Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jaha? Är det kokkonst med stuvade makaroner nu eller? Skulle det vara svårt på något sätt? Har någon antydit det? Har du något hemlig knep för brunsås också?
Allvarligt. Vad är topic? Att du kan laga en hyfsat elementär rätt eller? Du glömde vitpeppar och muskot tycker jag...
Om vi istället kan prisa de stuvade makaronerna är jag med. Vill också slå ett slag för fläsk i kombination med stuvade makaroner. Så åt man förr i tiden och då var det mycket bättre (sade han något konservativt...). Faktum är att makaroner alltid stuvades förr i tiden. Man skulle aldrig ha kommit på tanken att koka dem i vatten faktiskt... Hemgjorda köttbullar är också ok. Då kräves dock ketchup enligt mig, något som inte fläsket kräver...
Lingon har jag sett att vissa lägger på tallriken tillsammans med makaronerna. Känns väldigt Norrland och väldigt offside enligt mig. Vad säger ni?
Ja, vad ska man säga? "Förr i tiden"? Vilken "tid" pratar du då om??
Själv häller jag i makaronerna(jaa, Idealmakaroner då, alltså

) i den kalla mjölken och låter detta tillsammans koka upp(jo, jag står där och passar).
Låter så detta koka, ej sjuda, tills att makaronerna blivit mjuka(var skall annars gränsen på detta gå, än så)och "såsat till sig" i och med mjölken.
Men att fuska sig till, som ngn i tråden skrev, med att "stuva" det hela med hjälp av grädde.....well.
Nåja, låt det koka mellan att "sjuda och stormkoka"= då(tycker då jag)att stuvningen ifråga blir bäst.
Själv föredrar jag stekt korv till stuvade makaroner.
Fläsket åt folk "förr", för att desamma för det första behövde denna "stödmatning" för att de slet "kroppsligen"= gjorde sig av med energin ifråga som fläsket då gav, dels för att de behövde energin ifråga som fläsket då gav för att hålla och behålla kroppsvärmen(de bodde nog i allmänhet ganska "dragigt"...).
Tillägg(på det som jag då gör):
Inget socker, bara salt.