2019-08-27, 17:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Återstår då att se vilka som kommer nedfallandes, men jag tänker mer på eventuella medhjälpare.
Vore intressant att veta om alla i järngänget kommer till jobbet imorgon?
S*ra Sell*ng
P*ter N*ren
J*rry Gr*y
H*nna D*vidsson

Kanske glömde några, men dessa känns kunna sitta inne med en del svar som de tidigare mörkat.

Ja, hoppas att polisen jobbar brett nu och pressar ev medhjälpare även om de har SD gripen. Skulle inte vara bra om mordet bara blir delvis uppklarat om GM haft medhjälpare som går fria trots involvering. Eller i värsta fall att polisen har gripit rätt GM men att han ännu en gång inte kan fällas då det saknas pusselbitar som någon av de i det s k Järngänget sitter på. Att det hittills varit komplicerat och att de tvingats att släppa honom tidigare kan ju tyda på att det är alibin som inte går ihop för att någon ljuger i hans närhet. Och om SD är rätt GM allena och de andra oskyldiga är det väl minst lika viktigt att dessa blir synade så noga att det inte råder några tvivel då om att de är granskade och funnits oskyldiga. Men som jag förstått trådaktiviteter samt händelser utanför tråd så finns det väl tecken på att åtminstone några av dessa har haft saker att dölja kring fallet.

Man undrar, ifall dessa eller någon av dessa är involverad, hur långt de kunnat duperas eller om de haft egen vinning av att skada LW så illa. I någons fall kan det ju ha handlat om beroendeskap till MGM och rädsla, men i andra fall får man intrycket av att det kan ha varit mindre förmildrande omständigheter. Blir spännande att följa utredningen fortsatt tills dom mot den/de som är skyldiga till det fruktansvärda.
Citera
2019-08-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Kan det ha att göra med att mgm anhölls i sin frånvaro innan gripandet enligt media? Igår? Varför i sin frånvaro? Är det brukligt?
Berodde nationella insatsstyrkan på att han inte infann sig till förhör? Men varför det i så fall?
När dom beslutar att gripa någon så blir det så.. Inget konstigt. Att dom går hårt fram är nog bara för att skaka om ordnäenkligt och se om GM blir rädd och tror att han är körd och ska erkänna. Tycker mest det är jävligt märkligt att så lång tid efteråt hittar något bevis.. Känns mer som ett sista försök och öser på allt dom har då dom inte har något mer material att kontrollera
Citera
2019-08-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Åkl kan inte höja misstankegraden hon behöver rätten godkännande till det . Skäligen misstänkt räcker dessutom för husrannsakan och dom tekniska undersökningar som görs.

Men inte behöver en åkl inhämta tillstånd från TR för att anhålla en person? Det mandatet har väl en åkl, och det blir upp till åkl att initialt avgöra misst-graden.
Har iaf levt i den tron.

Som hoppsan är inne på med sitt exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagaren borde inte kunna göra det men vi behöver inte titta längre än till fallet med J Assange.

Där höjde åklagaren Marianne Ny misstankegraden för att kunna utfärda en EAW och efterlysa honom vid samma tidpunkt som han med hennes tillstånd lämnade Sverige. Efter incheckningen kom de så lämpligt åt att sno hans datorer.

Åklagaren hade haft många veckor på sig att förhöra honom i Sverige innan dess.
Senast redigerad av Rubar 2019-08-27 kl. 17:51.
Citera
2019-08-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Kan det ha att göra med att mgm anhölls i sin frånvaro innan gripandet enligt media? Igår? Varför i sin frånvaro? Är det brukligt?

Tänker att man bör räkna tiden för att sitta anhållen från när man faktiskt blir fysiskt tagen och anhållen.
Vad skulle annars hända om man inte får tag på den anhållne inom 3 dar?

Att han blev anhållen i sin frånvaro måste (?) helt enkelt bero på att man i detta fall först tog beslutet och sedan personen.
Det normala är nog det motsatta: att någon först grips av polis som kontaktar åkl för ett anhållande och då blir det ju av naturliga skäl inget tal om 'frånvaro'.
Citera
2019-08-27, 17:43
Medlem
Citat:
Visst!
Åkl kan inte höja misstankegraden hon behöver rättens godkännande till det.
Hon har anhållit honom som skäligen misstänkt.
Skäligen misstänkt räcker för husrannsakan och dom tekniska undersökningar som nu utförs i SDs hem.

Nja, inte så "visst" tycker jag. SD är ju nu anhållen på sannolika skäl, INTE skäligen misstänkt. Och jag menar att det är åkl som har tagit det beslutet, inte TR.
Citera
2019-08-27, 17:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men inte behöver en åkl inhämta tillstånd från TR för att anhålla en person? Det mandatet har väl en åkl, och det blir upp till åkl att initialt avgöra misst-graden.
Har iaf levt i fen tron.

