skall annars gränsen på detta gå, än så)och "såsat till sig" i och med mjölken.
Men att fuska sig till, som ngn i tråden skrev, med att "stuva" det hela med hjälp av grädde.....well.
Nåja, låt det koka mellan att "sjuda och stormkoka"= då(tycker då jag)att stuvningen ifråga blir bäst.
Själv föredrar jag stekt korv till stuvade makaroner.
Fläsket åt folk "förr", för att desamma för det första behövde denna "stödmatning" för att de slet "kroppsligen"= gjorde sig av med energin ifråga som fläsket då gav, dels för att de behövde energin ifråga som fläsket då gav för att hålla och behålla kroppsvärmen(de bodde nog i allmänhet ganska "dragigt"...).

Tillägg(på det som jag då gör):
Inget socker, bara salt.
Citera
2006-09-25, 23:51
Medlem
Subb[a]s avatar
Stuvade makaroner och fläsk lät gott. Bara testat det till korv och köttbullar, tycker inte det passar med ketchup + stuvat så jag föredrar ostuvat.
Citera
2006-09-26, 00:38
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag brukar köra såväl köttbullar som stekt fläsk, bacon och falukorv till de stuvade...
Citera
2006-09-26, 00:54
Medlem
roppans avatar
Falukorv, i mindre bitar är det som gäller. INGET annat. Kan sträcka mig till hemlagade biffar/köttbullar om det vore krigstider.
På stuvade makaroner måste man ha massa brunsås och ketchup också.
Citera
2006-09-26, 00:55
Medlem
Stuvade makaroner, stekt falukorv och mangochutney, mumma.
Citera
2006-09-26, 02:06
Medlem
IMPlicits avatar
Stuvade makaroner, chorizo och Felix starka ketchup. Mumma!
Citera
2006-09-26, 07:25
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag brukar köra såväl köttbullar som stekt fläsk, bacon och falukorv till de stuvade...

Och ketchup......
Citera
2006-09-26, 10:37
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Falukorv, i mindre bitar är det som gäller. INGET annat. Kan sträcka mig till hemlagade biffar/köttbullar om det vore krigstider.
På stuvade makaroner måste man ha massa brunsås och ketchup också.

Kombinationen brunsås och ketchup på stuvade makaroner låter vidrig...
Citera
2006-09-26, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Är du dum på riktigt?

Ja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera