2019-08-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
De har väl efter 15 månaders span på SD gått o blivit geocatchare?

Några har ju varit inne på att SD ev skulle ha kunnat ta med sig något från LW som trofé: en bisarr twist skulle ju då vara om han gömt detta något i en personlig cache med tillhörande myst.

Vad betyder det?

Enkelt förklarat är Reell att leta/beslagta föremål och personell att leta/hämta person. Om det är HD som hämtats in till förhör, så har de gjort både Reell och Personell Husrannsakan. För detta krävs synnerligen anledning.
Citera
2019-08-28, 15:47
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Alla jäkla förkortningar, vem är PJ och JM?

PJ troligtvis en vän till Lena

JM med säkerhet Jokermannen som skriver i tråden
Citera
2019-08-28, 15:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Ytterligare en person inhämtad till förhör idag!
HD?

WTF
Måste ju vara HD med tanke på husrannsakan?
Hoppas dom tar in fler...tex från ORU

OffT har nu i 2 tim försökt påbörja städning av hemmet men får inte ro pga dagens tråd och händelseutveckling :-()
Citera
2019-08-28, 15:49
Medlem
https://www.na.se/artikel/efter-gripandet-i-hjarstamordet-har-slar-polisen-till-mot-ny-adress-vi-har-lagt-locket-pa
Citera
2019-08-28, 15:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Alla jäkla förkortningar, vem är PJ och JM?

JM är Jokermannen.

PJ är en av LWs vänner.
Citera
2019-08-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har HD riktigt otur och är oskyldig, kan han ha pekat ut henne som en som han misstänker.
En av hans teorier .

Hon är säkerligen kollad ordentligt sedan tidigare. Men det kan vara något som han tagit upp nu i förhör. Typ något som de har hittat hos honom, lägger han HD som ansvarig för.
Alternativt har SD i förhör berättat något i förhör som behöver kollas upp.
Kanske efter förhör med HD själv?

Om de hade en minsta misstanke mot henne sedan förut borde polisen gjort husrannsakan hos henne omedelbart när SD greps. Det för att minska risken för att hon skulle gömma undan/förstöra något.

Eftersom jag inte tror att HD deltagit i själva mordet, men möjligen kan ha förstått, sett något, anat så tror jag inte att hon medvetet har undanhållit bevis.

Men jag har svårt att förstå att polis inte skulle ha gjort husrannsakan hos henne när SD häktades förra gången. De vet ju att de har barn ihop och att de umgås flitigt. Det borde vara ett kardinalfel att inte kolla hennes lägenhet.

Funderar i liknande banor runt JG. Inte för att jag tror att han är inblandad heller.
Men med en filur som SD kan vad som helst hända.

Jag misstänker att varken HD eller JG skulle palla att hålla tyst under pressade förhör med erfarna förhörsledare om de var inblandade på något sätt. De är ju inte kriminella och vana att ljuga på detta sätt.

De borde bägge ha fått frågor om SD varit hem till dom, om SD lånat något som inte återbördats, om något saknas eller om något som de inte känner igen som plötsligt finns i deras hem. Tidpunkter och whereabouts, konstigt eller avvikande beteende, påkomna lögner...finns mycket att fråga om. Allt motcheckas.

Det är HD som har största motivet, ser du det inte?
Hat och hämd ser jag som största motivet. Hon kände sig givetvis sårad, bedragen, förnedrad, utskämd, äcklad, hämndlysten, mordisk etc etc
Men att göra det är en annan sak.

Jag tror hon kan ha kommit på den perfekta planen när SD tjatade och bönade om förlåtelse och sa att han gör vad som helst bara hon ger honom en ny chans?
Eller hon kanske visste att de skulle prata och stod och lurpassade i buskarna och flög på LW själv, och SD sprang livrädd därifrån?
Hat och hämndbegär är inget ovanligt motiv till mord, men tänker vi att någon är besatt så tänker vi på någon som är förälskad på ett sjukt sätt, som en tvångstanke.
Besatt av hämdlystnad fungerar på samma sätt.
Det är vad jag tror kan hänt HD, tyvärr.
Citera
2019-08-28, 15:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har HD riktigt otur och är oskyldig, kan han ha pekat ut henne som en som han misstänker.
En av hans teorier .