Som hoppsan är inne på med sitt exempel:

Nej åklagaren behöver inte rättens beslut för att anhålla på sannolika men behöver rättens beslut om sitt "anhållande" om häktning på sannolika skäl inom 3 dagar.
Citera
2019-08-27, 17:59
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteHolmes
Återstår då att se vilka som kommer nedfallandes, men jag tänker mer på eventuella medhjälpare.
Vore intressant att veta om alla i järngänget kommer till jobbet imorgon?
S*ra Sell*ng
P*ter N*ren
J*rry Gr*y
H*nna D*vidsson

Kanske glömde några, men dessa känns kunna sitta inne med en del svar som de tidigare mörkat.

Jag tror ingen av de du radar upp kommer att mörka någonting. Jag tvivlar på att de ens vet något av värde för utredningen. Fast de två nedersta har nog intressanta saker att kvittra om och det kanske de har gjort?
Citera
2019-08-27, 17:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Blev så glad och överraskad att jag fick sätta mig ner! Detta fall har engagerat mig väldigt mycket. Fast jag aldrig känt Lena, eller ens varit i Örebro. Men avsaknaden av ett rättsligt avslut har känts så ovärdigt. Men nu kände det som att solen tittade fram bakom ett mörkt moln ))

Ja vi är många som kämpat i debatten mot troll. Flera av oss hat blivit utsatta för hot, tom dödshot, i våra försök att få fram relevant information.
Som envist vidhållit att åklagare Hising haft rätt man och som stått emot hån från en del postare här inne. Som grävt fram information och aldrig gett upp hoppet! Ni /vi är många: stort tack speciellt till Honan6 för sina fantastiska gräv-inlägg, GilGrissom för outsinlig ork att hålla koll och gräva i geosfären, och till ShHolmes för att aldrig gett upp hoppet för rättvisa för Lena.

Ödets ironi är att hans avslutande mening i loggtexten för hans senaste (sista?) publicerade bild på geocacheforumet lyder:

En bra dag helt enkelt!

Idag var hans dag nog inte lika bra
Citera
2019-08-27, 18:01
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Vad är det för trams. Det tror du inte på själv. Krigsinsatsen var en demonstration från Örebropolisen vars anseende med rätta varit i botten och kommer så förbli med publiceringen av Springares bok.
Du gode tid. Som den expert du utger dig vara borde du hålla klaffen.
Citera
2019-08-27, 18:03
Medlem
Citat:
Nej åklagaren behöver inte rättens beslut för att anhålla på sannolika men behöver rättens beslut om sitt "anhållande" om häktning på sannolika skäl inom 3 dagar.

Du har alltså nu svängt helt i frågan. För du hade fel. Dubbelfel. SD är inte anhållen på den skäliga graden och beslutet att nu höja graden har tagits av åkl.

Ta gärna del av dina egna inlägg:

Citat:
Visst!
Åkl kan inte höja misstankegraden hon behöver rättens godkännande till det.
Hon har anhållit honom som skäligen misstänkt.
Skäligen misstänkt räcker för husrannsakan och dom tekniska undersökningar som nu utförs i SDs hem.
Citera
2019-08-27, 18:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, inte så "visst" tycker jag. SD är ju nu anhållen på sannolika skäl, INTE skäligen misstänkt. Och jag menar att det är åkl som har tagit det beslutet, inte TR.

Svårt att i alla händelser tro att åkl här skulle göra ngt som inte TR sannolikt skulle godkänna om / när det hamnar på dennas bord. Häktningen var väl formellt fram till to-fre och då ska TR yttra sig, om vidare häktning och förlängning kanske — vad nu gången är.

Skulle jag tippa så har åkl här redan formuläret klart sen tidigare, och ska bara putsa upp skorna. Annars hade de väntat med att plocka honom.

Kalla det sen vad ni vill.
Citera
2019-08-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
När kan man vänta sig ett gripande av medhjälparen?

Hej @Medimera

Du vet mycket väl att JG👤 skrev till allmänheten's läsande klockan🕖19:03 Lördagen den 19 Maj år 2018, och det innan RättsLäkarna kunde fastställa kvinnan's egentliga identitet, vilket först ägde rum under Tisdagen den 22 Maj år 2018 .... då följande text blev skriven av vederbörande som kunde läsas och Citat: "Vila i frid Softis"

Komplettering, du vet också mycket väl att HD👤 hade motiv för att straffa sin rival.

Mvh/ @JokerMannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in