2019-08-25, 15:35
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det är dags att vända på bevisbördan i den här frågan.

Länge har ateister fått kräva kristna på "bevis" för att Gud finns, trots att bevisen är ymniga. Det är bara att titta på den perfekta symmetri som råder i hela Universum, och det faktum att just vi människor begåvats med förmågan till analytiskt tänkande. Ingen annan "förklaring" till vår existens är ens i närheten av att vara tillfredsställande.

Ateister har i årtusenden velat ha fria händer att supa, knarka, begå otukt och slippa be och andra kristna plikter. De saknar moralisk karaktär och är helt enkelt för lata för att orka vara troende. Det är för övrigt ungefär lika vettigt som att inte orka ta hand om sina barn. Gud har givit er liv och ni kan inte avsätta några minuter om dagen åt att tacka Honom? Ni kan inte motstå era primitiva drifter och kroppsliga begär. Ni är värre än djuren.

Nu är det vi kristna som måste ta kommandot igen. Vi måste skärpa till vår retorik mot de lögnaktiga ateisterna. Jag förordar inte en teokratisk modell som Saudiarabien, men nånting gör de rätt där eftersom såna här befängda påståenden aldrig skulle få florera fritt.
Gud älskar alla och har inget behov av att bevisa sin existens.
Håll Guds bud så gott du kan och belöningen finns i himlen inte på jorden.
Citera
2019-08-25, 15:36
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:

Länge har ateister fått kräva kristna på "bevis" för att Gud finns, trots att bevisen är ymniga. Det är bara att titta på den perfekta symmetri som råder i hela Universum, och det faktum att just vi människor begåvats med förmågan till analytiskt tänkande. Ingen annan "förklaring" till vår existens är ens i närheten av att vara tillfredsställande.

Ateister har i årtusenden velat ha fria händer att supa, knarka, begå otukt och slippa be och andra kristna plikter. De saknar moralisk karaktär och är helt enkelt för lata för att orka vara troende. Det är för övrigt ungefär lika vettigt som att inte orka ta hand om sina barn. Gud har givit er liv och ni kan inte avsätta några minuter om dagen åt att tacka Honom? Ni kan inte motstå era primitiva drifter och kroppsliga begär. Ni är värre än djuren.

Nu är det vi kristna som måste ta kommandot igen. Vi måste skärpa till vår retorik mot de lögnaktiga ateisterna. Jag förordar inte en teokratisk modell som Saudiarabien, men nånting gör de rätt där eftersom såna här befängda påståenden aldrig skulle få florera fritt.
Hav förtröstan 🙏
Citera
2019-08-26, 07:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Smidig bortförklaring.
En annan anledning till brist på bevis kan vara brist på existens.

Citat:
Hur vet du vad som är guds bud?
Om dit svar är bibeln, hur vet du att bibeln är guds ord?
Citera
2019-08-26, 16:19
Bannlyst
Citat:
Hav förtröstan 🙏
Gud älskar alla skriver du.

I bibeln (om du är kristen) står det ganska tydligt att han inte är särskilt förtjust i t.ex. "förnekare".

Ingår inte förnekare, hädare, kritiker m.m. i "alla"?
Citera
2019-08-26, 16:44
Medlem
Citat:
Hav förtröstan 🙏
Jag älskar mina barn och har inget behov av att bevisa min existens för dem.
Citera
2019-08-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så då påstår du dig ha kunskap om Gud då du kan avgöra detta.
inte helt och hållet men mer än dig.
Citera
2019-08-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du vet inte att Gud gjort ett enda dugg. Du vill gärna tro det däremot.

Du vet inte vad jag vet. Du vet bara vad du vet. uppdatera dina hjäenceller.
Citera
2019-08-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
90% hämtade jag från en undersökning.
Även om du blir medveten om dina tankar så kan de komma från det undermedvetna.
Det sker alltså beslut i din hjärna innan du blir medveten om besluten.
Och nej, jag kan inte välja vad jag ska tro på. Det finns ateister som vill tro, men de kan inte.
Det finns även ateister som varit troende, och fortfarande är livrädda för helvetet. De kan inte välja bort den tron fastän de vill.
vilken undersökning?
Citera
2019-08-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
vilken undersökning?
En av de första som dök upp när jag googlade.
Finns säkert en massa olika forskning (och tolkningar) om detta.
Men att det mesta i hjärnan sker omedvetet/undermedvetet är nog ganska klart.
Citera
2019-08-28, 07:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
inte helt och hållet men mer än dig.
Hur skiljer man någon som har kunskap om gud från någon som påstår sig ha kunskap om gud?

Bevisa att du har kunskap om gud, tack.
Citera
2019-08-28, 13:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nej det unermedvetna styr kroppens olika funktioner såsom hjärta, hjärna, luna osv. Man kan stoppa sina onda tankar om man är medveten om sina tankar. Mna blir medveten om sina tankar om man är reflekterande. Man kan visst välja tro.

Du säger att "det undermedvetna styr hjärnan" å ena sidan, men sedan säger du att man kan "välja".
Hur menar du då?

Sedan preciserar du inte vad detta "välja" innebär. Hur går det till när din hjärna "väljer"?
Citera
2019-08-28, 13:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Spännande!

1. Ateister har ingen bevisbörda så länge de inte påstår sig veta att det inte finns någon Gud.
Att säga "jag vet inte" eller "jag är inte övertygad om ditt påstående om Gud" kommer aldrig kräva någon bevisbörda.

2. Universum är inte i närheten av "perfekt symmetri". Snarare tvärtom. Liv verkar ju inte direkt krylla och även på jorden är vi människor ganska "utsatta" utan modern teknologi.

3. Vad du anser vara en "tillfredsställande" förklaring är helt och totalt irrelevant. Gudsförklaringen är lika bra som "magi är förklaringen!".

4. Din uppfattning av ateister är inget annat än en halmgubbe. Vår önskan är nog mer att slippa få våra liv kontrollerade av andras vanföreställningar. Håll de för dig själv.

5. Ni kristna ha haft er chans och har på alla sätt och vis tappat bollen. Jag är evigt tacksam att jag är född i en tid där ert jäkla trams inte behöver påverka mig på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in