Hon är säkerligen kollad ordentligt sedan tidigare. Men det kan vara något som han tagit upp nu i förhör. Typ något som de har hittat hos honom, lägger han HD som ansvarig för.
Alternativt har SD i förhör berättat något i förhör som behöver kollas upp.
Kanske efter förhör med HD själv?

Om de hade en minsta misstanke mot henne sedan förut borde polisen gjort husrannsakan hos henne omedelbart när SD greps. Det för att minska risken för att hon skulle gömma undan/förstöra något.

Eftersom jag inte tror att HD deltagit i själva mordet, men möjligen kan ha förstått, sett något, anat så tror jag inte att hon medvetet har undanhållit bevis.

Men jag har svårt att förstå att polis inte skulle ha gjort husrannsakan hos henne när SD häktades förra gången. De vet ju att de har barn ihop och att de umgås flitigt. Det borde vara ett kardinalfel att inte kolla hennes lägenhet.

Funderar i liknande banor runt JG. Inte för att jag tror att han är inblandad heller.
Men med en filur som SD kan vad som helst hända.

Jag misstänker att varken HD eller JG skulle palla att hålla tyst under pressade förhör med erfarna förhörsledare om de var inblandade på något sätt. De är ju inte kriminella och vana att ljuga på detta sätt.

De borde bägge ha fått frågor om SD varit hem till dom, om SD lånat något som inte återbördats, om något saknas eller om något som de inte känner igen som plötsligt finns i deras hem. Tidpunkter och whereabouts, konstigt eller avvikande beteende, påkomna lögner...finns mycket att fråga om. Allt motcheckas.

Husrannsakan hos HD behöver ju inte betyda så mycket — förutom kanske att det signalerar hur polisen måste kommunicera med HD, dvs att man inte tar vad hon säger in blanco. Man kan inte heller riktigt förvänta sig att HD vill se barnens far dömd o inlåst, och därför är hon formellt potentiellt svag för påverkan och benägen för skygglappar. SD kan ha placerat något hos henne, döttrarna kan ha fört saker mellan bostäderna. Polis/åkl kan vara tvungen att korroborera vissa uppgifter. Man vill kanske jämföra hur somligt står till nu jämfört med förra gången, då saker kan ha gömts undan eller ännu inte kommit på plats. Dessutom bör det kanske inte framgå att HD kanske skvallrat på SD genom en utebliven husrannsakan hos henne. De har ju levt ihop och fortsatt umgås så ska en åtalas flr ett brutalt mord på parets vigselpräst och nära granne så vore det väl märkvärdigt om hon inte blev utsatt för genomsök.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så varför misstänkliggöra PJ om JM
visste att SD var anhållen i sin frånvaro?

Han hade fler initialer på sin lista än PJ.
Hade han skrivit ut exakt vems initialer så hade han ju avslöjat för mycket, tänker jag. Eller hur tänker du?
Citera
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
WTF
Måste ju vara HD med tanke på husrannsakan?
Hoppas dom tar in fler...tex från ORU

OffT har nu i 2 tim försökt påbörja städning av hemmet men får inte ro pga dagens tråd och händelseutveckling :-()

Vad betyder ORU? Ursäkta om jag är trögfattad!
Citera
2019-08-28, 15:56
Medlem
!!!

https://www.na.se/artikel/ytterligare-en-person-anhallen-misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom

”En person togs under onsdagen in till förhör med anledning av mordutredning om Lena Wesström-fallet.

– Efter förhör har åklagare anhållit personen, skäligen misstänkt för mord, säger Mats Öhman, presstalesperson vid Örebropolisen.

”Skäligen” är den lägre misstankegraden.”
Senast redigerad av Zymbal 2019-08-28 kl. 15:59.
Citera
2019-08-28, 15:56
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztoorm
https://www.na.se/artikel/efter-gripandet-i-hjarstamordet-har-slar-polisen-till-mot-ny-adress-vi-har-lagt-locket-pa

”Polisens tekniker har varit på adressen och arbetat inne i bostaden. En av poliserna kom ut med bruna påsar. De har varit där under större delen av dagen,”

”Under onsdagen har polisen även fortsatt med sina undersökningar i den misstänkte 45-åringens bostad. Poliser har synts lämna bostaden med bruna beslagskuvert.”
Senast redigerad av gloriouslife 2019-08-28 kl. 16:06.
Citera
2019-08-28, 15:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Vad betyder ORU? Ursäkta om jag är trögfattad!

Örebro Universitet...där tex SDs sidekick/gosekompis JG jobbar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in